Inlägg från: Padirac |Visa alla inlägg
  • Padirac

Är invandringen en belastning?

Digestive skrev 2024-02-29 20:01:41 följande:
    Javisst. Det saknar dock helt och hållet en relevans när jag skildrar orsaken till att folk har drivits till att lägga sin röst på SD - vilket du även vet och förstår, garanterat.

Landar en analys i någonting specifikt så tar man upp det specifika och inte allt övrigt som analysen uteslöt och som inte ens faller inom analysens kontext.

Metoden du kör med är att försöka bränna folk socialt genom att insinuera/påstå att det finns kopplingar mellan det man skriver och rasism.

Skaffa dig en tidsmaskin så att du kan åka tillbaka till dina guldår då folk fortfarande gick på dessa smutsiga och billiga metoder.
    Ditt påstående om att den som kritiserar SD och SDs apologeter menar att alla som röstar på SD är rasister är ett påstående eller en lögn värdigt 'man och nöjd' som med illa uttryckta och uttänkta underförståddheter och premisser.

Jag har många gånger skrivit att folk röstar på SD av massa olika skäl, en de lär rasisterm en del är inte rasister, en del begriper inte att de är rasister och en del bryr sig inte om annat ön enskilda sakfrågor. MEN, inge tav detta förändrar att SD är långt mycjket mer än ett högerpopuliskt missnöjesparti. SD ÄR ett parti med en ideologi och rötter i nazism, fascism och vitmakt. Det är inte bara historia, det är här och nu.

Och då kommer du och påstår att den som kritiserar SD och SD apologeter skulle kväva debatten, ge SD stöd och påstå att alla som röstar på SD skulle var rasister?    

Det är mycket oklara premisser du har för dessa påtående,  jag har bara hört dessa illa underbyggda påståenden från just SDs vurmare och apologeter.

Vilka premisser och argument har du för dina illa underbyggda påståenden?
  • Padirac
    Anonym (Krig i Danmark och Polen?) skrev 2024-02-29 20:49:23 följande:
    Ja du har rätt. SD har nått sådana exempellösa framgångar att de nu är Sveriges näst största eller tredje största parti, invalda i Sveriges riksdag på mycket stark demokratisk grund.
    Bland de väljare som arbetar och betalar skatt är SD det största, eller möjligen näst största partiet.
    Bland arbetande och skattebetalande människor, bland dem som faktiskt försörjer landet Sverige, är SD numera större än S.

Majoriteten av väljarna är självfallet nöjda med med att SD har inflytande över politiken eftersom de flesta väljare har störst förtroende för just SD i den viktigaste frågan.
    Hur f_n skulle det ha sett ut om gammelpartierna, S, M och de andra, om de helt obehindrat hade fått fortsätta på den inslagna vägen, hade fått fortsätta med den politik som de tidigare förde?
    I så fall kanske vi nu hade haft 12 miljoner innevånare och tiodubblad kriminalitet? Tiodubblade samhällsproblem och tiodubblade problem i välfärdssystemet?
    Om vi ska vara ärliga är det nog en stor lycka för landet Sverige och för alla svenskar att väljarna i demokratiska val såg till att SD har fått inflytande åtminstone för att lyckats motverka den allra värsta politiken, har kunnat hindra gammel-partierna från att få fortsätta på sin inslagna väg.

Väldigt många väljare tycker att SD har varit mest ärliga och är de som har haft den bästa politiken i just den fråga som har kommit att bli den allra viktigaste frågan för de flesta svenska väljare.
    Även du, om du vågar vara ärlig, känner säkert till att valundersökningar och opinionsundersökningar visar att SD har mycket större och bredare stöd i just denna fråga även från många av de väljare som inte röstar på dem?

Socialdemokraterna beskriver just detta i sin undersökning och de erkänner att de själva har haft en alldeles för svag politik i invandrings-/integrationsfrågan p g a att de inte har lyssnat på sina väljare. Och detta konstaterande speglas av deras kappvändning och framgår numera tydligt i deras retorik som i mångt och mycket överensstämmer med den retorik som SD hade redan för minst tio år sedan. S har vänt kappan likväl som flera av de gamla etablerade partierna.

Varför tror du själv att de flesta LO-anslutna har lämnat Sossarna för att i stället rösta på SD? Du lyckas kanske inbilla dig själv att det beror på att Sossarna har lyssnat för mycket på sina väljare?

SD har haft öppet mål och blivit så framgångsrika mestadels tack vare att de etablerade gammel-partierna inte har vågat prata om den för väljarna viktigaste frågan och i åratal har de vägrat lyssna på sina väljare.
    Du och många andra vänsterblivna har ett personligt ansvar, utan att du och ni tycks fatta det, så har du hjälpt till med detta och du fortsätter oförtrutet hjälpa SD genom ditt agerande.

Allt annat är bara dina fantasier som du fortsätter odla när du lägger ut dina egna dimridåer.

Ingen gång 'man och nöjds' olika iterationer har påstått att invandrinegn varit eller är den viktigaste frågan inflr ett var har det varit sant.

Att blanda ihop olika frågor för att sen påstå att de alla är en fråga om invandring är kanske lika mycket otur i tanke som då 'det hela' summerades till 125 eller möjligen 150% och begreppet däremellan fick en helt ny okänd betydelse .

Sd har stöd av va 1/5 av Sveruges röstberättigade - kravet på inkomst i det demokratiska parlamentatiska styret Sverige har togs bort för si sådär 100 år sedan. Den som lever kvar i att inkomst är kopplat till rösträtt eller antal röster lever i en förgången tid, mycket längre bort än före 1975 eller det bruna 1930-talet som SD et al drömmer sig tillbaka till.

Du känner säkert inte till 1990-talets invandringspolitik eller politiken därinnan eller vilka politiska partier som arbetat för en reglerad invandring och vilka partier som arbetat för en på något sätt öppnare migrationspolitik.

Utan att gå till 'man och nöjds' höjder i fråga om underförståddheter så verjkar dina påståenden bygga på att andra politiska partier än S har arbetat för att S ska få fler väljare. Ja gär säker på att du inte känner till vilka partier som historiskt och vid olika tider haft politska idéer om en öppnare migrationspolitik.

En undran och en uppriktig fråga, du skriver att människor har ett personlig ansvar för att ha hjälpt SD, ansvar för att SD kan föra fram vad? rasism? nazism? något annat?

Sjäkv tror jag att ditt argument är ett taffligt försök att slippa debattera SDs vandel... shhh... ni måste vara tysta om SD... shhh..  
  • Padirac
    Digestive skrev 2024-03-01 14:17:23 följande:
    Det finns ingen koppling mellan det du och jag skriver.

Kritisera SD hur mycket du vill men blanda inte in mig i allsköns vilda sammanhang som jag varken berör eller på något vis behöver beröra.

Hoppa nu av tåget för en gångs skull och innan slutstationen är nådd - för din mentala gymnastikövning är i sällsynt dålig form.

"- Varför nämner du inte sådant som inte har med saken att göra? 

Man kan inte komma till en annan slutsats än att du därmed normaliserar SDs rasism! - och kom nu inte dragandes med logik och förnuft till ditt försvar, sådant funkar inte på mig."
    Det är säkert så att det för dig inte finns någon koppling mellan att du normaliseserar SDs rasism genom att påstå att SD gjort sig kända som det stora missnöjespartiet. och det att jag pekar på att SD är betydligt mer än ett missnöjesparti.

Det var också det som var min poäng - att du normaliserade SDs rasism om att förminska deras rasistiska, nazistiska och fascistiska ideologiska grund.

Det du påstår om SD är något helt annat än den fakta om SD som jag lagt fram.

Att SD vill framställa sig själva som ett missnöjespart och inte vill kännas vid eller röra vid sin ideologiska historia utåt går i linje med det sätt du framställer dem i ditt inlägg.

Om det behövs mental gymnastik för att se vikla påståenden som normaliserar SDs rasism är det bara att köra igång.
  • Padirac
    Digestive skrev 2024-03-01 22:40:47 följande:
    Det finns ingenting som utesluter att missnöjespartier är "rasistiska, nazistiska och fascistiska" men att det skulle ha varit det "rasistiska, nazistiska och fascistiska" som drev folk till att rösta på SD i större utsträckning och vad SD axlade för att få rösterna - är minst sagt stark tobak.

Jag vågar påstå att ett drivande missnöje är en betydligt rimligare skildring enligt de flesta:

Så växte SD - från litet missnöjesparti till riksdagen

Sverigedemokraterna började som ett missnöjesparti med knappa väljarsiffror. Ju mer partiet växt, desto mer har det behövt anpassa sig.

Från att knappt ha några väljare, till att sitta i riksdagen. Sverigedemokraternas resa har gått uppåt - men också kantats av en del skandaler. Och vad händer när ett litet parti blir stort?

- Steg för steg blir man tvungen att ingå i etablissemanget, säger Widar Andersson, som skriver i obundet Socialdemokratiska Folkbladet.

Se inslaget om SD:s väg från litet missnöjesparti till dagens riksdagsparti i klippet ovan.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sa-vaxte-sd-fran-litet-missnojesparti-till-riksdagen

Socialdemokratiska Folkbladet i kollaboration med Public Services normaliserar tydligen också SDs rasism i den här tankebubblan som du har blåst upp.
    Nu går det ju inte att se vad som sägs i klippet i artikeln du länkar till, PS måste dessutom begränsa sitt textinnehåll för att inte konkurrera med kommersiell media så om texten återger allt det som sägs i klippen är väl oklart.

PS fick efter Åkessons slutdebattsbebakel med rasistiska uttalande en fällning i granskningsnämnden och munkavle då de inte ska uttala sig om SDs rasism utan istället ta upp alternativa uppfattningar för att uppfylla demokratibestämmelserna..  Jag tycker det är sjukt svagt av PS att inte leva upp till demokratibestämmelserna på ett direkt sätt.

Debatten efter det om hur PS och andra media nu behandlar SD med silkesvantar har väl avtagit de sista åren, men att SDs rasism normaliserats råder det ingen tvekan om.

Exempel på PS svaga hållning till demokratibestämelsen (och normalisering av nazism?)

twitter.com/maxentin/status/781772433455980544

• Padirac
    Digestive skrev 2024-03-02 18:44:07 följande:
    Visst.

Jag förstår vart du kommer ifrån och att det någonstans drivs av en kamp mot krafter som de facto finns och verkar.

Det kan dock inte vara aktuellt varenda gång som SD nämns - i exempelvis analyser som berör vad folket (alltså röstarna på SD) så är det helt orimligt att kräva irrelevanta klausuler och börja brunsmeta folk om de saknas.

Kan inte motståndskrafter föra sig på ett rimligt vis - hur viktigt motståndet än må vara - går det folkliga stödet förlorat.

Under de senaste 10-15 åren så är det väldigt få som har missat hur den här motståndskraften - som hävdat att den riktar udd mot "rasistiska, nazistiska och fascistiska" element - förvandlats till en manisk folkfest av brunsmetning.

Det går inte att se ett klädsamt allvar i sådant som har klätts med ordet.

Debatterna som du saknar lyfts inte upp för att budbärarna inte klarar av tyngden i paketen.
    Menar du att ett påpekande om fakta gällande SDs historiska och ideologiska koppling till rasism, nazism och fascism är att brunsmeta dem?

Verkligen?
  • Padirac
    Digestive skrev 2024-03-02 20:56:28 följande:
    Nej, det var mig som du brunsmetade.
    Jasså?  Det finns ju andra alternativ
  • Padirac
    Digestive skrev 2024-03-02 21:12:02 följande:
    Ja. Precis, det finns andra alternativ än att brunsmeta folk i onödan.
    Själv tycker jag det är mindre begåvat att om och om igen sprida SDs narrativ och att normalisera SDs rasism utan att begripa vad man gör.

Det är alltså inte brunsmetning, men SDs apolologeter menar ju att allt inklusive fakta som inte framställer SDs som ett normalt parti utan deras historiska och ideologiska kopplingar till nazism, fascism och rasism är att kalla dem rasister och att brunsmeta dem. Offerkoftan och kränktheten verkar svårt att bära för SDs apologeter.

Kränktheten över att SD bär sin historia verkar gränslös. Får mig att minnas nazzen i skolan som grät och gillade över orättvisan att _andra_ kallade _honom_ det han gästade, skrek och påstod om andra. 
  • Padirac
    Digestive skrev 2024-03-02 22:56:33 följande:
    I ett inlägg så beskrev jag misstaget med att låta SD gödas fram av ett utbrett missnöje.

Du kommer in och påstår att jag normaliserar SDs rasism med det inlägget - för att SDs "rasistiska, nazistiska och fascistiska" element inte uppmärksammades (i ett helt väsensskilt sammanhang).

Jag spenderar kommande inlägg med att förklara missförståndet varav brunsmetningen enbart tilltog för varje inlägg.

Det finns inget allvar i kampen du för - den är bara hänsynslös och blind.
    Var det inte bland annat du som skrev att varje kritiskt inlägg om SD innebar att anklaga alla som röstar och röstat på SD för att vara rasister?  

Och nu att detta är att brunsmeta dig?

Just den kränkhet SDs apologeter trummar ut för att normalisera SDs rasism.
  • Padirac

Nej, det finns som jag skrev i ett tidigare inlägg andra alternativ.

Det finns många skäl eller förklaringar till att någon normaliserar SDs rasism, nazism och fascism. 

Att dela deras bruna tankegods är enbart ett av fler alternativa förklaringar 

Digestive skrev 2024-03-02 23:41:15 följande:
    Nej.

Nej.

Det som står längst ner är att brunsmeta mig. Kränkt vore ett för starkt ord när jag inte tar någon på allvar men din avsikt blev iallafall tydlig.
  • Padirac
    Digestive skrev 2024-03-03 00:18:10 följande:
    Ja, ett alternativ är att förklara varför du själv beskriver SD som ett missnöjesparti utan några klausuler om rasism, nazism och fascism:
     läs de första raderna i stycket där du markerat ett ord. Vad står det där?
Svar på tråden Är invandringen en belastning?