Inlägg från: Padirac |Visa alla inlägg
  • Padirac

Är invandringen en belastning?

pyssel skrev 2021-09-13 22:56:39 följande:
    Jag hade läst er diskussion men undrade över om du menade identitetspolitiska uppfattningar generellt, när du sedan ställde en fråga som också kan uppfattas mer generell om förutsättningarna för integration. Eftersom de identitetspolitiska argumenten används av flera sidor i debatten (givetvis på helt olika vis) och som förutsättningar för integration, uppstod min fråga.

Tycker du förresten själv att hudfärg är en grund att ha eller inte kunna ha svenskt medborgarskap/nationalitet? Eller m.a.o, varför ställer du en (helt mer än halvt) insinuant fråga till mig?
    Jag tycker inte att hudfärg är eller ska vara relevant för medborgarskap, nationaliet eller integration eller möjlighet till integration.

Jag tycker inte att din fråga var insinuant - men du kanske avsåg att det skulle vara en insinuant fråga, vad vet jag - utan väldigt enkel att svara på.

En del uttrycker att viss hudfärg, religion, politisk uppfattning, geografisk härkomst, folkgrupp/etnicitet mm gör det omöjligt i en absolut betydelse att integreras i ett samhälle oavsett i vilken omfattning personer deltar i samhället i stort.   Har du någon uppfattning om detta och i sak om detta?

Tycker du förresten att  den senaste frågan inte är insinuant, halvt insinuant, helt insinuant eller kanske 1/4del eller 3/4del insinuant?
  • Padirac
    pyssel skrev 2021-09-13 23:27:53 följande:
    Varför ställer du en massa SD-frågor till mig om du inte insinuerar något?

Jo, jag undrar varför du duckar frågorna om de två ståndpunkter du formulerat om "vad integration handlar om".
    Har jag inte besvarat dina frågor på ett för dig tillfredställande sätt så kanske det beror på att du inte fått de svar du ville ha eller för att du har en annan förförståelse till frågorna eller till varför den ursprungliga frågan ställdes?

Utveckla gärna dina tankar så kanske det klarnar (för mig eller för dig)

Tror du förresten att SDs historiskt tidiga och nuvarande framgångar i framför allt Skåne beror på Skånes närhet till Danmark eller Skånes långa tradition av missnöjespartier eller Skånes sena införlivande i Sverige eller att Skåningar har en speciell skånsk identitet? Eller du kanske har en annan idé om varför dessa sakförhållanden föreligger?

Är det så att du insinuerar någonting genom att ställa frågor till mig om olika ståndpunkter om  'vad integration handlar om'?  Är det enligt din uppfattning möjligt att ställa frågor som inte är insinuanta? Är alla frågor insinuanta?   Hur känner du igen en insinuant fråga?  

• Padirac
    pyssel skrev 2021-09-14 06:23:29 följande:

Nu har jag alltså gjort dig upprörd igen. Jag ser att du inte vill utveckla det jag undrade över. Den troligaste slutsatsen är att du inte är så nöjd med dina två kategorier men din generella inställning i diskussioner hindrar dig från att utveckla din ståndpunkt och dina formuleringar. Det var i och för sig lite intressant att det kom fram så tydligt (igen), där våra åsikter om SD nog ändå är ganska samstämmiga.

Eller som din kompis skulle säga: "Vi alla undrar varför du undviker att svara på en enkel fråga. Du kanske glömde av hur man gör. Perplexande."

Nejdå, inte alls upprörd, jag har nog betydligt mindre känslor inblandade än du har i frågan.

Jag tror att det både är emotioner och förståelse, med tanke på den slutsats du drar, som färgar av förståelsen för texten. Jag uppfattar det som att du missat vad i diskussionen som ledde upp till att jag ställde frågan om vad som kunde eller inte kunde vara förutsättningar för att integration.

Om jag ställer en fråga till dig, kan du svara enkelt? Har du slutat önska slå barnen hemma och på din arbetsplats?

Om du undviker att besvara de enkla frågan vad ska jag då tro? Att du är upprörd, att du inte vill diskutera.. (det här är ju en insinuant fråga på riktigt)

Men, vad vill du egentligen fråga om och vilka premisser har du byggt din fråga på? Kanske har de perplexerande känslorna eller tankarna du erfar sin upprinnelse där?
  • Padirac
    pyssel skrev 2021-09-14 18:16:59 följande:
    Ja du brukar upprört påstå det vid varje stilla undran om du kan utveckla dina ståndpunkter.

Perplexande att det ska vara så svårt att svara på en enkel fråga. smile1.gif

{#emotions_dlg.flower}
  • Padirac
    pyssel skrev 2021-09-14 18:16:59 följande:
    Ja du brukar upprört påstå det vid varje stilla undran om du kan utveckla dina ståndpunkter.

Perplexande att det ska vara så svårt att svara på en enkel fråga. smile1.gif
    Det är olyckligt att parabolen inte är så finstämd att den kan skilja mitt fnissande och kluckande från upprördhet. Det torde föreligga en inte liten risk att inlägg missförstås och ges en annan betydelse då de färgas av parabolens filter pyssel.

Själv finner jag det inte så 'perplexerande' att du vill ha ett annat svar än det du fått - inte heller på vilket sätt parabolens filter är inställda.{#emotions_dlg.flower}
  • Padirac
    pyssel skrev 2021-09-14 19:03:37 följande:
    Ditt "jo, jag fnissar och kluckar visst då!" när du blir svar skyldig var ändå rätt roligt, Blomman! Men jag blir inte särskilt perplex av att sväva i ovisshet om du knölat ihop folien till en mössa eller vecklat ut den för att ta vara på höstens sista strålar. Jag är dock helt operplex och säker på att det någonstans därinne finns en röd tråd av fakta och forskning hos dina likasinnade, som för spänningens skull bryts av ett litet skorrande med en uppsträckning, för att slutligen landa i konsensus och fjäderputs.

För att bli djupt allvarlig igen smile1.gif Jag noterar igen att du inte ville utveckla ditt val av kategorier/svara på frågan.

Kan du formulera om frågan så att du ger dem premisser som stämmer överens med vad jag frågade en annan skribent om?
    pyssel skrev 2021-09-12 20:24:46 följande:
    Vad menar du med "integration handlar om identitetspolitiska uppfattningar" och "[integration handlar om] att delta i samhället i stort"?
    Padirac skrev 2021-09-12 08:54:18 följande:
    Vad anser du ska göras med de som har medborgarskap och inte vill integreras? 

Eller som SDs företrädare uttryckte det - att de 'inte har ett kroppsspråk som uppfattas som svenskt'?

Anser du att integrationen handlar om identitetspolitiska uppfattningar eller om att delta i samhället i stort?
    Padirac skrev 2021-09-12 16:00:19 följande:
    Ett ofyllt gap mellan att 'inte ha ett kroppsspråk som uppfattas som svenskt ' och att 'delta i samhället i stort'?

Kan du förklara vad du menar skulle vara gapet mellan hur en människa rör sig och att delta i samhället i stort?

Har det ena överhuvudtaget med det andra att göra?

(att det hade med varandra att göra menade SDs Jimmie Å och Mattias K, men de driver som sagt etnonationalistisk identitetspolitik)

• Padirac
    Anonym (Alma) skrev 2021-09-14 20:05:14 följande:
    Men herregud människa, varför svarar du inte bara på frågan?! Ta upp en massa plats med löjliga kluckanden istället för att helt enkelt redogöra för vad du menade med dina val av kategorier? 
    Jag tror inte att någon herregud kan hjälpa vare sig dig eller mig - men kanske kan du berätta vad som var oklart med frågan jag ställde och vad som behövs för att klara ut frågetecknen?

Undrar du över vad identitetspolitik är?  Undrar du över vad att delta i samhället i stort är?  Jag vet inte om det är det du undrar över.

Undrar du varför jag frågade en skribent om just detta?  Det torde framgå av föregående replikväxling mellan mig och skribenten. 
  • Padirac
    Anonym (Alma) skrev 2021-09-14 20:34:54 följande:
    Nej, jag undrade precis vad jag frågade. Kan du redogöra för vad du menade med dina val av kategorier?
    Undrar du varför jag formulerade frågan med dessa 'kategorier' eller undrar du vad jag lägger i vart och ett av dessa 'kategorier'?
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2021-09-15 03:43:09 följande:
    Vilka utgiftsposter anser du det är rimligt att vi tar pengar ifrån till dessa kostnader?

Att kvinnor assimileras bättre stämmer nog inte i alla fall. Tidigare undersökningar visar på att kvinnor i vissa invandrargrupper oftare är hemmafruar och mindre ofta utbildar sig och har kvalificerade arbeten eller arbete och inkomst överhuvudtaget samt oftare har sämre kunskaper i det svenska språket.
    Skillnaderna mellan grupperna ligger nog i utbildningstraditioner bland kvinnor, men också ifall man kommer som familj eller enskilt.
    De finns redan utgiftsområden för migration och för invandrares etablering i statens budget

- så varför tror du att det än nödvändigt att 'ta pengar från andra utgiftsposter'?
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2021-09-15 20:19:17 följande:
    ...och du menar att pengarna i den budgeten trollades fram ur tomma intet?

Varifrån kommer pengar och andra resurser till
    -Vård
    -Bostad
    -Försörjning 
    -Utbildning
    för flyktingar?
    Pengarna för statens olika utgiftsområden kommer alla från statens olika intäkter.   

I budgetpropositionen som riksdagen sedan röstar om har regeringen _fördelat_ pengarna mellan olika utgiftsområden. 

- så varför tror du att det än nödvändigt att 'ta pengar från andra utgiftsposter'? 
Svar på tråden Är invandringen en belastning?