Inlägg från: pyssel |Visa alla inlägg
  • pyssel

Är invandringen en belastning?

Pope Joan II skrev 2021-09-26 20:01:03 följande:

Nu får du ta det lite lugnt så att han har möjlighet att ratta runt på Wiki. 

... och även se vad någon annan sagt och tyckt först.
  • pyssel
    Anonym (Y) skrev 2021-09-26 21:07:56 följande:

Det viktigaste är att barnen på förskola får lära sig att alla är olika, men lika unika.

Vad har det med artikeln att göra och varför kände du dig nödd att skriva det till mig?
  • pyssel
    Tom Araya skrev 2021-09-26 21:13:23 följande:

Mycket bra och relevant frågeställning.

Har man medvetet sänkt kraven för examinering, för att sysselsätta fler invandrade?

Det är i så fall inte första gången man gör så. Men vart är konsekvenstänket?

Vad gäller gymnasiet så ligger friskolorna i topp på glädjebetyg. Kanske går det ut en och annan barnskötare där som man kan ställa frågetecken vid svenskbetyget med mera. På yrkesutbildningarna kan man nog ha en tendens att hellre fria än fälla, är min erfarenhet även från kommunala skolor. "Duktig med barnen" och godkänd APL är viktigare än bra svenska. Svenska 1 på ett yrkesprogram kräver inte så mycket.

Jag är dock helt oinsatt i hur det är möjligt att gå igenom 3,5 års högskolestudier och VFU utan att kunna svenska på en nivå som främjar 1 till 5-åringars svenska språkutveckling. Hur kan man ens skriva godkända rapporter och uppsatser..?
  • pyssel

EBO-lagen har nog gjort sitt till för att det blivit så här. Det är alltid kommunen och "någon annan" som ska ordna dit personal med svenska som modersmål, när man själv valt att bo i de segregerade storstadsområdena.

• pyssel
    Anonym (Y) skrev 2021-11-08 05:38:13 följande:

Så vi noterar att Skolinspektionen tar sitt arbete på stort allvar och stänger skolor som inte fungerar som det är tänkt. Barn i Sverige ges därmed fortsatt förutsättningar för god och likvärdig utbildning. En viktig grund för välfungerande integration.

Att en skola bl.a haft könsseparerade lektioner i flera ämnen i 22 år... det blir många ointegrerade förtryckta barn, många nu vuxna, som passerat på de åren. Det är först när det uppdagats allvarlig ekonomisk brottslighet, blivit rättssak, som dessutom pågått ett bra tag som det stängdes. Så vad "barn i Sverige därmed ges" av både likvärdig utbildning och integration, får snarare sägas "ges med grav fördröjning" och till nya elever istället. Hur du kan uttrycka dig så nöjt över de faktiska förhållandena... Är du bara naiv eller en förespråkare av religiöst förtryck i de multipla former dessa skolor ger prov på gång på gång? Förtryck som framförallt drabbar flickor och ger pojkar en särställning. De religiösa skolorna är något av det sämsta som kunde drabba den svenska jämställdheten.
  • pyssel
    KillBill skrev 2021-11-08 19:04:54 följande:

Det är rätt vidrigt att SD och övriga högerpartier driver en politik för att behålla religiösa friskolor trots att avigsidorna är kända. 

Personligen tycker jag det bör betecknas som en styggelse rakt igenom, inte som något med "avigsidor".

Det är rätt vidrigt att inget av riksdagspartierna vill avskaffa dem. V står för den enda halvpiruetten och är emot vinstdrivandet.

Ska jag tolka det som att du stöder religiösa friskolor, bara du blickar från en annan partipolitisk horisont än de du räknade upp, men ändå samma form av skola?
  • pyssel
    Anonym (Y) skrev 2021-11-08 19:18:53 följande:

Könsseparerade lektioner behöver inte entydigt vara fel. Jag hade idrott i skolan med enbart flickor. Skönt, och främjade flickors deltagande. Sedan, och mycket viktigare, är att vi har skolplikt för alla barn i Sverige. Många av flickorna som har kommit hit hade inte fått gå i skolan alls i hemlandet. Mycket troligare att de hade sålts till en gammal gubbe, barnäktenskap.. Bättre att de kommit hit!

De säljs fortfarande till en gubbe eller kusin. Är du emot den skärpta lagstiftningen (än så länge ett slag i luften sett till domar) på området? Deras största chanser är ett rättsväsende som inte sviker, en soctj och skola som inte sviker, när vh och släkten gör det.

Nu var det ju fler lektioner än idrotten det gällde, inte för barnens integritets skull, utan pga kyskhetsnormer och hedersförtryck. Att du relativiserar det med att det var skönt att t.ex slippa kladdpojkar eller bara hårdhänta sådana i kontaktsporter på gympan (?) när man själv var ung, säger mer om dina bristande insikter i hedersförtryck.
  • pyssel
    Anonym (Y) skrev 2021-11-08 19:41:51 följande:

Nej, jag är inte emot den skärpta lagstiftningen. Varför skulle jag vara det? Jag har just nämnt att jag är emot barnäktenskap.. En ledande fråga, precis som hela den här trådens övergripande frågeställning. Med andra ord skulle tråden istället mer neutralt kunnat heta: Invandringens för- och nackdelar?

Du uttrycker dig som att vårt skyddande av barn fungerar särdeles gott, när vi istället med andra handen möjliggjort att systematiskt förtrycka barn. Att det är "good enough" att vara här och gå i skolan och att de inte "säljs till någon gubbe". Du har fel, det är väldigt mkt som inte är i närheten av okej och tvångsgifte är utbrett.
  • pyssel
    Anonym (Y) skrev 2021-11-08 19:59:44 följande:

Vad är det för systematiskt förtryck av barn, som du syftar på?

Religiösa friskolor.
  • pyssel
    Anonym (Y) skrev 2021-11-08 20:02:06 följande:

De som Skolinspektionen stängde?

I synnerhet de som Skolinspektionen gett chans på chans att bättra sig, där finns det ett, på detaljnivå, dokumenterat förtryck. För övrigt anser jag att religiösa friskolor är ett institutionaliserat förtryck, en ren styggelse, och borde avskaffas. Men helst alla friskolor, av andra skäl.

Vad tycker du själv om hedersförtryck i skolans namn?
  • pyssel
    KillBill skrev 2021-11-08 20:51:53 följande:

Du är dåligt uppdaterad. S, MP och V vill förbjuda religiösa friskor medan högerpartierna är för religiösa den typen av skolor.

Glädjande! (Valfläsk?) Oavsett, betryggande att se att motionerna skärpts i språket till "förbjuda".
  • pyssel
    KillBill skrev 2021-11-08 21:53:20 följande:

V har drivit linjen att förbjuda religiösa friskor under många år. S tog beslutet 2018 och MP 2019.

Proppar och motioner är skarpa i motiveringarna men mildare i förslagen när jag söker bakåt, vad jag hittar vid en snabb koll (alltså de tidigare förslagen än det jag hittar från september i år efter kohandel med Kakabaveh. Där heter det dock "förbud"). Tack för rättelsen. Jag hoppas verkligen att det blir ett förbud istället för att bara stoppa nyetablering och öka tillsynen.
  • pyssel
    KillBill skrev 2023-03-05 10:58:47 följande:
    även svenska elever straffas för brott mot religion och detta i kristna  och muslimska friskolor . I riksdagen är det bara SD, M, KD som anser att religiösa friskolor ska tillåtas. 
    Ett slag, eller snarare lite klädsamt viftande, i luften av tidigare majoritet. Ger inte mycket för våra makthavares ansträngningar hittills i frågan. 
  • pyssel
    KillBill skrev 2024-02-11 13:53:16 följande:
    Det många bra exempel på invandrare från mellanöstern/nordafrika som är välintegrerade och integrationen handlar inte om människorna utan om att förutsättningarna för integrationen ofta har saknats (p.g.a att Sverige har tagit emot fler flyktingar än vad vi har klarat av). 
    Otäck och motsägelsefull von-oben-vänsterromantik. Du låter som en missionär som ser på människor som tomma kärl. Integration är en dynamisk process med flera autonoma aktörer, i hög grad invandraren själv. Inte som du lägger fram det - Den stora hjälparen Sverige skulle integrera de hjälplösa men de var tyvärr för många. För många för vad? Ett jobb, kanske. Kvinnoförtryck, radikalism och låg tilltro till samhällsinstitutioner suddas verkligen inte ut av ett jobb.
  • pyssel
    KillBill skrev 2024-02-11 19:11:37 följande:
    Vad snackar du om? Det jag säger att fler länder skulle ha ställt upp inte bara Sverige och ett fåtal andra länder. Det är det som är problemet och det är de flesta överens om. 
    Att fler behöver ta emot är de flesta eniga om. Att det är den främsta orsaken till den bristande integrationen är de flesta inte alls eniga om. Det är inte mycket du kan om integration. 
Svar på tråden Är invandringen en belastning?