Inlägg från: En med många djupa tankar |Visa alla inlägg
  • En med många djupa tankar

Är invandringen en belastning?

nihka skrev 2024-07-04 22:10:13 följande:
    Nej, fel. Det är inte fakta uan anekdotisk bevisföring. Solen kanske skiner där du tittar upp, men det innebär inte att du vet något om hur det ser ut runt nästa krök.

Det finns ganska många vårdcentraler i landet och hur det ser ut på din när du råkar vara där säger noll och ingenting om hur det ser ut i övriga landet eller ens hur det ser ut på "din" vårdcentral när du inte är där.

Stopp o belägg. Det är INTE anekdotisk bevisföring om man INTE HÄVDAR att man har BEVIS. Om man klart och tydligt säger som jag brukar göra: "Detta är mina faktiska observationer" av något fenomen så kan det faktiskt var intressant, och det är inte det som du anklagar  för att vara anekdotisk bevisföring.

Jag brukar hamna i den här diskussionen på helt andra och mycket intressanta områden tänker jag.

nihka skrev 2024-07-04 22:28:21 följande:

Hur vet du att de inte har grävt ner rör i gräsmattan på senare år?

Vilket förstås inte motsäger klimatförändringar.

Hos oss hade vi rekordmycket snö i vintras - vilket inte bevisar något mer än att vi hade rekordmycket snö i vintras.

Du kan alltså avgöra genom att titta på människor vilket land de ursprungligen kommer från. Imponerande! Kan du se vilken stad också?

1) Därför att jag a) aldrig har varit borta så länge att de skulle ha hunnit ske,. b) därför att gräsmattan är stor och c) det gäller hela gräsmattan.

2) jag iaktar sådana här saker noga och jag är intresserad av det. Det finns en brytpunkt någonstans kring 2010.

3) Jag känner bla igen ett flertal språk, och det är ett ganska omisskännligt kännetecken. Jag kan skilja på t.ex arabiska och persiska. Jag kan skilja på språken från Afrikas horn (mer arabisk-liknande) och språken från det inre av Afrika (som har ett mycket mjukare sound). Jag kan om jag lyssnar noga skilja på arabiska och arameiska (förresten Jesu eget språk  som talas av en del av de kristna från mellanöstern).

Jag har mycket erfarenhet och kan t.ex i många fall, inte 100 % av fallen, men i många fall skilja på, för att ta ett exempel, somalier och eretrianer. Somalier är en av de största migrant-grupperna i staden. Det är mycket osannolikt att en ung kvinna, med 3-5 barn med sig på stan, hijab, lång täckjacka eller liknande på sommaren, och lång kjol eller klänning är något annat än somalisk. Just den gruppen är den absolut striktast muslimska, gruppen. 

KillBill skrev 2024-07-05 14:41:57 följande:
    Att du inte har hört talas om personalbrist i finska vården betyder förstås inte att den Finska vården har stora bemanningsproblem Sedan ska vi inte tro att vi ska kunna lösa bemanningen med personal från andra europeiska länder. Alla länder i Europa har ju samma problem med nativiteten.

svenska.yle.fi/a/7-10027585

En hel del av efterfrågan på offentliga tjänster i Sverige är just från migrantgrupperna. Efterfrågan skulle vara mindre med mindre immigration. Jag tycker ca 6 miljoners befolkning vore ganska lagom för ett land som Sverige.

Sedan kan ju nativiteten i längre perspektiv ändras både inom gruppen etniska svenskar och i andra europeiska grupper, Etniska svenskar kan komma att bli en minoritet om mellan 100 o 200 år, kanske snabbare.

Det är absolut inte problemfritt att under en kort tid ta inte miljoner utomeruopéer med helt andra kulturer, ett helt annat sätt att leva och helt andra synsätt, och även andra skiljande faktorer. Ännu på 60-talet kunde till och med en S-märkt statsminister, Tage Erlander, säga att Sverige var lyckligt lottat som var så pass etniskt homogent.

Även Palme sa något liknande när han var emot mottagande av flyktingar från Vietnam,(för annorlunda kulturmönster) fast i just det fallet misstänker jag i o f s att där skon egentligen klämde var att dessa flyktingar var mer eller mindre antikommunister som ville komma efter att Sydvietnam besegrats av Nordvietnam (och Palme stödde ju den senare parten), men han använde i alla fall en sådan term.

Jag tror inte att den bästa lösningen är att ta in miljoner människor från diametralt annorlunda kulturer. Just personer från MENA är exempel på grupper där jag tycker att migrationen varit för stor, och där integrationen misslyckats.

Jag tror att andra vägar är möjliga framåt än just en stor migration från den delen av världen.

KillBill skrev 2024-07-05 14:43:21 följande:

Intressant artikel. 

www.dn.se/debatt/flyktingars-hogre-loner-visar-integrationens-kraft/

"Flyktingar tjänar mer än svenskfödda låg- och medelinkomsttagare. Det visar en studie av nära 94 000 flyktingar som kom till Sverige 1980?1996. Resultatet visar potentialen för asylinvandring och effektiv integration på arbetsmarknaden för att mildra bristen på arbetskraft i länder med en åldrande befolkning, skriver professorerna Hans Lööf och Andreas Stephan"

De som kom på 80-talet o 90-talet var fortfarande till relativt stor del helt andra grupper än de som kommit senare,. bla bosnier på 90-talet som var relativt lättintegrerade. De var uppvuxna i Europa i det kommunistiska Jugoslavien.
    nihka skrev 2024-07-05 19:40:44 följande:
    "Det räcker att gå och titta på vilka som sitter i väntrummet på vårdcentralen så får man en tydlig bild av vad som tynger den svenska sjukvården just nu."

Anekdotisk bevisföring där man menar att man kan dra generella slutsatser av ett mycket begränsat observationsunderlag.
    Den iaktagelsen är inte alls ointressant, men jag hade formulerat mig annorlunda. jag skulle skrivit: "Detta har jag sett i väntrummet"-precis som när jag debatterar  med "klimatförnekare" (jag är alltså en klimatmedveten högerkonservativ) säger att "detta har jag iaktagit där jag bor, och jag tror det är en följd av en större klimatförändring".
    KillBill skrev 2024-07-05 14:43:21 följande:

Intressant artikel. 

www.dn.se/debatt/flyktingars-hogre-loner-visar-integrationens-kraft/

"Flyktingar tjänar mer än svenskfödda låg- och medelinkomsttagare. Det visar en studie av nära 94 000 flyktingar som kom till Sverige 1980?1996. Resultatet visar potentialen för asylinvandring och effektiv integration på arbetsmarknaden för att mildra bristen på arbetskraft i länder med en åldrande befolkning, skriver professorerna Hans Lööf och Andreas Stephan"

Som jag uppfattar det  visar inte detta att en fortsatt stor immigration från utanför Europa till Sverige är det mest kloka i dagens läge. Sverige 1980-1996 var ett annat samhälle än idag, med andra integrationsförutsättningar, en mindre totalvolym mottagna migranter, ett samhälle där inte alla dagens intregrationsproblem  fanns och ett land till vilket åtminstone till en del andra grupper kom än nu. Bla fick väl ca 40 000 europeiska bosnier uppehållstillstånd på 90-talet. (I Sverige fick de permanenta, Utomlands har jag för mig ibland tillfälliga uppehållstilllstånd gavs)
    Tom Araya skrev 2024-07-07 19:48:35 följande:
    Finns det några belägg för att Palme stödde kommunistiska Nordvietnam?

Det är off topic och handlar inte alls om denna tråden, men hans många uttalanden i samban med Vietnamkriget är mycket kända och hans demonstrerande tillsammans med bla Nordvietnams Moskva-ambassadör (vill jag minnas det var) likaså. 

När han inte ville ta in de s.k. båtflyktingarna misstänker jag att det var delvis där skon klämde, men det är en misstanke. Jag hävdar den inte bevisad, men som sagt är detta ett helt annat ämne som inte rör denna tråden.

nihka skrev 2024-07-07 20:25:00 följande:
    Personen som skrev så är nog inne på att hens observationer utgör ett statistiskt säkerställt underlag. Det är inte hur man väljer att uttrycka sig som är problemet, det ligger nog nära hur hen tänker, utan problemet är mer hur man tänker.
    jag skulle  väl säga så här-inte ett statistiskt säkerställt underlag, men troligen har den som skrev det ändå rätt om själva sakförhållandet i frågan.
    Padirac skrev 2024-07-08 11:12:47 följande:
    Personen har naturligtvis rätt i vad den sett om den kan avgöra vad den sett och att det enbart gäller det den sett.

Med tanke på hur mycket dynga SDs fotsoldater får i sig från trollfabrikerna och den de själva sprider så är det inte osannolikt att det den sett uppfattats med stor bias.

Folk ser det de vill se...

Kommer du ihåg bussen som var fylld med 'kvinnor i burka' trots att det enbart var tomma säten. 

www.svt.se/nyheter/inrikes/tom-buss-misstogs-for-kvinnor-i-burka

I vissa fall är det till och med så att det man "vill" (inom cittationstecken) se också motsvarar en större verklighet även om det inte i sig är ett bevis. Om den större verkligheten ser ut på ett visst sätt  så motsvaras det ofta av att det lokalt ser ut på ett visst sätt, och iaktas lokalt, även om den iaktagelsen i sig själv inte är ett bevis på det större förhållandet.

Jag har faktiskt själv röstat på SD till kommun o riksdag (inte för att jag anser partiet perfekt, men för att jag anser att idag behövs de som en motvikt mot de gamla partierna, som jag menar har förstört så mycket för Sverige..)

Egentligen röstade jag på dem i avsaknad av ett verkligt värdekonservativt parti.
    I Sverige finns inget värdekonservativt parti med skuggan av en riksdagschans. (Egentligen är jag den gamla sortens europeisk konservativ och har rel lite gemensamt med den "nyliberala alt-högern".Jag är te.x. inte "klimatförnekare".)

Jag har inte hört talas om någon "burka-buss". Däremot kan jag säga att det är betydligt tätare med hijaber här i min lite mindre stad än i storstäder som Göteborg t.ex.  Alla unga småbarnsmammor med minst 3 barn med sig på stan som jag ser bär hijab, och är i många fall av somaliskt ursprung. 

Jag kan också se att demografin har  förändrats påtagligt sedan jag flyttade till denna staden 1997.

nihka skrev 2024-07-08 11:39:32 följande:
    I så fall har jag också rätt gällande sakfrågan iom mina observationer på Vårdcetralen som går stick i stäv med hens observationer...
    Min bedömning vore då snarare att den andra personen troligen skulle ha mera rätt vad gäller helheten-sett till ytterligare observationer från andra, t.ex  jag själv, men varken din eller den andre observatörens observationer är i sig ett bevis på helhetens beskaffenhet.
Svar på tråden Är invandringen en belastning?