Inlägg från: nattuw |Visa alla inlägg
  • nattuw

Är invandringen en belastning?

Anonym (Sk) skrev 2024-02-29 22:07:00 följande:

Nu till mamsen.. hon jobbar ju på SFI. Som jag har förstått av det hon berättat för mig så verkar det som att de som kommer från Eritrea, Etiopien, Iran, Syrien & Ukraina alla vill lära sig svenska fort. Men SFI kan inte erbjuda de det "snabbare spåret" så de går alla på språk kafè för att komplettera & tittar på svenska filmer etc.

Min  erfarenhet är att de flesta med utländsk bakgrund som kommer till språkcafeer för att de vill lära sig svenska har en gedigen utbildning med sig från sitt hemland. Vilket gör att de har studievana, självdisciplin och en genuin önskan att så fort som möjligt bygga upp någon form av medelklassliv. Om jag skall våga mig på en killgissning så är problemgrupperna de som kommer från samhällen med dåligt fungerande utbildningssystem.

För den som har svenska som modersmål och vill göra en insats på riktigt så är ett besök på något språkcafe en utmärkt ide. Det kräver lite mer än att bara godhetssignalera på sociala medier men man lär sig mycket om andra kulturer.
  • nattuw
    Anonym (Krig i Danmark och Polen?) skrev 2024-03-01 22:24:58 följande:
    Men säkert hjälper du till att få bokstäverna SD att fastna i sinnet hos många. Fortsätt du på din inslagna väg, du kommer förmodligen fortsätta hjälpa SD till ännu större framgångar.

SD och väldigt många väljare tackar dig för ditt utomordentliga stöd.
    Du tänker att det fungerar som med tvättmedelsreklam? Huvudsaken är att jobba in varumärket eftersom konsumenterna tenderar att välja ett märke som de känner igen.

Om så är fallet kanske det är dags för socialdemokraterna att släppa SD och börja prata om S. Men det lär inte hända.
  • nattuw
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-03-03 19:18:37 följande:

Viktigt att komma ihåg är att man inte tar emot flyktingar för att de ska gynna ekonomin eller bidra till samhället (även om det förstås är önskvärt). Man tar emot flyktingar av humanitära skäl. Men därmed finns också en gräns för hur många, inklusive anhöriga, som man kan ta emot samt integrera. Särskilt om de kulturella skillnaderna och värderingsskillnaderna är stora.

Detta har våra mer restriktiva grannländer förstått, men inte Sverige, inte förrän under galgen.

En stor del av de som tidigare förespråkade en stor flyktingmottagning och invandring framhöll att de nya svenskarna skulle ta alla "skitjobb" som ingen annan ville ha. Dessutom skulle de nya svenskarna stärka svensk ekonomi. Humanitära argument lyste i stor sett med sin frånvaro.

Det invandrarförespråkarna sa var bitvis så uppenbart rasistisk att man häpnade över att de själva inte insåg vad de sa eller att ingen inom media reagerade. Ibland var det svårt att veta om invandringsförespråkarna ville återinföra slaveriet eller bara skapa en underklass av invandrare som gick utnyttja.
  • nattuw
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-03-11 22:24:52 följande:

Handlar ovanstående flyktingstatus-bråk egentligen inte bara om begreppsförvirring?

Det handlar om att en sida (S) har inställningen att är du inte med oss är du emot oss. Sen spelar det ingen roll vad det handlar om.
  • nattuw
    Tom Araya skrev 2024-03-26 11:31:39 följande:
    Tyvärr, så finner jag ingen beskrivning av läget då man slutar att vara flykting. Rätta mig om jag har fel.
    Du är flykting tills du återvänder till det land du flytt från, givet att du var medborgare i det landet.

"Artikel 1 i konventionen definierar en flykting som en person ?som flytt sitt land i välgrundad fruktan för förföljelse på grund av ras, religion, nationalitet, tillhörighet till en viss samhällsgrupp eller politisk uppfattning, och som befinner sig utanför det land, vari han är medborgare och som på grund av tidigare nämnd fruktan inte kan eller vill återvända till det landet??"
  • nattuw
    Padirac skrev 2024-03-29 19:17:45 följande:
    Precis som du skriver är man flykting tills man kan återvända till det land man flytt från under förutsättning att man är medborgare.  Från detta kommer också att den som förvärvar ett nytt medborgarskap upphör att vara flykting.
    Vart i länken som du postade i inlägg #2394 står det att man upphör vara flykting om man får ett nytt medborgarskap? Det tycks inte finnas något i den texten som säger att en person med dubbla medborgarskap slutar vara en flykting.
  • nattuw
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-03-22 21:02:00 följande:
    Är man flykting när man åker hem
    på semester?
    "Artikel 1 i konventionen definierar en flykting som en person ?som flytt sitt land i välgrundad fruktan för förföljelse på grund av ras, religion, nationalitet, tillhörighet till en viss samhällsgrupp eller politisk uppfattning, och som befinner sig utanför det land, vari han är medborgare och som på grund av tidigare nämnd fruktan inte kan eller vill återvända till det landet??"

Medan du semestrar i det land du flytt från är du inte en flykting men när du åker tillbaka till det land du bor i så blir du återigen en flykting...
  • nattuw
    Tom Araya skrev 2024-06-29 15:45:27 följande:
    Det är väldigt liten del av de flyktingar som kommit från Afrika och mellanöstern under 2000-talet som har någon högre utbildning och jag vill hävda att deras hemländer behöver dessa mer än Sverige. 
    Kompetensflykt är ett stort problem för vissa länder.

När det gäller läkare har det gjorts försöka att stoppa kompetensflykten genom rekommendationer från WHO att inte värva läkare och sköterskor från vissa Afrikanska länder. Vissa länder har även försökt hindra läkarflykten genom inhemska lagar. Men det är svårt eftersom den som ger sig av får både bättre resurser i jobbet och en väsentligt högre levnadsstandard.

Det har även funnits ett motstånd mot att diskutera kompetensflykten och de som pekat på problemet med kompetensflykt har tystats genom att stämplas som rasister. Att kunna visa statistik på att de flyktingar/invandrare som kommer har hög utbildning har helt enkelt varit viktigare än att människor i länder med lägre levnadsstandard skall kunna få adekvat vård. Sen bör man inte glömma att våra politiker vid val gynnas av att vi får kortare vårdköer även om det sker till priset av utebliven vård någon annanstans.
  • nattuw
    KillBill skrev 2024-07-08 19:39:03 följande:
    Syftet med den svenska migrationen är att ge en fristad till människor som flyr från krig och förföljelse. Syftet är alltså inte att Sverige ska tjäna pengar på migrationen. 
    Länge framhölls just det ekonomiska som den främsta orsaken till att Sverige skulle ta emot flyktingar och invandrare. Ett annat skäl som många nog idag inte vill låtsas om var att invandrarna skulle komma hit och ta de jobb som svenskarna inte ville ha.

Det vill säga helt igenom egoistiska skäl där förespråkarna inte själva insåg att de i princip förespråkade ett modern slaveri och där media inte levde upp till sin påstådda roll som granskare.
  • nattuw
    Padirac skrev 2024-10-25 21:01:18 följande:
    Du ska inte tro på allt som konspirationsteoretikerna och desinformationsspridarna epoch times sprider Tom
    Tom tycks, till skillnad från vissa andra, vara mer intresserad av vad som sägs än vart det sägs. Vilket är en bra egenskap om man vill förstå sin omvärld.
  • nattuw
    Anonym (Alla är inte det) skrev 2024-12-05 11:23:50 följande:
    Och jag har flera gånger undrat varför så stor andel av svenskarna år efter år FORTSATT rösta på politiker som fortsatt föra den migrationspolitik som jag i alla fall tycker har totalhavererat.
    I den konsensuskultur vi lever i har det tyvärr inte funnits så mycket att välja på. Och det gäller inte bara för migrationspolitiken.
  • nattuw
    Anonym (Serbokroat) skrev 2024-12-09 00:21:57 följande:

men oavsett vad, är min synpunkt att Sverige behöver fler invånare för att växa.

En oändlig tillväxt i en ändlig värld är inte en långsiktigt hållbar utveckling.
  • nattuw
    Anonym (Alla är inte det) skrev 2024-12-09 11:53:16 följande:

Kyrkorummet är inte till för att vara en allmän sekulär samlingslokal och jag är mot att präster/pastorer har munkavle. För mig är kyrkorummet där Jesus skall vara centrum.

Svenska statskyrkan skapades för att kontrollera folket. Dagens kyrka med sina prosaiska kyrkoval, samarbete med andra religioner och pridetåg visar att för svenska kyrkan står inte Jesus i centrum.

Vill du vara Jesuscentrerad? Gå med i en frikyrka och låt resten av befolkningen använda de byggnader som de betalat för genom sina ofrivilliga bidrag till den svenska statskyrkan.
  • nattuw
    Anonym (Alla är inte det) skrev 2024-12-10 11:57:48 följande:

Sedan finns formellt ingen statskyrka sedan 1/1 2000.

Svenska kyrkan var och är en politisk organisation som inte byggt sitt välstånd på allmosor från troende utan på svenska skattebetalares arbete.
  • nattuw
    Anonym (Alla är inte det) skrev 2024-12-11 11:43:56 följande:

Om man inte är medlem behöver man inte betala  ett öre i medlemsavgift dvs 0 öre.

Det är fortfarande de svenska skattebetalarna som vare sig de ville det eller inte tvingades hjälpa till att bygga upp den svenska kyrkans välstånd. Att tvångsanslutningen avskaffats ändrar inte på den saken.
  • nattuw
    Anonym (Micke) skrev 2024-12-12 13:43:51 följande:
    I dag skall jag åka och köpa en helg gran !

Den skall jag och barnen klä och dekorera på helg aftonen.
    Glöm inte helgklapparna så att helgtomten får något att dela ut...
Svar på tråden Är invandringen en belastning?