Är invandringen en belastning?
Jag tycker att det ofta glöms bort i diskussionen att vi som är födda och uppväxta här har inneburit en enorm belastning för samhället under de 20-25 år som gått innan vi börjar arbeta och betala skatt. Vi har kostat samhället en massa pengar i form av utbildning, sjukvård, barnbidrag med mera.
Utifrån siffrorna i länken kostar en genomsnittlig invånare sin kommun 5 miljoner under en livstid, om man blir 85 år. Drygt 3 miljoner av de kostnaderna är innan vi blir 18 år. www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/sa-mycket-kostar-du
Utöver dessa kommunala kostnader tillkommer de statliga kostnaderna, t.ex. barnbidrag.
Samhället borde alltså kunna göra rejält stora insatser för att få individer som kommer till Sverige i arbete, och det skulle ändå vara en vinst jämfört med att födda upp oss från start.
Ja, men den belastningen blir ju inte ogjord för att det förs en migrationspolitik som medför ytterligare belastningar. Glöm inte heller att vissa migrantgrupper också har en hög nativitet jämfört med den svenska. Alltid om jag ser en ung mamma på stan med minst 3 barn med sig så bär hon hijab, och är, tror jag jag kan säga, oftast somalisk. Somalierna är en av de största migrantgrupperna här i stan.
Även migranters barn tar tid på sig att bli produktiva om de senarae kommer i arbete. En politik där ca 2-2,5 miljoner tagits in på ca 20 år till ett land som hade mellan 8 o 9 miljoner människor år 2000, och dessutom med en hel del som kommit från i genomsnitt mer svårintegrerade grupper än förr har inte varit en klok politik som jag bedömer det.