Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Är invandringen en belastning?

Anonym (XXX) skrev 2021-07-27 15:37:00 följande:
    Fast jag ser inget konstigt i det där. Först angående språkkunskaperna, så krävs det MYCKET goda språkkunskaper för att arbeta inom något terapeutiskt, eftersom det t.o.m. för en modersmålstalare kan vara svårt att uppfatta alla nyanserna i ett sådant samtal. Det får inte bli några oklarheter. Och feluppfattningar när det gäller det rent medicinska - antingen att patienten inte förstår doktorn, eller doktorn inte patienten - kan faktiskt orsaka död i värsta fall. Att man har gått igenom SFI och därför "kan svenska" enligt Arbetsförmedlingen, är långt ifrån tillräckligt för en läkare. Det mest sannolika är, att en person som invandrat till Sverige efter ungefär 20 års ålder, aldrig kommer att behärska språket tillräckligt bra för att arbeta terapeutiskt. (Däremot kanske som labb- eller röntgenläkare.) 

Och sedan har vi den kulturella aspekten. Som ogift kvinna vill jag t.ex. inte gå till en läkare från hederskultur och be om recept på nya p-piller, eller byta spiralen, för  jag vet att han kommer att notera mitt ringlösa ringfinger, och se mig som en hora. Han kommer (kanske) att göra det som åligger honom i tjänsten, men innerst inne kommer han att tänka "Allah vare lovad att min dotter inte har blivit en sådan här hora. Det får aldrig ske - jag måste ta henne ur skolan och låsa in henne med detsamma."

Adoptivbarn brukar inte bli problem i det svenska samhället, även om det finns en överrisk för det om man korrelerar för socioekonomiska faktorer. (De som får lov att adoptera måste ha varit gifta ett antal år, bo i en hyfsad, tillräckligt stor bostad i ett barnvänligt område, ha god ekonomi eller i alla fall inte vara skuldsatta, får inte ha något i belastningsregistret eller missbruksproblem, etc. etc..) Det känns därför väldigt onödigt att dra upp Kristerssons adoptivbarn i debatten, och det intressanta är också att det är de på "godhets-"sidan som gör det hela tiden. Jag har aldrig hört en enda Sd:are ens kommentera hans adoptivbarn. 
    Dina tankar om vad andra tänker om dig skulle möjligen kunna vara intressanta i en annan tråd för en viss sorts personerSkrattande

Själv förstår jag inte att det ska vara så svårt att ta till sig en tidningsartikel - i DN-artikeln ges också exempel på hur man kan välja bort adopterade. Dessutom är det inte så längesen som Kristerssons trianguleringsparti  ville förbjuda internationella adoptioner, inte för att de ansågs oetiska utan snarare oetniska, de ansågs hota den svenska folkstammens renhet.

Ett annat exempel i den av vissa svårförstådda artikeln är den svenskfödde läkaren som ibland använder sig av en sköterska med svenskt utseende för att lindra beröringsskräcken den sjuka rasisten har. Rasisten får ställa frågorna till sköterskan och så svarar läkaren via sköterskan.

Det är beklagligt att Kristersson inte drar sig för att späda på den beröringsskräck vissa element känner inför invandrare.

• FDFMGA
    Anonym (XXX) skrev 2021-07-27 21:18:30 följande:
    Det är en betalartikel. Du får citera lite mer ur den om alla ska kunna diskutera den. 
    Okej, så du framförde alltså synpunkten att ett rasistiskt beteende inte är rasistiskt utan bara ett försök att bli bemött av läkare som behärskar svenska.

Är det ditt defaultläge att diskutera saker och ting utan att bekymra dig om fakta?

Jag är övertygad om att det går att få fram referat av DN:s undersökning utan att besöka DN - en nyttig övning i nutidsorientering skulle jag vilja påstå.

• FDFMGA

Intressant Novusundersökning.

Samtliga brunblå partier tappar i väljarstöd, utom SD. Kristerssons flirt med Sd-väljarna verkar inte ha lönat sig och SD är nu större än lillebror M. KD närmar sig fyraprocentsspärren och det vore ju en guds nåd om det Livets Ord-influerade partiet försvann från riksdagen. L fortsätter sin färd mot den absoluta nollpunkten.

S tappar väljare till V som nu har över 13 procent av väljarkåren. C liksom MP går svagt framåt,

Om Novus avspeglar en politisk trend så kan det bli intressant framöver där det mer fokus kan komma att ligga på annat än den politiska tvekampen mellan Löfven å ena sidan och Åkesson och hans gäng å den andra.

www.expressen.se/nyheter/kraftigt-okat-stod-for-v--efter-regeringskrisen/

• FDFMGA
    Anonym (Absolut) skrev 2021-07-28 09:30:51 följande:
    Redan avgjort ingen sund människa kan bortse från fakta?.
    ?Snart är SD på pos1 som vi väntat på detta uppvaknande men nu sker det med rekord fart nästa val 30% är ganska givet och vi får ett stopp på tex denna invandring som nu är landets största problem 
    Ja, det är väl som sig bör tycker jag - att SD ska vara det största partiet i det brunblå blocket.

Kristersson är ju politiskt för kort i rocken för att kunna utmana Åkesson på Åkessons favoritscen.

Det påstås att under Kristerssons tid i Strängnäs brukade han kasta pennor omkring sig när han blev upprörd.

Kanske en och annan penna nu kommer att landa på den rådgivare som föreslog att Kristersson skulle skifta från "vuxen i rummet"-retorik till att göra en ÅkessonSkrattande
  • FDFMGA
    KillBill skrev 2021-07-28 09:39:39 följande:

Ja det är en intressant undersökning.

S+V+C+MP har ökat mer än det  brunblå blocket sedan valet 2018.

M+KD har minskat med ca 0,7 % sedan valet 2018 medan S+V har ökat med 0,6%.

MP ligger väsentligt närmare spärren än L vilket gör att det är det är det rödgröna blocket som ligger närmast en majoritet av mandaten i riksdagen.

Det ska också bli intressant att se vad L, KD och M väljare tycker om  den nye ledaren för det brunblå blocket 

Jag ogillar MP, av lite olika skäl, men MP kommer inte att åka ur riksdagen, trots allt har relativt många förtroende för partiets miljöpolitik, och allt tyder på att vi framöver kommer att få se så mycket mer av konsekvenserna av vårt sätt att leva.

Intressant också att KD ligger så nära fyraprocentsspärren - det är inte alls otänkbart att det brunblå blocket bara består av två partier efter valetSolig
  • FDFMGA
    Anonym (Freedom) skrev 2021-07-28 10:15:49 följande:
    Du kanske kan berätta vad DNs undersökning visar. Att det finns rasister som besöker vårdcentraler? Ja, vad trodde du? Att rasister inte blir sjuka eller?
    Nja, du har nog inte förstått poängen med artikelnSkrattande

Det är inte att rasister konsumerar vård utan att vården bemöter rasisten utifrån tankegången att kunden alltid har rätt, alltså att rasisten slipper mötas av vårdpersonal med annan hudfärg än den som faller rasisten på läppen.

Inte av alla vårdgivare, men av 50 av 91.

Mot den bakgrunden kan man med fördel diskutera Kristerssons syn på invandring som en belastning - självklart är det en belastning för en rasist att tvingas försäkra sig om att slippa behandlas av folk med en annan hudfärg och naturligtvis är det en belastning för vården att man inte kan använda tillgänglig personal.

Sen återstår ju frågeställningen om det är personal med invandrarbakgrund som utgör en belastning för vården eller om det är rasisternaSkrattande
  • FDFMGA
    Anonym (Freedom) skrev 2021-07-28 10:26:28 följande:
    Finns inte en enda KD-väljare som påverkas av det faktum att Ebba köpt ett hus och nu plågas av utpressning från väldigt suspekta figurer.
    Aha, så du har tagit reda på detta.

Samma genre som hen som skannade alla miljöpartisters innersta och kom fram till hur stor andel som innerst inne trodde på det de sa sig tro på.

Skrattande

• FDFMGA
    Anonym (Absolut) skrev 2021-07-28 17:01:57 följande:
    inte ens kajorna tror på detta längre när dom flyger på rygg över riksdagshuset för att slippa se eländet som politikerna ställt till med

SD ni behövs som aldrig förr så vi slipper detta drabbel 
    Aha, så kajorna har anslutits till SD-flocken, finns ju en risk att denna kollektivanslutning ska innebära att skränet blir ännu högre.

Nåja, vi Sverigevänner får väl ta på oss hörselskydd och glädja oss åt att anslutningen borde ha inneburit att SD-vurmarnas medelintelligens blev väsentligt högre.

Kajor, liksom andra kråkfåglar, är ju mycket intelligenta.
  • FDFMGA
    Anonym (Absolut) skrev 2021-07-28 18:12:42 följande:
    Snälla du kalla dig inte Sverigevän det är att vanhedra det ordet?.
    Haha, jag är Sverigevän. Jag tycker om mitt land till skillnad från vissa andra.

Det får de Sverigefientliga elementen vackert finna sig iSolig
Svar på tråden Är invandringen en belastning?