Inlägg från: Anonym (hold on) |Visa alla inlägg
  • Anonym (hold on)

Bara tre dagar kvar, bara tre dagar kvar

Det är bara tre dagar kvar tills sjukersättningen kommer. Bara tre dagar. jag kan leva på kycklingfilé, grötris och havregryn i tre dagar till. Jag vill inte se någon av dessa matvaror igen på minst tre veckor. Jag får väl ta en tidning till dasspapper om det tar slut. Bara tre dagar kvar....

Få jag lov att ge min hyresvärd och hyresgästföreningen ett stort "fuck you" för att inte komma överens fortare? Alla har inte marginalerna att betala 1000 kronor extra för att ni är saktfärdiga.

• Svar på tråden Bara tre dagar kvar, bara tre dagar kvar
  • Anonym (hold on)
    Anonym (E) skrev 2021-07-15 23:17:37 följande:

Om toapapperet tar slut kan du gå till en toa hos vilken restaurang, affär eller mack som helst och antingen ta med dig en hel rulle (om de har små normala) eller iaf dra åt dig en rejäl bunt papper. Eller servetter från donken. Tre dar kvar.

Jag har tidningar så jag behöver inte stjäla.
  • Anonym (hold on)
    Anonym (Treop) skrev 2021-07-16 14:53:16 följande:

Jobbigt värre! Som andra sagt: inget annat än toapapper i toan. Du vill inte åka på att betala för rensning av rör i din sits.

Om du har sjukersättning även nästa år, räkna med en uppräkning av hyran med 5% och lägg undan den summan från och med den månad det gäller. Då har du så att det räcker när den retroaktiva höjningen kommer. Förstår att det är svårt, men du har inte så mycket val.

Vad gäller att gnälla på HGF förstår jag inte. Utan dem hade du förmodligen inte haft råd att bo kvar.

Sjukersättning är permanent och marginalerna att spara existerar inte för mig.

Ja, hyresgästföreningen är bra och så, va, men saktfärdigheten mellan de och hyresvärden är mäkta frustrerande. Det är inte första gången. Fast en gång fick de till ett treårigt avtal mellan sig vilket var superbra
  • Anonym (hold on)
    Anonym (E) skrev 2021-07-16 16:58:35 följande:
    Har du nånsin provat att torka dig i röven med tidningar...? Inte att rekommendera iaf. Dessutom kan du inte slänga dem i toan så du vet det.
    Ja, det har jag. Förmodligen fler gånger än du. Jag blev inte fattig i förrgår.
  • Anonym (hold on)
    Anonym (E) skrev 2021-07-16 17:13:22 följande:
    Förmodligen :) Fattig har jag varit men det beror väl på hur man prioriterar.
    Ok, prioritera åt mig då, du som är så duktig.
  • Anonym (hold on)
    Anonym (Treop) skrev 2021-07-16 18:28:59 följande:
    Men om du inte kunnat lägga undan en summa motsvarande hyreshöjningen de senaste månaderna, hur ska du då ha råd att betala din nya hyra framöver?
    Anonym (X) skrev 2021-07-16 18:59:58 följande:

Har du inte bostadstillägg?

Därför att 6 hyreshöjningar på en gång är mer än en i taget, och det är först efter man får veta vad den ökade hyran blir som man kan uppdatera försäkringskassan i ämnet.
  • Anonym (hold on)
    Anonym (E) skrev 2021-07-16 17:49:51 följande:
    Kan du inte tänka ut det själv...? Billig mat och basvaror i hemmet, ska inte vara så svårt att fundera ut. Men hyran först. Riktig hjälp ger jag till personer som inte är bittra besserwissers däremot.
    Du ser. Du vet inte tillärkligt om hur jag har det för att kunna säga "prioritera" men ändå ska du tala om för mig att jag gör fel. Det är inte så jävla kul att springa på sånna som ska försöka diktera mitt liv och min ekonomi stup i kvarten. Folk tror att man år dum i huvudet för att ekonomin går ihop så precis som på kronan eller inte går ihop egentligen, inte en jävel funderra på om det kanske är så att det faktiskt kan vara sant. Nejdå, då prioriterar man fel, eller gör något man inte "ska", Och samtidigt, gud nåde den som har sjukersättning gör något som är självklart för alla andra. Köper man så mycket som en dove-tvål får man skäll från någon tyckare som klagar på att man slösar deras skattepengar, för dove, hujedamig, är ju dyrare och lyxisgare än ica basic och det ska man fa ninte ha när man parasiterar på andra. 

Nästa månad ska jag prioritera att köpa en tub superlim så jag kan limma mina 8 år gamla gympadojor. Igen. Det sliter på dem att gå i året runt men jag har faktiskt inte råd att köpa nya.
  • Anonym (hold on)
    Anonym (Treop) skrev 2021-07-17 08:42:24 följande:
    Ok, de höjer summan du får i takt med att hyran höjs? Och du får inte en klumpsumma retroaktivt som täcker höjningen. Skit, minst sagt.

Är det bara idag kvar nu? Vad har du att äta?
    Ja, precis. Jag får 3 månader retroaktivt så det är alltid något men det hjälper ju inte idag att jag får mer pengar på måndag.

Två dagar med idag. Jag har tre kycklingfiléer och ett paket grötris. Smöret är slut, oljan är slut nästan, det är väl en matsked kvar.  Kaffet är slut. Jag har en ask karameller.
Svar på tråden Bara tre dagar kvar, bara tre dagar kvar