-
Jepp. Exakt så.Anonym (Ja) skrev 2024-12-06 18:31:11 följande:Det är väl så du upplever den borgliga regeringen och Trump. En demokratisk rättvisa som är framröstad av folket.
-
Vanligt att ukrainare besöker Ukraina. Kvinnor som reser för att exempelvis ?jälpa släktingar och se till de egna fastigheterna, för att skaffa diverse dokumentation och för kontakt med myndigheter. Ska vi skicka ut dem och barnen efter dem? Måste ju vara ett fakekrig, eller?Tom Araya skrev 2024-12-06 12:28:23 följande:
Helt ofattbart att detta har varit möjligt så länge.
Varför har politikerna inte velat göra något åt det?
Flyktingars hemlandsbesök ska granskas hårdare
-
Känner du inte till några godhetsknarkarprojekt som vill åka hem och begrava sina stupade män?Rataxes skrev 2024-12-06 23:30:38 följande:Det kommer vänsterns gråterskor att stoppa här.
-
Du avgör inte vad som är viktigt för en annan människa och inte. Det räcker med att utresan dokumenteras och så sätter man en rimlig tidslängd för att det inte ska anses som dubbelt boende. Man tar givetvis med sig vem man vill. Sverige är inget interneringsläger.Tom Araya skrev 2024-12-07 02:07:07 följande:Se över fastigheter är tveksamt skäl. Men absolut nödvändiga familjeangelägenheter kan finnas och som inte kan vänta.
Man skulle kunna ha en enkel ansökans- eller anmälningsprocess hos migrationsverket eller sociala myndigheter där man anger sina skäl och får godkänt eller avslaget. I de fallen reser man såklart utan barn och deras mammor och man har en plan för sin säkerhet. -
Nämn en svensk tradition som har försvunnit.Anonym (Astrid) skrev 2024-12-07 01:17:17 följande:
Varför ska så många fina svenska traditioner försvinna därför att vi hela tiden måste ta hänsyn till invandrarna?
-
Nej, det är inte rimligt att staten lägger sig i vart människor reser och i vilket syfte annat än om man tänker ansluta sig till en terrororganistation eller begå andra brott. Däremot kan längden på utlandsvistelsen ses som att man inte längre är bosatt i Sverige.Tom Araya skrev 2024-12-08 07:44:16 följande:Det är rimligt att en myndighet väger hemreseskälen mot de skäl som de immigrerade har fått uppehållstillstånd på.
Om man inte har särskilda skäl eller särskilt har beaktat och vidtagit åtgärder för familjens säkerhet vid resan så borde det ses som en semesterresa, vilket jag anser är skäl för att dra tillbaka uppehållstillstånd.
Sedan finns inget ansvar att hjälpa människor hem som rest till områden som UD avråder från att resa till. -
Finns inga hinder så länge der sker icke-konfessionellt. Det är skollagen som anger att utbildning ska vara icke-konfessionell.Anonym (Uppsalabo) skrev 2024-12-08 09:03:25 följande:
Att fira skolavslutningar i kyrkan. Det är en fin svensk tradition som nästan helt försvunnit.
En annan fin svensk tradition som är på väg att försvinna är Lucia på förskolor och skolor. Det tas bort nu mer och mer för att många av våra nya svenskar inte uppskattar det.
Nej. Lucia firas stort runtom i landet och särskilt på förskolor. Barn tycker det är roligt att klä ut sig. Den åldersgrupp som inte är så noga med Lucia är ungdomar på högstadiet och gymnasiet. -
Ska man förbjuda dig att åka också?Tom Araya skrev 2024-12-08 22:34:50 följande:Jo, det är relevant för bedömning av skyddsbehovet som ger flyktingstatus och uppehållstillstånd.
-
Efter att ha ställt upp rimliga villkor för bedömning av om man ska låta dig åka, ska man förbjuda dig att åka också?Tom Araya skrev 2024-12-09 05:45:30 följande:Det handlar inte om förbud utan om att ha rimliga villkor för bedömning av skyddsbehov/flyktingstatus och därmed rätten till uppehållstillstånd.
-
4e läger och finns säkert fler. Högerkvinna, inga problen med invandrare. Medlem i svenska kyrkan utan att vara troende. Tycker kyrkan gör goda samhällsinsatser, hjälper människor och bevarar gamla byggnader och grönområden.Anonym (Alla är inte det) skrev 2024-12-09 11:53:16 följande:
Där vill jag ställa mig i ett 3:e läger. Jag är emot skolavslutningar i kyrkan, men av helt ANDRA skäl än vad vänsterfolk kan vara det. och tänker att kyrkorummet skall vara reserverat JUST FÖR det som är konfessionellt.
Kyrkorummet är inte till för att vara en allmän sekulär samlingslokal och jag är mot att präster/pastorer har munkavle. För mig är kyrkorummet där Jesus skall vara centrum.
Jag är alltså just pga min tro (och jag är själv aktiv i Svenska Kyrkan) mot skolavslutningar i kyrkan, samtidigt som jag själv är invandringskritisk och högerman-så jag faller inte in i något av lägren i den här diskussionen. Jag har mitt "eget läger" i tråden
Klart jag ska få besöka kyrkor när helst jag vill och utan några krav på att visa gudstro. -
Jag istället tycker om det som det är. Nöjd.Anonym (Alla är inte det) skrev 2024-12-09 18:04:37 följande:
Jag skrev aldrig att man inte skulle få besöka kyrkan utan tro. Såklart jag vill att gudstjänster skall vara öppna för alla oavsett tro (undantaget tex terrorister om de vill slå till mot en kyrka), men det betyder inte att ett trossamfund måste upplåta sin gudstjänstlokal för sekulära samlingar. Därför är jag inte för skolavslutningar i ett kyrkorum. Däremot kan jag tänka mig att det ordnades tex en skolavslutningsgudstjänst med frivillig närvaro och konfessionella inslag, där präst eller pastor inte har munkavle, och på icke skoltid. Då kunde elever, lärare och andra som frivilligt ville vara där närvara.
Som troende (Jesus är centrum i mitt liv) vill jag att någon enda stans så skall det finnas en fristad för tron, där han faktiskt är den som utgör ett centrum, ett andligt hem för oss troende.
Sedan vad gäller invandrare så skulle jag säga att det är snarare den förda politiken än invandrade individer jag kritiserar, då jag menar att Sveriges migrations- och integrationspolitik totalhavererat och att volymen blivit för stor under senare årtionden.
-
Det var inte det jag frågade utan om man skulle ställa upp krav för om du skulle få lämna Sverige.Tom Araya skrev 2024-12-10 06:12:55 följande:Samma villkor kan komma på fråga när jag behöver fly till ett annat land, vilket inte är fallet i nuläget.
Jag skulle dock inte turista i länder folk flyr ifrån. -
Situationen kan förändras.Anonym (Uppsalabo) skrev 2024-12-10 22:18:13 följande:De som fått asyl kan ju åka vart som helst, utom till det land de flytt från. Det säger ju sig självt. Är landet så farligt att man behöver asyl, då vill man inte och kan inte åka dit på semester.
-
Helgskinka har ju funnits hur länge som helst. Man kan ju säga God helg till någon man vet inte firar jul. I USA är ju Seasons Greetings jättevanligt.Rataxes skrev 2024-12-13 23:33:52 följande:Har du hunnit köpa helggran, helgmust och helgklappar?
Eller historien om hur HR avdelningarna visar att deras existens är överflödig.