Inlägg från: Anonym (XXX) |Visa alla inlägg
  • Anonym (XXX)

Är invandringen en belastning?

Anonym (Skillnad) skrev 2021-07-14 13:49:19 följande:
    Är du borta???

Det är en skillnad mellan flyktingar och invandrare!
    Nä, inte egentligen. Det är kanske en handfull av alla som kommer hit varje år, som är riktiga flyktingar med riktiga flyktingskäl. Övriga är bara s.k. ekonomiska flyktingar, d.v.s. de kommer hit för att leva på bidrag och ta del av vår skattefinansierade välfärd. Jag fattar inte hur det fortfarande kan finnas folk som är så naiva som du är! 
  • Anonym (XXX)
    Flash Gordon skrev 2021-07-14 14:02:43 följande:

Sedan, när de slutat jobba ska de ha pension också. Om vi nu ska bredda samtalet från vad Ulf egentligen talade om.

www.di.se/debatt/pensionskostnaden-for-utrikes-fodda-ar-en-bomb/

"Vissa kostnader kan antas öka markant över tiden. Pensionsmyndigheten prognostiserar till exempel att pensionskostnaderna för grundskyddet för utrikes födda kommer att stiga från dagens 4,1 miljarder (Pensionsmyndigheten, 2017) till elva miljarder 2030 för att 2060 uppgå till hela 69 miljarder.

Enligt prognosen kommer kostnaderna enkom för grundskyddet motsvara 1,2 procent av BNP. Till detta kommer svårkvantifierbara kostnader i form av minskad tillit, kriminalitet och sociala problem i kölvattnet av bristande ekonomisk integration och låg självförsörjningsgrad. Utan att fördjupa oss i dessa kostnader nöjer vi oss med att konstatera att om det finns en önskan att minska dem är det nödvändigt att öka självförsörjningsgraden."

Japp. Med garantipension + bostadstillägg, alernativt äldreförsörjningsstöd, får de ut lika hög pension som en undersköterska eller barnskötare som har arbetat heltid i hela sitt liv. 
  • Anonym (XXX)
    Flash Gordon skrev 2021-07-14 14:02:43 följande:

Sedan, när de slutat jobba ska de ha pension också. Om vi nu ska bredda samtalet från vad Ulf egentligen talade om.

www.di.se/debatt/pensionskostnaden-for-utrikes-fodda-ar-en-bomb/

"Vissa kostnader kan antas öka markant över tiden. Pensionsmyndigheten prognostiserar till exempel att pensionskostnaderna för grundskyddet för utrikes födda kommer att stiga från dagens 4,1 miljarder (Pensionsmyndigheten, 2017) till elva miljarder 2030 för att 2060 uppgå till hela 69 miljarder.

Enligt prognosen kommer kostnaderna enkom för grundskyddet motsvara 1,2 procent av BNP. Till detta kommer svårkvantifierbara kostnader i form av minskad tillit, kriminalitet och sociala problem i kölvattnet av bristande ekonomisk integration och låg självförsörjningsgrad. Utan att fördjupa oss i dessa kostnader nöjer vi oss med att konstatera att om det finns en önskan att minska dem är det nödvändigt att öka självförsörjningsgraden."

...och dessutom behöver en invandrare som ljuger sig till flyktingstatus bara ha bott här i ett (1) år när han uppnår pensionsåldern, för att få full garantipension (+ bostadstillägg). Fast regeln för t.ex. en utlandssvensk som kommer tillbaka till Sverige är, att han eller hon måste ha bott i Sverige i 40 år efter fyllda 16 år, för att få full garantipension. (För varje år mindre än 40, minskas pensionen med en fyrtiondel). 
  • Anonym (XXX)
    oopsiedas skrev 2021-07-14 15:11:17 följande:
    Folk som ljuger sig till bidrag är skräp oavsett om det är invandrare eller svenskar, 

Många som röstar på SD  tex lever  på bidrag, så med tanke på att även många svenskar fällts för bidragsfusk så innebär det ju vansinne att rösta på sd speciellt när många inom partiet fällts för skattefusk men det pratas det tyst om

För mig är skräp skräp pga av handlingarna inte hudfärgen och jag delar fan i mig inte ut frikort till folk som skor sig på mina skattepengar
    Fast svenska bidragsfuskare har åtminstone inte medvetet kommit till Sverige enbart i syftet att fuska till sig bidrag...
    Blueskillen skrev 2021-07-14 15:12:28 följande:
    Men du, hur många av flyktingar är 64 år och snart ska gå i pension? Lite löjlig hittepå-diskution som inte finns i verkligheten. Lågt och pinsamt.
    I alla fall finns det många som inte uppnår sina 40 år i Sverige. De får full garantipension ändå. Den svenska kvinnan som åkte till USA som au pair, gifte sig med en amerikan, blev änka 30 år senare och kom hem igen - hon hinner kanske bara bo 15 år (mellan 16 och 65) i Sverige innan hon går i pension. Då får hon bara 15/40-delar av garantipensionen, vilket inte räcker någonstans, vilket gör att hon måste sitta på soc varje månad för att komplettera upp till normen. Hur riktigt är det?

• Anonym (XXX)
    Flash Gordon skrev 2021-07-14 15:19:24 följande:
    Det är det som kallas anhöriginvandring i Migrationsverkets statistik. När mamma och pappa och mormor och morfar kommer efter. 
    ...och dessutom ljuger medelålders s.k. flyktingar ofta att de är äldre, för att få pensionen fortare. I hemlandet finns ju ofta inga arkiv kvar, eller så kan de ljuga att de kommer från ett land där arkiven har bombats sönder (t.ex. i Afghanistan) fast de i själva verket kommer från ett helt annat land (t.ex. Iran). Vilket gör att deras identitet aldrig går att utreda. 

Jag har barnmorskekompisar som berättar, att det kommer dit "flykting"kvinnor som enligt MIG:s samordningsnummer är 55 år gamla, och som ska ha preventivmedel...
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Johan) skrev 2021-07-14 20:12:36 följande:
    Många ljuger också för att klassas som under 18.

En tredjedel av alla flyktingar som hävdade att de var under 18 i Norge bedömdes som över 20 år efter medicinsk kontroll
    Jo, jag vet. 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (L) skrev 2021-07-15 15:50:43 följande:
    Tandvården? Menar du att de flesta invandrare som kommer hit är utbildade tandläkare eller tandhygienister?

Jag jobbar inom tandvården och kan säga dig att vi inte har haft nån nytta av invandringen på den kliniken jag jobbar. Däremot har vi fått långa köer eftersom en del har förtur...och andra får snällt vänta.
    Ja, så var det i många kommuner efter den s.k. "flykting"krisen 2015. Låtsasflyktiingar med enorma tandvårdsbehov, kördes direkt av migrationsverkets personal till Folktandvården, för en komplett sanering av munnen. För att klara det, fick de ställa in allt utom lika akut vård för sina listade svenska patienter också... Alla rutinundersökningar ställdes in, liksom tandhygienistbehandlingar. Tandhygienisterna sattes i stället på att hjälpa till med låtsasflyktingarna...

Vidare har jag inte hört om några invandrade tandläkare. Däremot om iranier som ljugit att de är afghaner, för att få flyktingstatus och kunna läsa på Käftis här alldeles gratis, och med studiemedel också. Sedan reser de tillbaka till Iran och öppnar privatpraktik och tjänar massor av pengar, och de flesta betalar inte ens tillbaka studielånen. (Ofta uppehåller de sig ju här under påhittad afghansk identitet, så det finns ingen att kräva när de återgått till sin riktiga identitet i Iran.)
  • Anonym (XXX)
    Anonym (G) skrev 2021-07-15 18:36:26 följande:
    Många som kommer hit har aldrig borstat tänderna. Kan lätt kosta 150 000 kronor att få tänderna i ok skick.
    Ja, och de äter mycket klibbiga sötsaker också. Man ser dem ofta ge ungarna nappflaskor med saft, för att de ska hålla sig lugna och nöjda. Det ser man nästan aldrig svenska föräldrar göra idag. 
  • Anonym (XXX)
    Blueskillen skrev 2021-07-16 12:51:14 följande:
    Ni hatare gör det så lätt för er. Tar ett exempel och säger att det inte fungerar med invandring.

Vad hade USA varit utan invandring?

Vad hade Sverige varit utan finnarna, juggarna, grekerna, turkarna och så vidare. Då får vi inte glömma vallonerna heller. Och du tycker att invandrarna är negativt för Sverige.

Idag har vi 2 miljoner invandrare i Sverige som är cirka 20% av populationen. Vi har inte ens hälften inskrivna på arbetsförmedlingen som det är idag. Hur svårt ska det vara att kunna räkna ut att en kraftig majoritet av invandrarna arbetar och drar in skatt?
    Det är ju skillnad på arbetskraftsinvandring och bidragsinvandring. De som kom hit som arbetskraftsinvandrare på 50-60-talet fick börja arbeta första dagen i Sverige. Ofta var det en fabriksägare som hade beställt ett bestämt antal italienska mekaniker till sin bilfabrik, eller ett antal finska flickor (som ansågs ha flinka fingrar) till sin chokladpralinfabrik. De fick bo i baracker till att börja med, med delat kök och badrum o.s.v.. Någon undervisning i svenska fick de inte, och eftersom de oftast placerades tillsammans med sina landsmän både på arbetet och i baracken, så hade de små möjligheter att lära sig svenska. Det var långa arbetsveckor, och på den lilla fritiden orkade man inte så mycket. 

Jämför detta med dagens bidragsinvandrare, som får egna, moderna lägenheter så fort de fått besked om att de får stanna, som inte behöver göra någonting annat än plugga svenska de första åren i landet (och ÄNDÅ ofta misslyckas och måste gå om nivåerna), som kan leva på bidrag hur länge som helst utan någon bortre parantes, som kan skaffa barn på barn i vetskapen att den dumma svensken kommer att försörja barnen åt dem, och även betala alla barnmorske-, barnhälsovårds-, tandläkar- och läkarräkningar, barnomsorgs- och skolavgifter o.s.v. åt dem..

...och vidare var faktiskt inte arbetskraftsinvandringen heller så idyllisk, som vissa framställer den nu. Jag växte upp i ett blandat område med majoriteten svenska barn (nu är det inte så längre, nu har det varit total white flight där), men även många barn till arbetskraftsinvandrare från de länder du räknar upp. Och i de jobbiga gängen så var invandrarbarnen redan då i klar majoritet, trots att de var en minoritet i skolan i stort. Att flytta omkring människor skapar ALLTID problem.

Dessutom förekom en lite mildare form av dagens hederskultur hos de katolska och öst-ortodoxa ungdomarna på den tiden. Alltså detta, att de spanska, grekiska o.s.v. pojkarna utnyttjade svenska flickor för sex - inte genom våldtäkt utan genom att flickan fick tro att de var pojkvän och flickvän och skulle gifta sig när de fick möjlighet. Och sedan gjorde pojken slut med orden "jag kan ju inte gifta mig med en hora", och så gifte han sig med en oskuld från hemlandet i stället... Många svenska flickor fick sin självkänsla förstörd av sådana upplevelser. 

.
  • Anonym (XXX)
    Blueskillen skrev 2021-07-16 14:40:58 följande:
    Då ska man inte använda siffran 2 miljoner invandrare i Sverige och att majoriteten är bidragstagare.
    Det har jag inte gjort heller. Dock kan det BLI så, om man räknar dom som är födda här också, och deras barn. Eftersom många invandrare, och då särskilt från hederskulturerna, fortsätter att hålla sina barn utanför samhället, ta dem ur skolan och gifta bort dem tidigt, vilket innebär att de aldrig kommer ut i arbetslivet. Bristen på kontakt med det svenska samhället orsakar också att de aldrig behärskar språket tillräckligt bra, för att kunna gå en utbildning senare i livet (om de skulle lyckas frigöra sig från föräldrarnas inflytande). 
    Blueskillen skrev 2021-07-16 14:42:52 följande:
    Jag vet inte hur gammal du är men du ska inte tro att de som kom hit på 60-70 talet ifrån södra Europa var speciellt välkomna då heller. Svartskallarna.

Jo, men det berodde ju på de problem man såg. Vem ville se sin dotter bli utnyttjad av en spanjor, som sedan slängde henne på sophögen och gifte sig med en oskuld i spetsmantilj från hemlandet..? Dessutom stod dessa barn och unga för mer bråk och våld i skolan än de svenska barnen/ungdomarna, procentuellt räknat. (Sedan säger jag inte, att inte vissa svenskar kan ha haft en negativ inställning till att det kom katoliker hit. Speciellt kanske, om man tillhörde en släkt där många dött i strider mot katolikerna. Sådant går inte över så fort - det tar några hundra år.)
Svar på tråden Är invandringen en belastning?