Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Är invandringen en belastning?

Anonym (Absolut) skrev 2021-07-28 19:49:38 följande:
    Du är rolig?det får dom svergiefientliga elementen vackert finna sig i?.
    ?Hmm du är för fortsatt fri invandring och använder dom orden det går liksom inte ihop vet du?.tänk logiskt och tänk en gång till så kronan ramlar ner i hålet
    Fri invandring existerar bara i fantasin hos vissa Sverigefientliga element.

Sverige har reglerad invandring,.

Faktum är att jag finner okunnigheten bland dem som vurmar för ett brunblått maktövertagande helt obetalbar.
  • FDFMGA
    Anonym (Belastning) skrev 2021-07-28 22:37:47 följande:
    Instämmer, men det gäller till allra största delen de som röstar på SD. De klarar helt enkelt inte av att ffölja ett simpelt resonemang. Ger man dem fakta kontrar de bara med personliga åsikter, som framförs som om det vore fakta: "Jag tycker så här, alltså är det så". "Alla vet ju att..." etc.

Jag har i dagarna efter Novus-undersökningen försökt samtala med en del SD-röstare som på allvar tror att S kommer att falla ur Riksdagen vid nästa val. På fullt allvar, alltså. Totalt verklighetsfrånvänt. Tragiskt. Man får gärna tycka illa om Sossarna, men att tro att ett parti ska gå från att vara det största partiet (23% av väljarsympatierna) till mindre än 4% på ett år - ja då är man helt enkelt inte klok någonstans.
    Ja, det är ju orimligt att anta annat än att de plågsamma argumentationsförsök som exempelvis kännetecknar den här tråden skulle omfatta en majoritet av de brunblå partiernas väljare - men inte desto mindre är det den slapptänkta och okunniga subkultur som utvecklats bland SD-vurmarna som Ulf och Ebba flirtar med.

Hursomhelst tycks populism fungera som en övning i att aldrig tänka efter, att aldrig lära sig något utöver några dummies för slapptänkta.

• FDFMGA
    FDFMGA skrev 2021-07-29 08:07:13 följande:
    Ja, det är ju orimligt att anta annat än att de plågsamma argumentationsförsök som exempelvis kännetecknar den här tråden skulle omfatta en majoritet av de brunblå partiernas väljare - men inte desto mindre är det den slapptänkta och okunniga subkultur som utvecklats bland SD-vurmarna som Ulf och Ebba flirtar med.

Hursomhelst tycks populism fungera som en övning i att aldrig tänka efter, att aldrig lära sig något utöver några dummies för slapptänkta.
    Haha, det var slappformuleratSkrattande

Ja, det är ju orimligt att anta att de plågsamma argumentationsförsök som exempelvis kännetecknar den här tråden skulle omfatta en majoritet av de brunblå partiernas väljare - men inte desto mindre är det den slapptänkta och okunniga subkultur som utvecklats bland SD-vurmarna som Ulf och Ebba flirtar med.

• FDFMGA
    Anonym (Absolut) skrev 2021-07-29 12:41:01 följande:
    1år kvar sen buras dom säkert in pga vanvård av riket?.helst för livstid
    Mm, Kristersson har verkligen lyckats sätta sprätt på den sverigedemokratiska undervegetationen

Här med en uppenbarelse om att den folkvalda regeringen ska straffas med livstids fängelse efter det brunblå maktövertagandet.

Ja herregud vilka existenser han har lockat framTomte

• FDFMGA
    ClumsySmurf skrev 2021-07-30 15:24:38 följande:
     Anna Karin Wyndhamn som jobbar på nationella sekretariatet för genusforskning kanske förstår vad jag menar när jag gnäller på genus"forskning" Skrattande
    Hur går det med din egen forskning kring den feministiska Gillettereklamens förödande konsekvenserSkrattande
  • FDFMGA
    Flash Gordon skrev 2021-07-30 13:34:25 följande:

Ivar Arpi om just dessa anti-intellektuella akademiker. I tur och ordning: forskare, politiker och journalister.

Ivar Arpi ja, det var han som jämställde terroristerna som försökte ta makten i USA med arga 20-åringar som tar selfies.

Hmm, han gjorde förstås det i besvikelse över att Trump förlorade valet - men inte desto mindre tycker jag att det är oförlåtligt att förminska hotet från terrorister så till den milda grad.

Man ska heller inte negligera det faktum att här i Sverige bedömer Säpo att hotet från högerextremistisk terrorism är lika stort som hotet från islamistisk terrorism.

Terroristhotet är inget monster under sängen utan i allra högst grad verkligt och levande.

• FDFMGA
    Tom Araya skrev 2021-08-07 20:53:59 följande:
    Med ditt sätt att räkna vore det bäst att inte ha någon inkomstskatt alls, utan var och en betalar vid varje tillfälle de själv utnyttjar något; skola, vägar, sjukvård e.t.c.

Statliga utgifter som rättsväsendet, försvar mm finansieras med moms och företagsskatter.

De som ekonomiskt inte klarar detta vid tillfället de behöver något förpassas till samhällets skräphög.
    När jag bedömer min gen ekonomi så ser jag till värdet av det jag äger jämfört med mina skulder.

Så gör man ju inte för en nation, men det är fullt möjligt att jämföra hur skuldsatt en nation är relativt andra nationer.

Då kan man komma fram till att en högskattenation som Sverige har en relativt låg skuld jämförd med lågskattenationer.

Och sen kan man ju fundera över hur det kan komma sig.
  • FDFMGA
    Anonym (Dirigenten) skrev 2021-09-13 00:19:14 följande:
    Padirac skrev 2021-09-12 23:46:17 följande:
    Nej, jag upprepar för Tom det Tom tidigare har påstått vara OK - själv tycker jag det är helgalet och att påståenden ska ha belägg, inte att påståenden är OK för att det inte lagts fram belägg.

Trumps fotsoldater drev samma linje som Tom - tex om Comet Ping Pong pizzerian och det slutade med att skott avlossades från ett halvautomatisk vapen, att mordbrand anlades ...

Självklart är det så att påståenden skall ges belägg och att det inte är tillräckligt att det inte lagts fram belägg mot påståendet.  Nu verkar Tom anse först det ena och sedan det andra ...

. Vidare tycker jag det kan vara helt ok att lägga fram påståenden utan belägg, men kan itne förutsätta att alla är lika okunniga som extremvänsteraktivisterna på FL.
    Padirac skrev 2021-09-12 23:46:17 följande:
    Nej, jag upprepar för Tom det Tom tidigare har påstått vara OK - själv tycker jag det är helgalet och att påståenden ska ha belägg, inte att påståenden är OK för att det inte lagts fram belägg.

Trumps fotsoldater drev samma linje som Tom - tex om Comet Ping Pong pizzerian och det slutade med att skott avlossades från ett halvautomatisk vapen, att mordbrand anlades ...

Självklart är det så att påståenden skall ges belägg och att det inte är tillräckligt att det inte lagts fram belägg mot påståendet.  Nu verkar Tom anse först det ena och sedan det andra ...

Extremvänsteraktivist är ett relativt begrepp.

Det är inte så länge sen hen som vurmar för en SD-styrd regering menade att hens mamma blivit vänsterextremist och fosterlandssvikare, detta eftersom hon ville att hen skulle söka jobb i stället för att leva på hennes redan snålt tilltagna pension.

Ja. det sistnämnda skrev han inte - utan menade att hon borde förstå att den del av hennes pension som möjliggör hens opinionsarbete är ett patriotiskt signum.

Själv kan jag förstå att den som kommer hit utan att kunna språket och utan en hyfsad utbildning kan ha svårt att få jobb, men är man bara frisk och inte drabbad av latmask bör man som etnisk svensk ha goda förutsättningar att kunna få jobb - men det är klart, ju längre man varit långtidsarbetslös desto svårare.
  • FDFMGA
    Anonym (dba är vänsterextrem) skrev 2021-09-13 11:49:10 följande:
    Du verkar ha svårt att skilja på person och person. Närmast katastrofal förmåga att upphöja ditt eget fabulerande till nån slags sanning. Att du har direktkontakt med nån admin eller dba håller dessutom på att döda hela samhällsavdelningen på forumet.

Faktum är att det är enkelt att få jobb för den som kommer hit. Helt utan svenskakunskaper. Restaurangbranschen skriker efter folk och flera vänner har omedelbart fått jobb när de kommit hit.

Men det är skillnad på de som vill jobba och de som inte vill.
    Hur går det med jobbsökandet eller struntar du i att din mamma sagt att hennes pension inte längre räcker till att försörja dig.

Det är inte farligt att söka jobb!
  • FDFMGA
    Pope Joan II skrev 2021-09-19 19:10:42 följande:

När man läser den här tråden - och många andra - blir man brutalt påmind om att det finns svenskar som utgör en belastning på väldigt många olika sätt och nivåer. 

Det beror nog mest på vad man har för människosyn. Visst har det funnits människor  - och visst finns det fortfarande människor - som ser på andra människor som att de utgör en belastning.

Åsikten att andra är en belastning har orsakat mycket skada genom åren, man skulle ju kunna påstå att åsikten i sig är en belastning, därmed inte sagt att den som ser andra som en belastning är en belastning.

För övrigt  så finns det ju folk till allt - även sådana som upprättar sina privata belastningsregister.
  • FDFMGA
    Tom Araya skrev 2021-09-19 19:48:08 följande:
    Även de som inte kan se hur vissa saker belastar samhället och ekonomin kan vara en belastning och påverka politiken till att utgöra en belastning.
    Notera att till och med Ulf Kristersson förmådde gör distinktionen mellan person och företeelse och han förmår säkert också att skilja på åsikt och person.

Man brukar ju beskriva alliansen mellan M, KD och SD som blåbrun - när man ser människor som en belastning har man definitivt placerat sig långt in i det bruna  - alternativt är man bara tankeslapp eller är drabbad av uttryckssvårigheter.

Det sistnämnda är definitivt en belastning, företeelsen alltså, inte de drabbade.
  • FDFMGA
    Tom Araya skrev 2021-09-19 20:20:39 följande:
    Jag ser inte människor som en belastning i generell mening.

Jag har varit väldigt tydlig med att jag inte anser att invandrare gör fel och att något jag här tar upp är något som ska läggas invandrade till last, i de flesta fall (undantag finns).
    Allt jag anser har gått fel med förd migrationspolitik lägger jag våra svenska politiker till last. Det är deras politik som ger negativa konsekvenser för samhället.

Migrationspolitk kan däremot vara kostsam och därmed belasta ekonomin.

Den kritiserade politiken missgynnar även invandrade som vill och försöker komma in i samhället... så från vilket håll finns här något man kan betrakta som belastning?
    Javisst kan man kritisera det faktum att det inte funnits mycket till samstämmighet  mellan migrationspolitik och integrationspolitik under en längre tid.

Men min första kommentar avsåg just påståendet att människor är en belastning, alltså inte en kommentar på något du skrivit. Det här kommenterade jag:

"När man läser den här tråden - och många andra - blir man brutalt påmind om att det finns svenskar som utgör en belastning på väldigt många olika sätt och nivåer.".
  • FDFMGA
    Tom Araya skrev 2021-09-20 00:25:38 följande:
    Ja, det finns ju de som anser att sjuka, handikappade och arbetslösa är en belastning. Det här är också grupper som drabbas av en ansträngd tillgång på resurser när kostnaderna för stat, landsting och kommun ökar.
    Javisst, har man väl börjat kategorisera människor utifrån lönsamhet ligger det mycket nära till hands att också se vissa som en belastning, sjuka, handikappade och arbetslösa - som du skriver.

Det är olyckligt att debatten kring invandring tagit den vändningen, sett över tid finns det väl få framgångsfaktorer som är viktigare för ett lands utveckling och välstånd än invandring - vilket inte innebär att diskrepansen mellan integration och migration under en längre tid varit lyckosam.

Fast min ursprungskommentar avsåg fenomenet att man ser vissa som skriver här på FL som en belastning.

Själv kan jag tycka att det är tröttsamt att politiska trådar översvämmas av ständigt nya nick från några få personer som vurmar för att SD ska bli en del av ett regeringsunderlag, att företeelsen i sig kanske belastar forumet och dess moderatorer, men personerna bakom nicken ser sig säkert som frihetskämpar som trotsar demokraturen, inklusive FL:s regelverk.

Det finns folk till allt!
  • FDFMGA
    Flash Gordon skrev 2021-11-09 22:10:21 följande:

Och snart kommer de ännu fler. SVerige Tyskland  hStorbritannien är de länder som dessa ekonomiska migranter vill till, enligt egen utsago. 

www.aftonbladet.se/nyheter/a/lVQ4nA/betalat-170-000-kronor--sovit-i-koldgrader-tre-natter

Vilket land i EU vill ni till?  

- Alla vill komma in i Polen. Sedan kan jag inte prata för alla, men de flesta pratar om att de vill till tre länder ? Sverige, Tyskland eller Storbritannien.

Polen gör en heroisk insats i att försvara Sverige, svensk välfärd och det svenska samhället i detta nu men regeringen kan inte ens ge ett officiellt stöd till landet.

Två vidriga regimer som använder flyktingarna som en bricka i ett avskyvärt spel.

Risken finns att det slutar i ett blodbad och möjligheten att Polen tillåter EU att agera såtillvida att EU får möjligheten att skicka tillbaka flyktingarna till de länder de kommer ifrån är försumbar.

Men Polen är väl ett av de brunblå partiarbetares favoritländer, i synnerhet abortpolitiken lär ju tilltala den klicken.
Svar på tråden Är invandringen en belastning?