Inlägg från: En med många djupa tankar |Visa alla inlägg
  • En med många djupa tankar

Är invandringen en belastning?

Anonym (vem är belastningen?) skrev 2024-07-08 12:36:36 följande:

Jag tycker att det ofta glöms bort i diskussionen att vi som är födda och uppväxta här har inneburit en enorm belastning för samhället under de 20-25 år som gått innan vi börjar arbeta och betala skatt. Vi har kostat samhället en massa pengar i form av utbildning, sjukvård, barnbidrag med mera. 
    Utifrån siffrorna i länken kostar en genomsnittlig invånare sin kommun 5 miljoner under en livstid, om man blir 85 år. Drygt 3 miljoner av de kostnaderna är innan vi blir 18 år. www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/sa-mycket-kostar-du
    Utöver dessa kommunala kostnader tillkommer de statliga kostnaderna, t.ex. barnbidrag.

Samhället borde alltså kunna göra rejält stora insatser för att få individer som kommer till Sverige i arbete, och det skulle ändå vara en vinst jämfört med att födda upp oss från start. 

Ja, men den belastningen blir ju inte ogjord för att det förs en migrationspolitik som medför ytterligare belastningar. Glöm inte heller att vissa migrantgrupper också har en hög nativitet jämfört med den svenska. Alltid om jag ser en ung mamma på stan med minst 3 barn med sig så bär hon hijab, och är, tror jag jag kan säga, oftast somalisk. Somalierna är en av de största migrantgrupperna här i stan.

Även migranters barn tar tid på sig att bli produktiva om de senarae kommer i arbete. En politik där ca 2-2,5 miljoner tagits in på ca 20 år till ett land som hade mellan 8 o 9 miljoner människor år 2000, och dessutom med en hel del som kommit från i genomsnitt mer svårintegrerade grupper än förr har inte varit en klok politik som jag bedömer det.

fultextad användarhandbok skrev 2024-07-08 17:58:59 följande:

Påstående: om man ser solen skina så skiner den. 

Påstående: om man ser solen skina så finns upplevelsen av att solen skiner.

Vilket ju inte nödvändigtvis är samma sak.

Angående kedjans ämne, är det då den totala invandringen som avses, oberoende om det är asyl- eller arbetskraftsinvandring? Gällande Sverige finns en långtidsutredning om dess lönsamhet om någon orkar och vill läsa: www.regeringen.se/contentassets/6a0373dacf97488d8aae6b5785e46583/migration-en-aldrande-befolkning-och-offentliga-finanser-sou-201595
    Ifall du menar den med ankomna 1980-1996 så är kan det inte rakt av förutsättas gälla för dagens och nylig asylinvandring. Flera parametrar skiljer sig.
    KillBill skrev 2024-07-08 19:39:03 följande:
    Joakim Ruist har forskat i ämnet och släppte en rapport för några år sedan som pekade på att kostnaden ligger på ca 74 000 kr per år och flykting. I sammanhanget är det värt att nämna att folk med helt svenska rötter kan vara en kostnad för samhället. Allt handlar om hur mycket skatteintäkter individen  bidrar till i relation till samhällets kostnader för individen. Låginkomsttagare, sjuka och funktionshindrade är exempelvis ofta en kostnad för samhället oavsett om man är svensk eller invandrad. 

Syftet med den svenska migrationen är att ge en fristad till människor som flyr från krig och förföljelse. Syftet är alltså inte att Sverige ska tjäna pengar på migrationen. 

Jag har själv varit mycket engagerad och aktiv i insamlingar för kyrkligt hjälparbete (och är själv djupt troende), speciellt inriktat på svältkatastrofer och motsvarande akuta kriser, men även samlat in till långsiktigt bistånd. Jag anser att asylpolitiken inte skall vara för att försöka "lösa" stora humanitära kriser med stor volym, utan att FLER kan hjälpas  oråden närmare de de kommer ifrån, mycket kostnadseffektivare..

Asyl var från börja tänkt att vara en möjlighet för direkt personligen förföljda, inte för att lösa stora humanitära kriser. Jag vet inte alls vad JR (vet inte vem han är) räknade in i kostnader och under hur lång tid eller vilka grupper  som berördes av hans arbete osv.. Summa summarum tror jag inte varken ekonomiskt eller mänskligt att en så stor utomeuropeisk migration som den som skett och sker.till Sverige har varit eller är positiv.

Det blir också svårare att nå svenska miljömål med en så kraftigt ökad befolkning under en 20-årsperiod. Jag är absolut för ett stopp för utomeuropeisk flykting-migration till Sverige-utom möjligen i speciella individuella fall, som mer liknar de asylfall som fenomenet asyl en gång var tänkt för.

DÄREMOT är jag faktiskt för ett ökat internationellt bistånd, men med helt annan inriktning och helt andra principer och regler än idag.

Anonym (Jaochnej) skrev 2024-07-08 23:14:37 följande:

Om man tar emot en person som är lågutbildad och inte kan språket så är det ju en ekonomisk belastning eftersom man måste försörja personen och utbilda den. Kostat ännu mer om personen kommer med en social problematik på det, som hedersnormer i familjen eller vanan inne att aga barn. Då blir socialtjänst och polis belastade rent ekonomiskt. Men det kan vara okej. Det viktiga är attityden hos den som kommer. Om personen visar framfötterna, vill bidra, lära sig, är intresserad och tycker om landet som tagit emot så uppstår ett fint möte. Även att man vill anpassa sig efter nya landets normer när det behövs. Sån var min farfar när han kom. Det är mindre belastande. All belastning handlar inte om pengar i första hand. Det blir väldigt mycket slitningar i samhället när personer som anländer kostar resurser men ändå visar upp att de tex inte tycker om, eller ser ner på landet som givit all hjälp. Då går ju solidariteten i tusen bitar och frustration skapas. Det blir klyftor och grupperingar som i sin tur skapar problem som kostar pengar. Tänk om du började på ett nytt jobb och bara gick in där med rynkad näsa och gjorde din grej utan hänsyn till de vanor som råder där. Ingen bra idé. Spelar ingen roll vilken hårfärg du har, det är aldrig en bra idé.

Japp. Och ca 2 miljoner in på 20 år till ett land som före det hade 8-9 miljoner människor har inte fungerat enligt min mening,
    KillBill skrev 2024-07-09 11:35:01 följande:
    Vad svamlar du om? jag har mycket tydligt förklarat för dig varför du har fel. 
    Att en flykting passerar ett annat  land innan Sverige innebär inte att flyktingen inte flyr från krig och eller förföljelse.  Det är därför som Ukrainska flyktingar som flytt till Sverige är krigsflyktingar/har flytt från krig.  

Menar du att de Ukrainska flyktingar som flytt till Sverige inte skulle vara flyktingar eftersom de först passerat ett annat land,  där det inte råder krig, på väg till Sverige? Hör du inte hur stolligt det låter?

Antalet ukrainska flyktingar är relativt litet, mindre än vad man räknade med 2022 vad jag vet. DET är  en grupp jag skulle vilja ha FLER av i Sverige.

Vi har 2 ukrainare i församlingen, en medelålders kvinna, mycket duktig musiker, utbildad musikpedagog, och hennes son i 30-årsåldern (som ev skulle riskera att kallas in och bli kanonmat om han var kvar i Ukraina). De tillför verkligen något till vår gemenskap + att jag som pacifist är på den 3:e sidan i Ukraina-kriget - dvs jag stöder båda sidors vapenvägrare, de som varken vill dö för Putte eller Ukraina. Jag är kristen och anser inte att en kristen har Guds välsignelse att bära vapen och döda sin nästa.Jag är emot allt våld, och stöder inte heller den väpnade kamp Ukraina för - även om Puttes regim är skyldiga till kriget. (Jag är aktiv i olika samfund, bla Svenska Kyrkan och Katolska Kyrkan.)

Så jag hör inte till dem som säger: "Ukraina måste vinna. Ukraina måste vinna". Jag har kontakt med en kvinnlig ukrainsk soldat vid fronten och har försökt övertala henne att desertera, stjäla en militärbil o ta sig till t.ex en station, och t.ex. söka asyl i Sverige.

KillBill skrev 2024-07-09 11:55:06 följande:
    Om du inte har koll på Joakim Ruist  så är det på tiden att du skaffar dig det. 
    www.gu.se/nyheter/ny-bok-om-migration-fem-fragor-till-joakim-ruist

Ditt resonemang gällande flyktingar och miljö är tramsigt. Ur ett globalt miljöperspektiv kommer det alltid vara bättre om människor verkar i Sverige (där vårt miljötänk är högt) än att leva i länder där man inte bryr sig om miljön. 

Du glömmer en sak vad gäller miljö. När människor flyttar till Sverige börjar de i genomsnitt leva på ett sätt som ger större ekologiskt fotavtryck i världen än de hade där de bodde innan.

Du talar om "miljötänk", men SANNINGEN ÄR att svenskens ekologisk fotavtryck är MYCKET STÖRRE än världsmedborgarens. Skulle alla leva på genomsnittlig svensk nivå skulle det behövas typ 4 jordklot eller mer.

Bla har svensken en mycket stor konsumtion av animalier, och djurindustrin påverkar miljön mycket, bla klimatet, övergödning av hav osv. Sedan är jag i o f s själv av helt andra skäl än miljöskäl för en långsiktig avveckling av all uppfödning av mjölk- o köttdjur och allt fiske-inte av miljöskäl men av djuretiska skäl. Och det går ju åt mer djur när folk flyttar till Sverige och t.ex. äter mer animaliskt. (Jag tillhör en strömning som i anglosaxiska länder benämns vegan and christian". Den har inte nått Sverige ännu.)

Ett av grundproblemen som skapar ett migrationstryck mot Europa är befolkningsökningen i t.ex MENA. T.ex Somalia har ett födelsetal på >6 barn per kvinna (har sagts ha ökat från 2 till 15 miljoner under åren 1950-2020). Det är  viktigt att söka få kontroll på befolkningskurvan i världen. Världsbefolkningen har mer än fördubblats sedan jag föddes. Då var det 3,5 miljarder människor, och nu är det på väg mot 9 miljarder.

Kan du sammanfatta mycket kort  komprimerat i egna ord vad JR säger i sin bok?

KillBill skrev 2024-07-09 14:02:52 följande:
    Det bor ca 45 000 ukrainska flyktingar i Sverige idag. 

Håller du med mig om att dessa Ukrainare har flytt från Krig (trots att de har passerat länder som inte befinner sig i krig (exempelvis Polen, Tyskland, Danmark eller något av baltstaterna) innan de kom till Sverige?
    Om de har kommit sedan 2022 så är sannolikt en majoritet av dem personer som har flytt från krig. oavsett vilka länder de passerat. JA. Jag har förresten personligen hjälpt en ung ukrainsk man med pengar. Jag har all sympati för unga som inte vill dö och få sina unga kroppar nedgrävda och täckta av 2 meter jord för att ruttna-unga som inte vill dö vare sig för Zelenskyj eller Putte.  All sympati för att jag menar att en kristen inte kan bära vapen (vilket  faktiskt var brukligt att man icke gjorde i urkyrkan från början).
    Rataxes skrev 2024-07-09 14:35:21 följande:
    Vi hade en ukrainsk mamma med 3 barn boende hos oss i ett år, hennes man var (är) kvar i Ukraina.  Äldsta grabben bor hos oss nu på sommarlovet när han jobbar i jordbruket i grannsamhället. De kom via Polen, de hade tänkt stanna där men det började bli "fullt" där. Fina människor, de passar huset och katterna om vi åker iväg. 
    Vill man inte bära vapen finns det mycket annat man kan göra för sitt land. 

Bara en anekdot...
    Ja, men tyvärr tvingar ukrainska staten, om jag fattat saken rätt, många att bära vapen och åka till fronten och utsättas för livsfara, och ger dem inte alternativet att vapenfritt tjäna landet. Då har jag full förståelse för om de t.ex kommer hit, istället för blir kanonmat. Däremot är jag för ett stopp i stort sett för utomeuropeisk flyktingmigration till detta landet.
    KillBill skrev 2024-07-09 14:59:00 följande:
    Kan du presentera belägg för att flyktingar som kommer till Sverige genomsnitt lever på ett sätt som ger större ekologiskt fotavtryck i världen än vad de hade där de bodde innan. 

När det gäller födslotalen i Sverige så är problemet att det föds för få individer inte det motsatta. I framtiden kommer Sverige få stora problem att bemanna för välfärden.  

Joakim Ruist bok Global migration: orsaker och konsekvenser är en genomlysning av migrationen tex. ekonomiska drivkrafter, välfärdseffekter, arbetsmarknadseffekter, integration och social sammanhållning globala ojämlikheter och avslutas med ett antal rekommendationer.  I tillägg till denna bok har Ruist i ett flertal utredningar forskat i migrationens kostnader.

Helt enkelt att livet i Sverige ser helt annorlunda ut än därifrån många kommer. Självfallet lever inte alla exakt likadant, men det är ofrånkomligen så att man i vissa avseenden lever som samhället runt omkring en.

Jag tror det vore möjligt att få andra födelsetal bland de etniska svenskarna på sikt + att det du kallar "välfärden" också efterfrågas mer med en större volym personer i landet. jag har också som lärare (är civilingenjör + lärare) sett problem i skolvärlden som är migrations-relaterade och har tagit resurser. Även migranter utnyttjar den. Jag vill inte heller ha ett Sverige där etniska svenskar är i minoritet.

Jag undrar vad JR har för politisk hemvist.

KillBill skrev 2024-07-09 15:21:06 följande:
    Precis. Att passera länder utan krig på sin resa för att söka asyl innebär inte att man inte längre flyr från krig eller att man förlorar sina asylskäl. 
    Jag vet inte hur olika länders regelverk ser ut. Jag har för mig det existerar något som kallas "första land" eller "första asylland" eller liknande.
Svar på tråden Är invandringen en belastning?