Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Är invandringen en belastning?

KillBill skrev 2021-09-12 12:44:15 följande:
    Du refererar ju till svaret på din fråga i ditt citat från Padirac.

Ett kroppsspråk som inte uppfattas som svenskt = identitetspolitisk uppfattning
    Fast alternativet (att delta i samhället i stort) kan ju vara så begränsat att det skapar ett ofyllt gap mellan de två alternativen.
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2021-09-12 16:00:19 följande:
    Ett ofyllt gap mellan att 'inte ha ett kroppsspråk som uppfattas som svenskt ' och att 'delta i samhället i stort'?

Kan du förklara vad du menar skulle vara gapet mellan hur en människa rör sig och att delta i samhället i stort?

Har det ena överhuvudtaget med det andra att göra?

(att det hade med varandra att göra menade SDs Jimmie Å och Mattias K, men de driver som sagt etnonationalistisk identitetspolitik)
    Nu har inte du definierat att delta i samhället i stort, men kan tänkas vara vara väldigt begränsat och behöver då inte uppnå någon högre grad av integrering. Rimligtvis borde då finnas mer på skalan, som alternativen inte medger= gapet. 
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2021-09-12 20:06:04 följande:
    Menar du att kroppsspråk finns med på kartan för att räknas som som svensk?

Svårt att säga... det är inte omöjligt i teorin, men jag har nog sällan eller aldrig upplevt att någon har ett kroppsspråk som påtagligt avviker från svenskars på ett sätt att man upplever det som icke svenskt. Vad jag kan påminna mig om ha upplevt är ett kroppsspråk hos ungdomar i invandrartäta förorter, den är väl inte normsvensk, men är nog inte heller typisk somalisk, persisk eller afghansk (exempelvis).
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2021-09-12 22:04:10 följande:
    Så.. du håller alltså med om SDs etno-nationalistiska uppfattning om kroppsspråk om jag förstår dig rätt.  
    Jag har ingen aning om vad SD sagt i detta och hur de har argumenterat för sin ställning, så jag kan inte bekräfta att jag håller med dem.

Jag diskuterar gärna saken och tar del av andras tankar och ståndpunker. 

Kan man säga att en person håller med SD om denne inte kan argumentera för motsatsen?
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2021-09-12 22:04:10 följande:
    Så.. du håller alltså med om SDs etno-nationalistiska uppfattning om kroppsspråk om jag förstår dig rätt.  Anser du att detta med kroppsspråk har med ett  möjligt medborgarskap i Sverige att göra? 
    Tom Araya skrev 2021-09-12 22:09:27 följande:
    Jag har ingen aning om vad SD sagt i detta och hur de har argumenterat för sin ställning, så jag kan inte bekräfta att jag håller med dem.

Jag diskuterar gärna saken och tar del av andras tankar och ståndpunker. 

Kan man säga att en person håller med SD om denne inte kan argumentera för motsatsen?
    Tillägg:
    Jag tycker nog inte att kroppsspråket enskilt kan tillskrivas någon större betydelse i sammanhanget.

• Tom Araya
    Padirac skrev 2021-09-12 22:23:30 följande:
    Jag har för mig att du tidigare ansåg/uttryckte att det var _mer än OK_ att föra fram påståenden som ingen hade motbevisat oavsett det fanns belägg för detta påstående eller inte. Men jag kan ha fel  - jag kan leta reda på inlägget och citera om du vill.
    Men om man diskuterar saken så är ju argumenten från alla debattens deltagare intressanta att beakta. Att dra slutsatser om var man står gentemot varandra utan att alla framfört argument anser jag är meningslöst.
    Padirac skrev 2021-09-12 22:23:30 följande:
    OK. så du anser att kroppsspråket - i den mån det kan finnas eller inte finnas etniska eller nationella särskiljande kroppspråk - inte är grund för att kunna eller inte kunna ha ett medborgarskap i Sverige.
    Som enskild faktor har jag svårt att se det som en rimlig grund för att kunna få eller inte få medborgarskap i Sverige.
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2021-09-12 23:16:59 följande:
    Så då är det alltså helt OK att föra fram påståendet att du delar de etnonationalistiska indentitetspolitiska uppfattningarna med SD - för du har inte lagt fram några belägg för att det inte är så? 
    Jag har redogjort för min ståndpunkt och det enda vi har att jämföra med är din tolkning av vad du säger att SD har framfört som sitt ställningstagande och som jag inte känner till. Du får nöja dig med det svaret tills det finns något mer av underlag att ta ställning till.
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2021-09-12 23:09:19 följande:
    Men du menar att kroppspråket skulle kunna vara en bidragande faktor till att kunna få eller inte få medborgarskap i Sverige? ( men inte enskild faktor)
    Om en invandrad har en påtagligt låg integrationsnivå så kan man nog inte utesluta någon faktor som där ingår, men jag har svårt att se hur kroppsspråket skulle vara så avvikande att det kan ges någon större betydelse, med undantag för vad jag nämner nedan.

Det jag anser här är det väsentliga är om kroppsspråket försvårar kommunikation eller av många uppfattas som obehagligt, hotfullt, fientligt e.t.c. Det räcker inte med att det bara är lite annorlunda, eventuellt bara i vissa situationer.

I teorin skulle det dock kunna finnas ett kroppsspråk som svårligen kan förenas med de av majoriteten och allmänt accepterade värderingarna.
    Ett exempel på det kan vara det du själv nämnt, något som refererar till våld, hot och vapen. Vem eller vilka som eventuellt använder sådant kroppsspråk har jag för lite insyn i för att uttala mig om, annat än att det förekommer inom våldsbejakande gäng och bland förortsungdomar runt dessa gäng. Mig veterligen är sådant kroppsspråk inte kopplat till en viss etnicitet eller till den etniciteten tillhörande kultur, utan är något skapat i någon slags etniskt överskridande kultur bland gäng och unga invandrade i utsatta förorter.
  • Tom Araya

Lite märkligt då många med behov nekas stöd med i vissa fall nästan lagvidriga metoder från FK och samtidigt kan detta assistansfusk fortgå.

Hur många assistanshärvor krävs innan ni sätter stopp? (expressen.se)

Tidigare artiklar i ämnet:

Freda assistansen från den organiserade brottsligheten (expressen.se)

Så möjliggjorde alliansen ?brukarimport? till Sverige (expressen.se)

Varför låter regeringen brukarimporten pågå? (expressen.se)

Svar på tråden Är invandringen en belastning?