Inlägg från: KillBill |Visa alla inlägg
  • KillBill

Är invandringen en belastning?

Tom Araya skrev 2021-11-17 12:55:09 följande:

Varför skulle de få högre nivå av försörjningsstöd?

Argumentet för att slopa flerbarnstillägget är (förutom att det utgör en kvinnofälla för framförallt invandrade) att det är det första barnet som kostar mest, medan påföljande barn kan dra nytta av investeringar som gjordes för första barnet och därmed inte kostar mer, snarare mindre.

Försörjningsstödet är baserat på individens eller hushållets kostnader.

Märkligt påstående. Försörjningsstödet baseras på hushållets intäkter (som sätts i relation till hushållets storlek och boendekostnader). Fler barn innebär ofta att du under några år måste dra ner på arbetstiden för att kunna ta hand om barnen på ett bra sätt och det är bl.a det som flerbarnstillägget ska kompensera för. Flerbarnstillägget är inte på långa vägar lika stor kvinnofälla som SDs och KDs vårdnadsbidrag.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2021-11-17 21:10:44 följande:

Nej, normen är baserad på kostnader och de är inte statiska.

Försörjningsstödsnormen är baserad på schablonkostnader men när man beräknar om någon har rätt till försörjningsstöd beaktar man hushållets försörjningsmöjligheter, hushållet storlek och sammansättning samt kostnader för boendet. Vad en som söker försörjningsstöd har för övriga kostnader beaktas ej.
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2021-11-17 12:55:09 följande:
    Varför skulle de få högre nivå av försörjningsstöd?
    KillBill skrev 2021-11-17 21:29:10 följande:
    Försörjningsstödsnormen är baserad på schablonkostnader men när man beräknar om någon har rätt till försörjningsstöd beaktar man hushållets försörjningsmöjligheter, hushållet storlek och sammansättning samt kostnader för boendet. Vad en som söker försörjningsstöd har för övriga kostnader beaktas ej.
    Mitt svar är förklaringen till varför slopat flerbarnstillägg skulle resultera att kommunernas kostnad för försörjningsstöd ökade.
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2021-11-18 02:10:47 följande:

Det stämmer inte helt. Försörjningsstödet ska täcka det basala behovet även vad det gäller mat, kläder, telefon e.t.c. Konsumentverket har räknat på de kostnaderna som försörjningsstödet grundar sig på och ändras vid kostnadsökningar.

Jo det stämmer. Du verkar bara inte vilja förstå vad jag skriver. Det du nämner ingår i kostnadsschablonen
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2021-11-18 02:14:01 följande:

...och jag säger att det inte gör det, om man inte ser extra kostnader för flera barn, vilket jag förklarat inte borde finnas.

För att göra ditt resonemang logiskt får du först peka ut de extra kostnader som försörjningsstödet måste täcka om flerbarnstillägget uteblir.

Du begriper uppenbarligen inte systemet med försörjningsstöd.
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2021-11-20 12:04:34 följande:

För bostadskostnader finns bostadsbidrag.Jag hävdar att det inte gör det och det har jag sakligt argumenterat för.Ja, finns inga extrakostnader så återstår bara det andra alternativet. En gång i tiden kan man tänka sig att man ville stimulera svenska familjer at skaffa fler barn, för att man såg fördelar med detta för det svenska samhället.

Men vilka blir effekterna av det? Jo, att just kvinnor inte utbildar sig, framförallt invandrarkvinnor... det blir en kvinnofälla och leder till dålig integration av invandrade kvinnor.

Här måste man fråga sig vad samhället behöver mest och om flerbarnstillägget i någon positiv mening påverkar befolkningens benägenhet att skaffa fler barn?Det är väl självklart... om man får mer i bidrag per barn räknat om man har fyra barn jämfört med tre, så är ju fyrbarnsföräldrarna förfördelade, eftersom det per barn räknat inte kostar mer att ha fyra än tre.Har man inga barn så finns inte kostnaden. Men om man ska resonera som så att man kan få bidrag ändå, så borde ju även barnlösa kunna få det (vilket mer pekar på hur absurt det är snarare än att jag förespråkar något sådant).

Jag är annars inne på att barnbidraget skulle inkomstbeprövas, men är inte helt övertygad om att det vore värt besväret. Detta är dock inget vi ska fortsätta diskutera i just en här tråden.

Om du tror att alla kostnader för ett barn täcks av barnbidraget antar jag att du inte har egna barn. Som flerbarnsförälder vet jag att barnbidraget långt ifrån täcker kostnaden för ett barn. Dessutom ska flerbarnstillägget också bidra till att föräldrar kan gå ner i arbetstid för att tillbringa mer tid med sina barn.
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2021-11-22 05:06:39 följande:

Det enda som är intressant som argument för flerbarnstillägg är om fyra eller fler barn kostar mer än två eller tre, räknat per barn.

Argument för kostnader/effekter som logiskt sett är lika räknat per barn oavsett antal, är inte hållbara argument utan säger bara att flerbarnsföräldrar får fördelar gentemot föräldrar med färre barn.

I övrigt anser jag att de negativa effekterna av att ta bort bidraget är försumbara medan de negativa effekterna av bidraget är mer omfattande.

Bara en sådan sak som att imigrerade mödrar med inga eller dåliga kunskaper i svenska i högre grad stannar hemma med sina barn, riskerar att ge sämre förutsättningar vad det gäller språkkunskaper och integration för både mödrarna och barnen.

Det är högst relevant för vår diskussion om barnbidraget täcker alla kostnader för ett barn i hushållet eller inte. Faktum är att barnbidraget INTE täcker alla kostnader för ett barn och med fler barn i hushållet kommer hushållets ekonomiska resurser försämras. Det är här som flerbarnstillägget kommer in. Sedan blir familjer, med flerbarnstillägg självklart inte helt kompenserad för för alla kostnader för barnen i hushållet men flerbarnstillägget gör att familjens ekonomiska resurser inte försämras lika mycket som utan flerbarnstillägg.
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2021-11-22 21:30:36 följande:

Ditt resonemang kommer ur fett felaktigt utgångsläge. Det finns inget bidrag som syftar till att täcka hela kostnaden för något, för den som har inkomst att försörja sig på. Så du får börja med att argumentera för att bidrag för barn ska utgöra ett undantag.

Nu avslutar vi denna OT-diskussion i den här tråden och för de som vill fortsätta diskutera ämnet får göra det här:

Flerbarnstillägg - argument för och emot. (familjeliv.se)

Haha

Jag förstår att du vill avsluta diskussionen för det blir mer och mer uppenbart att dina argument inte håller. Jag förstår inte heller varför man ska fortsätta att diskutera saken med dig om du inte vill förstå enkla samband som att många barn kan vara påfrestande för ett hushålls ekonomi och att om man slopar flerbarnstillägget så riskerar kommunernas kostnad för socialbidrag att öka.
  • KillBill
    Marmite Devil skrev 2021-11-23 09:51:15 följande:
    Du har ju inga argument här, varför skulle du ha det någon annanstans?
    Precis.
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2023-03-05 10:49:29 följande:

Det här är England men det är inte orimligt att överföra det till Sverige också, givet demografin och händelser som inträffat

En särskild grupp som är så känsliga att det utdelas dödshot mot skolbarn som skadar deras "heliga bok" och en rektor som dels straffar dessa barn för att de skadat boken, dels måst ta sig till denna grupps "heliga lokal" för att be om ursäkt inför hela gruppen och försäkra dem om att "man har lärt sig av händelsen"

twitter.com/5Pillarsuk/status/1629882793172824064
    www.bbc.com/news/uk-england-leeds-64835023

Bestäm själva om detta är en belastning på samhället eller inte.

även svenska elever straffas för brott mot religion och detta i kristna  och muslimska friskolor . I riksdagen är det bara SD, M, KD som anser att religiösa friskolor ska tillåtas. 
Svar på tråden Är invandringen en belastning?