Brukar ni tillrättavisa folk som pratar dålig svenska med flit?
Jag kan svårligen låta bli att rätta folk som har fel uttal eller konstig meningsbyggnad, det kommer automatiskt.
Men inte som "haha du sa fel" så klart, utan bara ett snabbt "jaha, du menar kanske (rätt uttal/bättre ordval)?" och antingen blir det bara ett ja på frågan eller så kanske man börjar diskutera vad som sades och vad personen menade.
Fast då är jag vanligen inte bland personer som säger fel konstant, för då hade det blivit superirriterande med mitt rättande, det fattar jag.
Min man är dyslektiker och han har underliga saker för sig med språket så honom behöver jag rätta/fylla i åt ibland, för annars begriper många inte vad han säger fast han är helsvensk. Han kan säga "bil" och mena "båt" men hans hjärna stoppar in ett slumpvis annat ord i samma kategori bara. Henke och Jonna kan bli Jonne och Henka, med mera.
Gör man så med mer än ett ord i samma mening så blir det fort svårt och ibland får han hjärnstillestånd och avslutar inte sin mening heller. Så jag är van att dechiffrera vad som sägs och återge det för att inte missförstå min egen man trots 20 år ihop.