Är invandringen en belastning?
Arbetskraftsinvandringen på 50-, 60., 70-talet var en tillgång. Då hade man ofta arbete 1-2 vecor efter att man koimmit. Dagens flyktinginvandring är som jag ser det en belastning på flera sätt. Jag är för internationell solidaritet, men vill snarare öka biståndet, både utvecklingsbistånd och katastrofinsatser i katastroflägen,
Asylsystemet var från början tänkt för asylsökande som var personligen förföljda, inte för att lösa stora humanitära kriser. I sådana kan man ofta hjälpa MÅNGA MÅNGA FLER i närområdet än genom asyl just här.
Att ta in 2 miljoner på 20 år saknar, sett till Sveriges folkmängd, motstycke i Europa. Sverige borde tycker jag ha en migrationspolitik mera som Danmark (som bromsade för 20 år sen sägs det) eller Finland eller Norge.
Den svenska exceptionalismen och ambitionen att vara en "humanitär stormakt", politikernas vilja att använda skattebetalarnas resurser till detta har varit ett väldigt misslyckat mångkulturellt experiment.
Jag är för internationell solidaritet (och är kristen), men jag ser med min ålder och erfarenhet hur det Sverige jag växte upp i har på många områden slagits sönder, och jag ser vad Sverige kunde ha varit men nu icke är.