Inlägg från: pyssel |Visa alla inlägg
  • pyssel

Är invandringen en belastning?

FDFMGA skrev 2021-07-23 09:06:07 följande:

Hur Breivik och andra terrorister klassas är däremot i allra högsta grad relevant såtillvida att "därar" inte ska straffas - de ska ha vård.

Såvitt mig bekant sitter såväl Akilov som Breivik i fängelse - de är alltså inte "dårar" utan terrorister.

Hos ensamagerande terrorister som Breivik (och t.ex en hel del skolskjutare) är personlighetsstörning (inte psykisk sjukdom) vanligt förekommande, varför ordet "galning" och "dåre" blir tillmälen. En "dåre" är inget medicinskt begrepp utan anspelar t.ex på narcissism, empatilöshet och djupa fixeringar, utan att personen för den sakens skull anses ha en psykisk sjukdom vid gärningstillfället, men används såklart även när gärningspersonen är psykotisk. Det är inte reserverat rättsmedicinsk bedömning som sjuk. Man behöver inte vara "antingen dåre eller terrorist". Breivik är givetvis en terrorist, och att han i folkmun kallas "dåre" eller "galning" har med hans personlighetsstörningar och det ogreppbara i hans massmord att göra. Om jag har missat något i debatten, att exvis Breiviks gärningar inte är att betrakta som terrorism, hänvisa gärna.
  • pyssel
    FDFMGA skrev 2021-07-23 10:12:34 följande:

Ja, den debatten har du nog missat.

Jag ska se om jag hittar några länkar. Igår refererades det till en undersökning där 20 procent av norrmännen ansåg att Breivik bara var en dåre medan 80 procent klassade honom som terrorist.

Debatten utgår väl egentligen från att ingen människa är en ö eller ett isolat - att man influerar och influeras av andra. Att det finns en tendens att se enskilda islamistiska terrorister mot den kontexten medan man bara slappt och kontextfritt klassar högerextremistiska terrorister som dårar.

För mig som varken här eller någon annanstans har för vana att kalla folk idioter eller dårar är det den psykiatriska bedömningen av Breivik eller Akilov som gäller - vad hobbypsykiatrikerna pysslar med klassar jag om jag är välvillig som kvacksalveri om jag är ärlig som ett sätt att försöka avlägsna en person, en gärning, från sitt sammanhang.

Jämför gärna med den diskussion du var delaktig i angående Autism.

Återkommer med länkar om du anser det nödvändigt, jag jobbar just nu - vilket inte direkt märks.

Jag är bekant med att du svänger dig med andra tillmälen än just "idiot", vad nu det "pappaskämtet" tillförde här.

"Dåre" är ingen medicinsk term och i allmänt tal inte reserverad för psykisk sjukdom. Breivik har flera personlighetsstörningar men har ingen psykisk sjukdom. De tidiga frågeställningarna var bl.a schizofreni, vilket uteslöts. Breivik med alla sina personlighetsstörningar låg inte inom normalspektrumet innan sina terrordåd heller. Men du kanske tycker fastställande av personlighetsstörningar är kvacksalveri. Jag kan fortfarande inte se att du lyckas argumentera för att folks bestörtning över terrordåd och användande av tillmälen när terroristen även har svåra personlighetsstörningar på något vis förtar hans ansvar och gör honom "sjuk och ska ha vård".

Vilka aspekter på autism avser du? Vissa personers autism? Som Breiviks, Mangs, Antons, Ausonius?
  • pyssel
    FDFMGA skrev 2021-07-23 12:10:48 följande:

Haha, ja jag har också en uppfattning om vad du svänger dig med för tillmälen - men har inte för avsikt att exportera annat än dina och din mentors synpunkter på längd från pandemitråden till den här tråden, dock i en lite mer nedtonad version

Du har för övrigt inte förstått min synpunkt, det kan möjligen bero på att jag inte var tillräckligt tydlig.

Men okej. Jag kan förstå att man anser att terrorister är galningar, idioter eller dårar - men även om jag skulle använda ett sådant språk så är Breivik och Akilov med flera ensamagerande terrorister i första hand terrorister.

Avsiktligt eller oavsiktligt så finns det ett syfte med att kalla en terrorist för "dåre" i stället för terrorist - det innebär att man kan se terroristen som en isolerad företeelse i stället för en del av ett hatiskt sammanhang.

Dåre eller terrorist i första hand? När det kommer till Akilov så är svaret givet, precis som sig bör.

www.aftonbladet.se/nyheter/a/XgxREB/akilov-ville-bli-firad-med-tarta-pa-arsdagen-av-lastbilsattacken

Jag undrar fortfarande var det seriöst hävdas att Breivik inte är en terrorist. Men du kanske måste fråga din egen mentor först eller ska jag fråga "min" som du får sådan kylig behandling av i ditt trånande?
  • pyssel
    FDFMGA skrev 2021-07-23 16:48:16 följande:

Nu råkar det vara som att den som har begått ett brott och får genomgå en rättspsykiatrisk undersökning och bedöms lita av en allvarlig psykisk störning inte kan dömas till fängelse utan bara till rättspsykiatrisk vård.

Du får väl lobba för en lagändring.

Det är inte helt sant om du menar Sverige.

Brottsbalken 30 kap 6§

Den som har begått ett brott under påverkan av en allvarlig psykisk störning ska i första hand dömas till en annan påföljd än fängelse. Rätten får döma till fängelse endast om det finns synnerliga skäl. Vid bedömningen av om det finns sådana skäl ska rätten beakta

1.om brottet har ett högt straffvärde,

2.om den tilltalade saknar eller har ett begränsat behov av psykiatrisk vård,

3.om den tilltalade i anslutning till brottet själv har vållat sitt tillstånd genom rus eller på något annat liknande sätt, samt

4.omständigheterna i övrigt.

Rätten får inte döma till fängelse, om den tilltalade till följd av den allvarliga psykiska störningen har saknat förmåga att inse gärningens innebörd eller att anpassa sitt handlande efter en sådan insikt. Detta gäller dock inte om den tilltalade har vållat sin bristande förmåga på det sätt som anges i första stycket 3.

Om rätten i fall som avses i första eller andra stycket finner att någon påföljd inte bör dömas ut, ska den tilltalade vara fri från påföljd. Lag (2008:320).
  • pyssel

@Padirac

Det verkar mot sin hänsikt att upphöja Breivik till en egen slags högerledare. Väldigt osmakligt, fast det var minst lika osmakligt av anonym(XXX) att definiera det som "sidor" i någon slags samhälls- och politisk ordning. Han är en terrorist och massmördare, en högerextrem med en särskild vurm för SS, korståg och tempelriddare.

• pyssel
    Padirac skrev 2021-07-23 19:02:15 följande:

Mot _sin hänsikt (?)_ att upphöja ABB till en egen slags högerledare?

ABB uppfattar jag inte som någon egen slags högerledare. Hade han många följare?

Att XXX försvar för Breiviks ideologi och agerande (med enbart de barn och unga som skickats till lägret av sina föräldrar angivna som oskyldiga offer) benämns som _osmakligt_ saknar jag ord för..

Massmord av mer än 60 barn och unga är väl knappast en fråga om god eller dålig smak..

Tyvärr är mycket av det Breivik baserade sina vansinnesdåd en del av politiska ståndpunkter som normaliseras nuförtiden..

Du kallar det för "Breivikhögern". Det är inget vedertaget begrepp och som berörd av hans dåd, tack och lov ej som förälder, är det städade uttrycket, för att inte samla på mig ytterligare en ogrundade avstängning, att du uttrycker dig "osmakligt" när du myntar begrepp som skulle upphöja honom till något slags ledare i mitt forna hemland.
  • pyssel
    FDFMGA skrev 2021-07-23 18:56:02 följande:

Bra, jag var lite osäker men nöjde mig med att kolla vad Rättsmedicinalverket skrev - men det jag hittade var så kortfattat.

Tack för hjälpen!

Så en terrorist som var berusad vid brottet kan dömas till fängelse även om hen bedöms allvarligt psykiskt störd.

Om det krävs fler än ett "om" framgår inte. I ditt fall blir det ju två som är uppfyllda: "Om" hen vid gärningstillfället genom berusning själv vållat en allvarlig psykisk störning och "om" brottet har ett högt straffvärde. Hur praxis ser ut känner jag däremot inte till.

Forvaring i Norge ska man inte heller kunna dömas till om man är "utilregnelig" vid tidpunkten för gärningen, varför ingen så klart hoppades att Breivik var schizofren. Rättspsykiatrisk slutenvård lämnar övrigt att önska bl.a när det gäller hur man vill begränsa en sådan person. Forvaring ger ett annat utrymme för att begränsa den intagnes privilegier, vilket vi sett i hans ganska fruktlösa försök.

Undantaget att vara tillräknelig gäller även här psykiska tillstånd pga självförvållad berusning, tror jag, sett till domar och tidningsartiklar. Tror man måste läsa förarbetena, för hittar det inte i Straffeloven.

Det finns dömda till så mkt som 21 års forvaring där rättspsykiatriska bedömare kommit fram till att vederbörande är "lettere psykisk utviklingshemmet". Lindrig IF är förvisso en funktionsnedsättning, dock är man ju kanske inte "tillräknelig" med en utvecklingsstörning, men med kriteriet uppfyllt så som högrisk för återfall i brott samt kriteriet samhällsskydd, så tänker jag att forvaring är att föredra om det går att få igenom. Tror detta incest-och pedofilifallet var en av de första förvaringsdomarna i Norge, jämte Baneheia-saken. Innan hade våldtäktsmannen förmodligen istället fått en fängelsedom och 10 års "sikring" i tillägg, då han redan var dömd för och sonat flera barnvåldtäkter.
  • pyssel
    Anonym (Belastning) skrev 2021-07-29 23:13:36 följande:

Riiiight. Och låt mig gissa: de verkligt intellektuella i det här landet består uteslutande av "vanligt folk" och de som har sett "sanningen"?

Jag vet precis vem du menar.
  • pyssel
    Padirac skrev 2021-09-12 08:54:18 följande:

Anser du att integrationen handlar om identitetspolitiska uppfattningar eller om att delta i samhället i stort?

Vad menar du med "integration handlar om identitetspolitiska uppfattningar" och "[integration handlar om] att delta i samhället i stort"?
  • pyssel
    Padirac skrev 2021-09-12 21:24:15 följande:

Känner du till begreppet 'identitetspolitik'?

Är det något speciellt du själv skulle vilja lägga till eller inte lägga till i att delta i samhället i stort' i fråga om att vara integrerad i ett samhälle?

Vad anser du utgör grunden för att delta i ett samhälle?  

SDs JÅ och MK anser att härkomst utgör grund för att inte ha möjlighet att ens kunna delta i det svenska samhället. Det är ett etno-nationalistikt identitetspolitiskt påstående som i mycket grundar sig på identitära föreställningar. 

Jag undrar inte vad identitetspolitik är, i så fall hade jag förstås kollat på t.ex wiki, helt utan din hjälp. Jag är inte okunnig om SD:s identitetspolitiska utspel, eller andras för den delen. Du borde också vara bekant med identitetspolitiken och när den utgör ett antidemokratiskt verktyg på mer än en politisk flank.

Jag frågade vad DU menar när du uttrycker på dessa två vis vad "integration handlar om". Men du kanske inte menade att diskutera integration (i stort) när du la fram dina två kategorier "identitetspolitiska uppfattningar" och "i stort"? Syftade du kanske bara på SD, fast det var en enskild användare du ställde frågan till och formulerade dig om integration generellt?
Svar på tråden Är invandringen en belastning?