Inlägg från: nihka |Visa alla inlägg
  • nihka

Är invandringen en belastning?

KillBill skrev 2024-10-25 20:36:57 följande:
    Nja även om Jan Blomgren figuerar i en del högerextrema miljööer såsom SwebbTV och Riks så är han där som gäst och inte som journalist så problemet med Jan är väl mest att han har dåligt omdöme. 

När man pratar om 1,8 miljoner ej självförsörjande så inkluderas bla. alla landets studenter, sjukpensionärer, långtidssjuka, folk om gått ner i arbetstid under småbarnsåren (utan att leva på bidrag), Folk som bor i som bor i Sverige men jobbar i våra grannländer (vanligt i Malmö, Värmland och exempelvis i Haparanda (dessa räknas in i statistiken oavsett hur mycket de tjänar).  Tycker du att det är ett bra mått som inkluderar dessa grupper i en statistik som för tankarna till bidragsberoende och utanförskap? Av de 1,8 miljoner som enligt måttet inte är självförsörjande är dessutom 1,1 miljoner svenskar..
    Minst 2 personer verkar tycka att det är en dålig idé att räkna dessa grupper till de som försörjer sig själva, som exempelvis personer som bor i Sverige men jobbar i våra grannländer.

Märkligt. 
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Tom Araya skrev 2024-10-27 16:17:48 följande:
    Men de är ju de facto inte självförsörjande utan är försörjda antingen genom sina föräldrar eller med studiebidrag/studielån eller en kombination av båda,
    De flesta av dem räknas ändå inte in i den statistik Eklund tagit fram, eftersom de inte är i vad som betecknas som "arbetsför ålder".
    Aldrig gått på universitet? Knökfullt med personer i arbetsför ålder där.
  • nihka
    Tom Araya skrev 2024-10-28 10:07:15 följande:
    Men ändå bara en bråkdel av de som genomgår grundskola och gymnasium.
    Nej, persner som går på universitet är både i arbetsför ålder och klara med grundskola och gymnasuim.
  • nihka
    Rataxes skrev 2024-10-29 17:17:38 följande:
    Jodå, själv jobbade jag i princip heltid 3 år medan jag pluggade på Chalmers, skönt att gå skuldfri ut i arbetslivet, och med en sparad slant på fickan. Hade man föräldrar som bär låginkomsttagare hade man inget väl.
    Vad har det med gränspendlande att göra?
  • nihka
    Anonym (Krig i Danmark och Polen?) skrev 2024-11-04 09:17:46 följande:
    Vad har gänspendlande med trådens ämne att göra?

Åter till trådens ämne:
    Är invandringen en belastning?

Ja. Alla (nästan) förstår att invandringen med dess enorma samhällsproblem är en belastning för det svenska samhället.

På det sätt som beskrivs i trådstarten är invandringen rent faktabaserat en stor och allvarlig belastning.

Ja, majoriteten av Sveriges befolkning, likväl som riksdagspartier, politiker, företrädare för Sveriges kommuner, samhällsekonomer, BRÅ, m fl, alla (förutom en minskande skara av några få extrema högljudda) nästan alla är eniga om att invandringen är en allvarlig belastning.

Det spelar ingen roll att vissa som bara utgör en liten högljudd minoritet ständigt försöker flytta fokus bort från trådens ämne, att dessa ständigt försöker dölja och förneka sanningen,
    det spelar ingen roll att vissa försöker förvränga fakta i fantasifulla förklaringsmodeller, det spelar ingen roll att vissa försöker förvränga sanningen,
    alla (nästan) förstår att invandringen med dess enorma samhällsproblem är en belastning för det svenska samhället.
    Gränspendlande är en faktor bland flera andra som inte räknas in när man räknar på försörjningsgraden i Sverige.

Jag hade varit väldigt orolig om jag hörde röster komma från bokstäverna på skärmen.

Nu talar ju inte du för någon mer än dig själv oavsett vad du envisas med att inbilla dig.
  • nihka
    Anonym (Krig i Danmark och Polen?) skrev 2024-11-07 13:50:04 följande:
    Jag talar inte för någon, jag representerar ingen av alla dessa.

Jag bara återberättar vad alla dessa själva säger, vad undersökningar, budgetar, rapporter, och dylikt, säger:

Ja, majoriteten av Sveriges befolkning, likväl som riksdagspartier, politiker, företrädare för Sveriges kommuner, samhällsekonomer, BRÅ, m fl, alla (förutom en minskande skara av några få extrema högljudda) nästan alla är eniga om att invandringen är en allvarlig belastning.
    Jag hade varit väldigt orolig om jag hörde röster komma från bokstäverna på skärmen.

Nu talar ju inte du för någon mer än dig själv oavsett vad du envisas med att inbilla dig.
  • nihka
    Anonym (Hej) skrev 2024-11-30 23:01:50 följande:

En svensk fattar inte sådant där. 
    Själv har jag blivit övertygad om att vi överlägset är det mest korkade folkslaget på planeten 

Ja, man står ju sig själv närmast.
  • nihka
    Anonym (Ja) skrev 2024-12-01 15:42:36 följande:
    Det enda du är bra på är att komma med diffusa personangrepp. Är det en egenskap du är speciellt stolt över? Varför tror du att det är så viktigt för dig?
    Anonym (Ja) skrev 2024-12-03 18:26:05 följande:
    Trodde denna kommentar skulle ryka, men är glad att den fick vara kvar några dagar 
    Du menar diffusa personangrepp som att svenskar "överlägset är det mest korkade folkslaget på planeten". Väldigt korkat uttalande.
  • Meddelande borttaget
  • nihka
    nattuw skrev 2024-12-05 23:23:19 följande:
    I den konsensuskultur vi lever i har det tyvärr inte funnits så mycket att välja på. Och det gäller inte bara för migrationspolitiken.
    En vanlig inställning bland de som vill ha konsensus kring de egna åsikterna men ogillar konsensus som går emot de egna åsikterna. Demokrati måste stundtals upplevas som väldigt jobbigt med den typen av inställning.
Svar på tråden Är invandringen en belastning?