-
En viktig detalj i sammanhanget är att Sverige år 2022 inte hade haft så få som lever på bidrag sedan 1972 dvs. på 50 år. Kopplingen mellan andelen bidragsberoende och invandring verkar alltså inte vara särskilt stark..Tom Araya skrev 2024-10-25 18:46:14 följande:
-
Ja, i måttet ej självförsörjande ingår exempelvis studenter.Tom Araya skrev 2024-10-26 00:51:26 följande:I vilken statistik, Eklunds?
Jag rekommenderar dig att läsa denna artikel som förklarar hur det ligger till och som fokuserar på den del av de 1,8 miljonerna ej självförsörjande som är invandrare och som enligt Eklund och andra (som har gått på Eklunds siffror tex, Moderaterna och svenskt Näringsliv) uppgår till 700 000. I den gruppen är det få som faktiskt lever på bidrag.
arbetet.se/2023/06/02/fa-av-de-700-000-invandrare-som-ar-icke-sjalvforsorjande-lever-pa-bidrag/
-
KillBill skrev 2024-10-27 06:53:55 följande:Ja, i måttet ej självförsörjande ingår exempelvis studenter.
Jag rekommenderar dig att läsa denna artikel som förklarar hur det ligger till och som fokuserar på den del av de 1,8 miljonerna ej självförsörjande som är invandrare och som enligt Eklund och andra (som har gått på Eklunds siffror tex, Moderaterna och svenskt Näringsliv) uppgår till 700 000. I den gruppen är det få som faktiskt lever på bidrag.
arbetet.se/2023/06/02/fa-av-de-700-000-invandrare-som-ar-icke-sjalvforsorjande-lever-pa-bidrag/Tittar man närmare på innevånare i Sverige med lägre än 3 inkomstbasbelopp så jobbar 25,5% (men med låg inkomst kanske pga. att man har valt att gå ner i arbetstid under småbarnsåren), 16% är studerar och 24,8 % saknar helt ersättningar. I den sista gruppen finns exempelvis "hemmafruar" och människor som bor i Sverige men som jobbar i Sveriges grannländer.
-
Johan Eklund /Entreprenörskapsforums kartläggning av den grupp som de har definierat som ej självförsörjande är baserad på 20-64 åringar och ca 16% i den gruppen studerar. När man som vuxen studerar så finansierar man det till stor del genom studielån Att befolkningen studerar och vidareutvecklar sig är nyckeln för att Sverige ska fortsätta att vara en framstående nation.Tom Araya skrev 2024-10-27 16:17:48 följande:Men de är ju de facto inte självförsörjande utan är försörjda antingen genom sina föräldrar eller med studiebidrag/studielån eller en kombination av båda,
De flesta av dem räknas ändå inte in i den statistik Eklund tagit fram, eftersom de inte är i vad som betecknas som "arbetsför ålder".
Jag har några frågor till dig:
1. Varför tycker du att man ska inkludera gruppen studerande i ett nyckeltal för självförsörjningsgrad när det handlar om studenter som sätter sig i personlig skuld för att utbilda sig? (jag kan nämna att tex. Svenskt Näringsliv har valt att exkludera studenter när de pratar om ej självförsörjande)
2. Varför tycker du att man ska inkludera människor som väljer att gå ner i arbetstid under småbarnsåren i gruppen ej självförsörjande om detta sker utan att man lever på bidrag? Det stämmer ju inte att det skulle handla om ej självförsörjande om familjen finansierar nedtrappning i arbetstid genom den andra förälderns lön?
3. Varför tycker du alla svenska innevånare i Skåne, i Värmland och i Norrbotten som bor i Sverige men arbetar i våra grannländer ska inkluderas i gruppen ej självförsörjande trots att de kan få höga inkomster från våra grannländer? Att kalla individer i denna grupp för ej självförsörjande är ju helt uppenbart fel.
-
1 och 2. Om jag lånar pengar till att studera så försörjer jag i praktiken mig själv (jag kommer på sikt att betala tillbaka studielånen).Tom Araya skrev 2024-10-29 14:11:28 följande:1 och 2.
Skälet till varför man studerar eller av andra skäl inte försörjer sig själv till 100% är ovidkommande när man ska beskriva självförsörjningsnivån och enbart just detta hos befolkningen.
3. Redovisar dessa verkligen ingen inkomst som syns i svensk statistik?
3. Nej Sveriges drygt 50 000 gränspendlare är exkluderade och syns inte i svenska register. Dessa hamnar i Johan Eklunds statistik i gruppen ej självförsörjande..
-
Det har inte med beskattningen att göra. I de register som ligger till grund för Entreprenörskaps forums och Johan Eklunds rapport ingår inte inkomster utanför landets gränser. Tro mig Christian Lindell nedan är analytiker och jobbar med arbetsmarknads- och lönestatistik och han har skrivit väldigt mycket om Johan Eklunds och Entreprenörskaps forums rapport som som han menar har stora brister.Tom Araya skrev 2024-10-29 16:38:33 följande:De flesta studerande försörjs på andra sätt än genom enbart studielån.Alla utlandsarbetande är inte undantagna svensk inkomstskatt.KillBill skrev 2024-10-29 16:14:20 följande:3. Nej Sveriges drygt 50 000 gränspendlare är exkluderade och syns inte i svenska register. Dessa hamnar i Johan Eklunds statistik i gruppen ej självförsörjande..
Jag funderar på att arbeta utomlands. Vilka skatteregler gäller? | Skatteverket
Jag i likhet med Rataxes finansierade studierna genom att jobba och utan att låna och eftersom jag inte jobbade full tid så hade jag med Johan Eklunds och Entreprenörskaps synsätt tillhört gruppen ej självförsörjande. Jag fattar inte hur det kan försvara något sådant.
-
Det där stämmer väl inte? När man googlar hittar man ett exempel på en förskola som 2018 försökte ställa in luciafirande men där protesterna blev så stora att man backade på beslutet och genomförde lucia som vanligt. Med tanke på att detta hände för 6 år sedan och att det finns över 9 000 förskolor så verkar verkar ditt påstående inte stämma.Anonym (Uppsalabo) skrev 2024-12-08 09:03:25 följande:
Att fira skolavslutningar i kyrkan. Det är en fin svensk tradition som nästan helt försvunnit.
En annan fin svensk tradition som är på väg att försvinna är Lucia på förskolor och skolor. Det tas bort nu mer och mer för att många av våra nya svenskar inte uppskattar det.
Det som däremot förändrats de senaste åren är att skolor och förskolor oftare firar lucia utan förändrar. Under pandemin var det ett krav och efter pandemin har många förskolor och skolor fortsatt att fira lucia utan föräldrar eftersom man upplever mindre stök när man bara firar lucia med barnen.
Det finns inget som hindrar skolor från att fira skolavslutning i kyrkan men långt från alla skolor gör det (ofta pga. att det saknas närliggande kyrka). Detta är inget nytt. Själv gick jag i grundskolan på 70 talet och jag hade aldrig haft skolavslutning i en kyrka. -
Kan du ge exempel på signaler i samhället, där det hela tiden visas oro för hur invandrade ska uppfatta våra traditioner och tanken på att det är våra traditioner och kultur som ska stå tillbaka?Tom Araya skrev 2024-12-13 16:39:00 följande:
Vad det gäller skolavslutningar och diverse andra traditioner...
Nej, där har inte invandring någon större påverkan av betydelse och i direkt verkan.
Men signalerna i samhället, där det hela tiden visas oro för hur invandrade ska uppfatta våra traditioner och tanken på att det är våra traditioner och kultur som ska stå tillbaka, är oroväckande enbart av sin blotta existens.
Men som i det mesta andra när det kommer till migrationens konsekvenser, det är vårt (Sverige, svenska folkets, svenska politikers och svenska myndigheters) ansvar och brister, inte invandrares.
-
Precis så är det och vår demokrati är hotad om SDs nya retorik, där tom människor som fötts i Sverige ska kunna utvisas pga att de är misshagliga, vinner gehör.Padirac skrev 2024-12-19 22:01:39 följande:Jag har aldrig försvarar något av dessa uttalanden, så whataboutismen finns bara hos dig.
Jag konstaterade enbart att samma typ av önskan att andra ska lida pga politiska preferenser inte alls är ovanliga här, dessutom kryddade med nedlåtande ord om att de är horor och annat.
Det är ett torrt konstaterande att samma typ av hatiska uttalanden hasplas ur samma otvättade mun här i samhällsforumet om och om igen mot de som inte röstar på SD och L eller Tidöpartierna. -
Jo, Sverigedemokraterna har föreslagit att personer ska kunna utvisas på grund av en "asocial livsstil". Individer som SD anser vara en belastning för samhället, exempelvis genom att inte bidra ekonomiskt eller socialt, eller på annat sätt ha en negativ påverkan ska kunna utvisas.Anonym (M.) skrev 2025-01-21 12:49:52 följande:Du har inga belägg för de påståenden du kommer med.
-
Ja.Anonym (M.) skrev 2025-01-21 16:53:27 följande:Och det anser du är fel?Under andra världskriget betraktades romer, homosexuella, personer med psykiska eller fysiska funktionsnedsättningar, hemlösa, tiggare och prostituerade av de tyska nazisterna som "asociala"". Dessa grupper utsattes för systematisk förföljelse, internering i koncentrationsläger och folkmord.Med tanke på Sverigedemokraternas historiska kopplingar till nazismen och deras förslag om att kunna utvisa personer på grund av en "asocial" livsstil, är det inte otänkbart de med en sådan lagstiftning skulle komma att betrakta exempelvis romer och transpersoner som personer som skulle kunna utvisas.
-
Om man inte ser Sverigedemokraternas rasism så bor man under en sten.. Det är mindre än ett år sedan det skanderades rasistiska sånger på SDs valvaka och var och varannan vecka uppmärksammas rasism från olika sverigedemokrater.Anonym (M.) skrev 2025-01-22 09:27:21 följande:Varför sprider du desinformation? Det var så långt tillbaka men det är inte vad SD står för nu. SD är inget rasistider parti så sluta smutskasta. Det är typiskt vänstern att alltid dra rasustkortet.