Inlägg från: Anonym (Johan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Johan)

Är invandringen en belastning?

Jemp skrev 2021-07-14 12:20:06 följande:

Att du jämför kriminella med oskyldiga belyser ju problemet.

När gjorde jag den jämförelsen?
  • Anonym (Johan)
    Jemp skrev 2021-07-14 12:21:53 följande:

...vilket inte har nåt alls att göra med inlägget du svarade på.

Kompetenta och efterfrågade på arbetsmarknaden kommer få jobb oavsett var de kommer från. Sysselsättningsgraden hos högutbildade invandrare är lika hög som hos svenskar vilket visar att diskriminering inte är problemet.

Även svenskar utan gymnasieexamen har väldigt stora problem att få jobb trots att de kan samhället och har kontakter. Då förstår man att tar man in folk som inte pratar svenska eller engelska, har låg eller ingen utbildning och inga kontakter så kommer man få enorma problem oavsett vad man gör.

För 40 år sedan kunde vi ställa folk vid löpande bandet så löste det sig. Den typen av jobb existerar inte längre i Sverige. Då är det dårskap att ha den invandring vi har.
  • Anonym (Johan)
    Jemp skrev 2021-07-14 12:40:39 följande:

Vad bra! Ditt inlägg visar ju tydligt att invandringen inte är problemet.

Invandringen är ett enormt problem om man tar in många som inte har medel att klara sig på svensk arbetsmarknad. Man kan heller inte tro att man ska kunna utbilda vuxna människor utan skolgång. Det är bottenlöst naivt.
  • Anonym (Johan)
    Anonym (Varje människa har rätt till ett bra liv) skrev 2021-07-14 12:38:38 följande:

Det är sant som du skriver. Det viktigaste för lågutbildade är främst att lära sig språket och den sociala integrationen och kulturen.

I de högre yrkena/utbildningarna är å andra sidan inte språket lika viktigt eftersom dessa ofta klarar sig med att kommunicera på engelska. I de lägre arbetaryrkena är ju inte detta möjligt varför det krävs mer insatser från de lågutbildade att ta sig in i samhället. Vad politikerna alltid undviker och missar är kommunikationen kring hur de jobben ser ut som de har i åtanke. Detta gäller ju även för den svenska arbetsmarknaden som dragits med hög arbetslöshet i flera decennier. Om de inte kan trollas fram jobb till egna befolkningen lär det ju inte fungera med invandrade som inte kan svenska. Mycket mer behöver göras för att stimulera egenföretagande och studier.

Fast du kan inte räkna med att stora mängder människor som knappt har utbildning, är vuxna och bara talar arabiska tex ska kunna utbildas in på svensk arbetsmarknad. Ska vi kunna integrera dessa grupper måste vi bli ett låglöneland med skoputsning och påspackning etc en massa. Även det blir svårt att få folk att klara. Runt 20% av alla Syrier är analfabeter. Skolgången är mycket sämre och mer begränsad än ISverige och då är ändå Syrien mycket bättre än Afghanistan, Somalia etc.
  • Anonym (Johan)
    Anonym (XXX) skrev 2021-07-14 18:54:19 följande:

...och dessutom ljuger medelålders s.k. flyktingar ofta att de är äldre, för att få pensionen fortare. I hemlandet finns ju ofta inga arkiv kvar, eller så kan de ljuga att de kommer från ett land där arkiven har bombats sönder (t.ex. i Afghanistan) fast de i själva verket kommer från ett helt annat land (t.ex. Iran). Vilket gör att deras identitet aldrig går att utreda. 

Jag har barnmorskekompisar som berättar, att det kommer dit "flykting"kvinnor som enligt MIG:s samordningsnummer är 55 år gamla, och som ska ha preventivmedel...

Många ljuger också för att klassas som under 18.

En tredjedel av alla flyktingar som hävdade att de var under 18 i Norge bedömdes som över 20 år efter medicinsk kontroll
  • Anonym (Johan)
    KillBill skrev 2021-07-15 09:27:07 följande:

Den svenska asylinvandringen är nere på den lägsta nivån på 20 år och uppgår hittills i år (januari-juni) bara till ca 20% av det totala antalet beviljade uppehållstillstånd. Nästan 80% kommer till Sverige för att de har fått ett arbete eller för att de ska studera.  På vilket sätt skulle denna invandring vara en belastning?

Jag kan i och för sig anse att det är vansinnigt att M och KD bidrog till att Sverige fick världens mest generösa regler för arbetskraftsinvandring men jag ser inte de som kommer hit som en belastning utan min kritik mot detta är att en stor del av dessa människor (de som är lågutbildade) utnyttjas av skrupelfria arbetsgivare. Jag anser också att Sverige borde vara restriktiva när det gäller arbetskraftinvandring av lågkvalificerad arbetskraft så länge som vi har så stor arbetslöshet  som vi har nu. 

Enligt uppgifter från riksdagens egna tjänstemän lever 675 000 som invandrar på bidrag i olika grader för sin försörjning. Detta av drygt 2 miljoner utlandsfödda. Skulle du bara titta på flyktinginvandrare som är födda utomlands och exkludera arbetskraftsinvandrare skulle över 50% av gruppen behöva bidrag för sin försörjning, minst.

Gruppen utlandsfödda som helhet är därmed en enorm kostnad för det svenska samhället och en stor belastning för välfärden. Arbetskraftsinvandrare däremot är inte lika problematiska. Just av denna anledning är invandringen en belastning.

Om nu inte S tycker att invandringen är en belastning, varför slår de sig för bröstet hela tiden och är så nöjda med att invandringen har minskat?

www.svt.se/nyheter/m-lanserar-ny-integrationspolitik
  • Anonym (Johan)
    KillBill skrev 2021-07-15 09:27:07 följande:

Den svenska asylinvandringen är nere på den lägsta nivån på 20 år och uppgår hittills i år (januari-juni) bara till ca 20% av det totala antalet beviljade uppehållstillstånd. Nästan 80% kommer till Sverige för att de har fått ett arbete eller för att de ska studera.  På vilket sätt skulle denna invandring vara en belastning?

Jag kan i och för sig anse att det är vansinnigt att M och KD bidrog till att Sverige fick världens mest generösa regler för arbetskraftsinvandring men jag ser inte de som kommer hit som en belastning utan min kritik mot detta är att en stor del av dessa människor (de som är lågutbildade) utnyttjas av skrupelfria arbetsgivare. Jag anser också att Sverige borde vara restriktiva när det gäller arbetskraftinvandring av lågkvalificerad arbetskraft så länge som vi har så stor arbetslöshet  som vi har nu. 

Om invandringen inte är en belastning är det mao mycket illa att asylinvandringen är nere på låga nivåer, eller hur?
  • Anonym (Johan)
    FannyN skrev 2021-07-14 20:47:26 följande:

Det är klart att invandringen är en tillgång. Hemtjänsten skulle inte ha klarat sig tex utan den. Likaså tandvården. Det är inte alla som kommer som springer och skjuter precis som vissa verkar tro.

Du tror inte BEHOVET av tandvård har ökat av att vi ökat befolkningen med 20% som till stor del kommer från länder med obefintlig tandvård?

För att belastningen inte ska bli stor måste andelen tandläkare bland de invandrade vara mycket högre än för den inhemska gruppen. Vad har du för siffror som stödjer detta? Vår invandring kommer primärt från u-länder där andelen tandläkare per capita är mycket lägre än I Sverige.
  • Anonym (Johan)
    Blueskillen skrev 2021-07-15 16:30:06 följande:

I Sverige består 19,6 procent av Sveriges befolkning av utrikes födda.1 Av alla utrikesfödda kom 11,4 procent från Finland, Norge, Danmark eller Island. Finland har varit det vanligaste födelselandet sedan 1940-talet.

11,4% av invandringen till Sverige är från Norden.

Är det ingen som kan säga till våra nordiska bröder och systrar som invaderar vårt vackra Sverige att sluta leva på våra bidrag. Slutet är nära, Sverige går snart under.

Finns statistik på att nordiska invandrare har samma sysselsättningsgrad son infödda. Så dessa är inga problem alls.
  • Anonym (Johan)
    Blueskillen skrev 2021-07-15 21:33:29 följande:

När man läser inläggen här ifrån er som inte vill ta emot flyktingar så undrar man verkligen hur långt ner era foliehattar sitter över era huvuden.

Alltså, mer faktafel, skrönor och fördomar i en och samma tråd får man leta länge efter för att hitta.

Festligt att läsa om forumnister som hänger i en grupp som Familjeliv dagarna i enda har sådana fantastiska ekonomiska uträkningar om hur mycket flyktingar kostar/belastar samhället, OCH de tror på att de vet. Att de kan mer än alla andra politiker. Nja, kanske inte mer än SD för de är Gudar. Men det där med räkneexempel har man hört om om tidigare.

Återge gärna faktafel och motbevisa med länkar. Det här inlägget är betydligt mer osakligt och tramsigt än de du kritiserar
Svar på tråden Är invandringen en belastning?