KillBill skrev 2024-07-05 14:41:57 följande:
Att du inte har hört talas om personalbrist i finska vården betyder förstås inte att den Finska vården har stora bemanningsproblem Sedan ska vi inte tro att vi ska kunna lösa bemanningen med personal från andra europeiska länder. Alla länder i Europa har ju samma problem med nativiteten.
svenska.yle.fi/a/7-10027585En hel del av efterfrågan på offentliga tjänster i Sverige är just från migrantgrupperna. Efterfrågan skulle vara mindre med mindre immigration. Jag tycker ca 6 miljoners befolkning vore ganska lagom för ett land som Sverige.
Sedan kan ju nativiteten i längre perspektiv ändras både inom gruppen etniska svenskar och i andra europeiska grupper, Etniska svenskar kan komma att bli en minoritet om mellan 100 o 200 år, kanske snabbare.
Det är absolut inte problemfritt att under en kort tid ta inte miljoner utomeruopéer med helt andra kulturer, ett helt annat sätt att leva och helt andra synsätt, och även andra skiljande faktorer. Ännu på 60-talet kunde till och med en S-märkt statsminister, Tage Erlander, säga att Sverige var lyckligt lottat som var så pass etniskt homogent.
Även Palme sa något liknande när han var emot mottagande av flyktingar från Vietnam,(för annorlunda kulturmönster) fast i just det fallet misstänker jag i o f s att där skon egentligen klämde var att dessa flyktingar var mer eller mindre antikommunister som ville komma efter att Sydvietnam besegrats av Nordvietnam (och Palme stödde ju den senare parten), men han använde i alla fall en sådan term.
Jag tror inte att den bästa lösningen är att ta in miljoner människor från diametralt annorlunda kulturer. Just personer från MENA är exempel på grupper där jag tycker att migrationen varit för stor, och där integrationen misslyckats.
Jag tror att andra vägar är möjliga framåt än just en stor migration från den delen av världen.