• Belliboo

När blir det kul med barn?

Som rubriken lyder... när blir det kul att vara förälder egentligen? Min son är nu 5 månader och jag har sen han föddes vart så extremt uttråkad. Under hans vakna tid kollar jag konstant på klockan för att se när det är dags för nästa sovstund och då njuter jag till MAX!

Jag älskar min lilla kille extremt mycket och har svårt för att lämna bort han till andra då han är väldigt kinkig och gnällig och jag vill inte att han ska behöva vara ledsen. Han behöver dock konstant uppmärksamhet och en typ av underhållning funkar i kanske 5 min innan man måste hitta på något nytt. Men allt joller och bärande och lekande är oerhört tråkigt tycker jag... speciellt när han är så svår att få nöjd.

Så när blir det roligt att vara hemma med sin bebis??

• Svar på tråden När blir det kul med barn?
  • Anonym (H)

När de flyttat hemifrån.

• Belliboo
    Anonym (Kul?) skrev 2021-07-12 01:06:18 följande:

Va blir det kul någon gång att ha barn?!  Så märkligt uttryckt. Skaffar man barn för att man ska " ha kul"? Oj...

Inte skaffar man barn för att ha tråkigt iallafall :) Lite löjlig kommentar...

Personligen vill jag ha barn för kärlekens skull och ha en egen familj att ha KUL med. Följa utvecklingen, åka på familjeresor, äventyr osv.
  • LFF

Steg 1: När de börjar gå och blir lite mer rörliga
    Steg 2: När de börjar prata i mer än 2-ords meningar
    Steg 3: När från att de är 4-5 år och så där vetgiriga som bara barn kan vara och vill lära sig allt om allt! 
    Steg 4: När de börjat lära sig läsa och man kan diskutera vad det är de läst och om de lärt sig något nytt.

Längre har vi inte kommit, mina killar börjar andra klass i höst. 

Självklart finns det jobbiga perioder under tiden också med utvecklingsfaser (trots) och sen lilla tonåren med första hormonpåslaget när de är nånstans mellan 6 och 7 år gamla. 

• Anonym (Klarice)

Det beror ju på. Vissa älskar bebistiden. Gillar man den inte, är fördelen att bebisar är lätta att ta med sig: sätt dem i selen och gå på promenad, gå hem till en kompis och låt dem kava runt på golvet, gå ut i parken och lägg dig på en filt med bebisen, sätt bebisen i vagnen och hitta på något.

När de blir ca 1-1.5 år är det lite jobbigare, för de kan gå och ta sig iväg själva, men går inta att resonera med.

Jag började tycka det var roligt med barn från ca 2 år då de började tala så att man kan resonera lite med dem. Jag har barn som är 6 och 3 år och dem kan man prata med, rita jätteteckningar som föreställer världsrymden, gå till djurparken, läsa med, göra enkla experiment med osv.

Dvs det blir roligt ungefär när det är pappas tur att vara fl.

• Anonym (Biobonus)

Tyckte det var roligt även med spädbarnstiden, men har haft bra förutsättningar: Sk enkla barn, bodde mitt i stan med massor av aktiviteter runt hörnet, vänner som jobbade i närheten att luncha eller fika med, föräldralediga kompisar.

Så mitt tips är att aktivera er! Corona kanske har satt käppar i hjulet eller finns det babysim, kyrkans barngrupp (bebisar älskar att titta på andra bebisar!) babybio? Jogga med barnet i vagn, gå på gym där de har barnpassning. Gläd en släkting med besök. Gå på promenad med någon föräldraledig kompis.Om bebisen sover på förmiddagen kan man i lugn och ro strosa igenom hela Ikea, Biltema eller klädaffären utan att trängas med folk. Gör saker du om fast med pyttelitet sällskap!

Lite yttre stimulans kanske gör att det är lättare att underhålla knodden?

• abergs

För mig har första 7-9 månaderna varit piss. Allt efter 1år har varit fantastiskt på olika sätt. Har barn på 10, 3 och 1,5år. :)

• abergs

För mig har första 7-9 månaderna varit piss. Allt efter 1år har varit fantastiskt på olika sätt. Har barn på 10, 3 och 1,5år. :)

• Anonym (E)
    Anonym (suger hästballe) skrev 2021-07-11 21:37:38 följande:

jag tycker fortfarande föräldralivet suger.

har en dotter på 8 år.

men.. vad ska man annars göra?

gräva i sin egen röv.

känns inte så utvecklande i längden..

Haha jag håller med dig. Mina är 3 och 6. Fortfarande dränerande trött i hela själen och less. Längtar tills de blir självständiga på ett annat vis. 
  • edvinpersson
    The American Academy of Pediatrics' clinical report, The Power of Play: A Pediatric Role in Enhancing Development in Young Children, explains how and why play with both parents and peers is the key to building a healthy brain, body and social bond, which is important in today's world. Research shows that play can improve children's ability to plan, organize, get along with others and regulate emotions. In addition, play contributes to language, math and social skills and even helps children deal with stress.
  • Elin P

Tycker ärligt talat inte det är roligt med småbarn utan mer med större barn. Mina barn är nu 13, 10 och 4 år. De äldsta är roliga att umgås med då man kan göra gemensamma saker. Yngsta där måste man ju ägna sig åt saker som är mer anpassade till honom om han ska vara nöjd och det ska fungera. Börjar väl bli lite lättare och roligare nu när han ändå är 4 år men jag tycker det kommer först framåt 6-7 år att det är riktigt kul. Beror nog på hur man är. Men jag finner väldigt lite nöje i att leka, gräva i sandlådan, stå i lekparken, köra med småbilar etc.... Blir extremt uttråkad av sånt och måste verkligen anstränga mig för att göra det.

• Elin P

Kan tillägga att jag inte haft några enkla lugna barn som man kunnat ta med överallt utan de har varit/är rätt krävande på många sätt alla tre. Yngsta har man först nu börjat kunna ha med sig i affären eller såna ställen. Han började springa/klättra då han var 10 månader och har vägrat åka vagn, kundvagn och sådant. Om man ändå tvingat honom att sitta där har han skrikit som ett djur. Han har velat gå själv vilket inte funkar då man är ute någonstans.

• Anonym (Bamsemor)

När dom är närmare 25 år.

Svar på tråden När blir det kul med barn?