Tyra myra skrev 2025-02-20 11:16:22 följande:
Du får ursäkta mig men är det inte så att man måste se invandringen ur ett tidsperspektiv.
Det är ju ex först nu forskare börjar kunna se hur flyktingvågen från forna Jugoslavien påverkat Sverige.
Att hela tiden enbart se till de negativa delarna av invandringen och inte redovisa de positiva aspekterna är i mina ögon inte rättvisande.
Detta ska på inget sätt tolkas som om jag inte ser eller vill se de negativa delarna och den bristande integrationen vi lever med idag.
Men om man ska svara på frågan om invandring är en belastning måste man ta med alla aspekter även de som är positiva för vårt samhälle i dag och i framtiden.
Det har börjat komma forskning kring hur flyktingvågen från det forna Jugoslavien påverkat vårt samhälle. Googla gärna på detta.
Nu är jag faktiskt så gammal att jag mycket väl kommer ihåg hur tongångarna gick och hur undergångsprofeterna fick luft under vingarna när flyktingarna från Balkan kom. Det lät väldigt lika då som idag men de var mycket färre. Vad detta beror på är svårt att säga.
Men precis som så mycket annat ligger nog missnöje över den egna situationen bakom missnöjet med invandringen. Vi har helt enkelt fler missnöjda svenskar nu än vi hade då under kriget på Balkan.
Gissningsvis handlar en stor del av missnöjet med problem i den offentliga sektorn, Vård skola omsorg, rättsväsende, Tyvärr går det nog inte att lösa dessa genom en minskad eller stoppad invandring.
Det handlar om fördelningen av våra gemensamma resurser och en ovanan att inte vara beredda att betala vad det kostar. Vi ser skatter som en kostnad vi inte är beredda att betala men samtidigt sänker vi inte kraven på det allmänna.
Nu har jag skrivit mer än nog i tråden
Jag ser och förstår när du skriver vad du tycker och känner. Men jag kan inte finna att du i sak har någon grund som stödjer det du känner och tycker?
Menar du t ex att regeringens nu gällande budget, likväl som den förra S-regeringens budget, är helt fel?
Fel när det i budgeten faktamässigt framgår den ekonomiska belastningen, de fruktansvärt ökande kostnaderna, som följer av den misslyckade invandrings- och integrationspolitik vi har fört i Sverige under senare år?
Numera råder ju ingen tvekan om att rent faktabaserat är invandringen, alltså den svenska invandrings- och flyktingpolitiken, en belastning.
Det är helt uppenbart att majoriteten av de människor, s k flyktingar, som har gjort sitt eget val att passera genom flera länder för att till slut välja att resa från Danmark till Sverige har gjort detta valet av helt andra orsaker än att man skulle fly för sitt liv och/eller fly från krig.
En mycket mera sannolik orsak är att de flesta som har valt att lämna Danmark för att resa till Sverige har gjort det av ekonomiska orsaker och för att komma i åtnjutande, alltså utnyttja, den Svenska "gratis" välfärden.
Sanningen är givetvis självklar och uppenbar, att den Svenska traditionella välfärden, för inte länge sedan en av väldens absolut bästa, aldrig var avsedd för att utnyttjas på detta sätt och utav dessa stora strömmar av människor.
Den Svenska välfärden är absolut inte finansierad för att användas på detta sätt.
Som en direkt följd av Sveriges totalt misslyckade invandrings-/integrationspolitik råder nu extrema resursbrister i den Svenska välfärden, t ex gällande det du skriver inom vård/skola/omsorg, den ökade belastningen är uppenbar och allvarlig,
kostnaderna och problemen inom välfärden skenar,
den välfärd som innan Sveriges katastrofala politik var en av världens bästa.
Kan du ärligt mena att du finner jämförbara motsvarigheter, gällande belastning och skenande kostnader, när du jämför med den förra invandringen från t ex forna Jugoslavien?
Gällande våra nya samhällsproblem och belastningen i Sverige går det att göra direkta jämförelser med många goda exempel på jämförbara länder som inte alls har samma belastning och inte alls har drabbats av motsvarande samhällsproblem.
Den enskilt största skillnaden är att alla dessa länder har valt att föra en annan invandringspolitik än vad vi har gjort i Sverige.
Den framgångsrika politik som dessa fullt jämförbara länder har fört är en politik som mycket mera stämmer överens med väljarnas åsikt och vilja, man har varit bättre på att lyssna på och respektera sina invånare och väljare, vilket har gjort att i dessa jämförbara länder har man sluppit det allra mesta med denna belastning och dessa fruktansvärda samhällsproblem.