• Idaho1989

För oss 35+ som försöker bli gravida

Anonym (Tredje) skrev 2024-09-24 12:07:02 följande:
    Hemma med sjukt barn idag så jag har möjligheten att analysera allt 😂
    Är jag knäpp som ser en skugga? Spökstreck? 
    Jag ser en skugga! Omöjligt att säga om det är spökstreck eller ej, testa igen om ett par dagar 🙂 *Håller tummarna*
  • Idaho1989

Blev inget testa tidigt här, mensen kom lite tidigare än beräknat istället. Lite frustrerande samtidigt som det känns skönt att kroppen verkar börja komma igång igen efter missfallet....

• Idaho1989

Positivt ägglossningstest i Söndags morse så verkar enligt kroppen och tester haft ÄL på cykeldag 10 (ovanligt tidigt, men antar att kroppen inte är riktigt i balans ännu) vi åker iväg nästa torsdag till måndag så funderar på att testa innan vi åker på ÄL+10 🤔

• Idaho1989
    Anonym (R) skrev 2024-10-11 14:18:52 följande:

Hoppas att det är ok att hoppa in här i tråden! Har lite behov av att skriva av mig och det är kul om man kan följas åt mot målet graviditet och bebis.

Liten presentation: Jag är 39 år och tillsammans med sambo försöker vi få vårt andra barn. Vårt första barn är nu 15 månader och vi är inne på 5:e försöket. Innan barnet var jag gravid två gånger, första gången blev det ett tidigt missfall och andra gången utomkvedshavandeskap. Fick då operera bort en äggledare så det kan ju också påverka fertiliteten lite utöver åldern. Efter operationen blev jag dock gravid på tredje försöket så jättesvårt var det ju inte då iaf, även om vi totalt sätt hade försökt i 1,5 år innan graviditeten som resulterade i barn så kändes ju som lång väntan. 

Trots att jag vet att jag kanske borde, med tanke på hur gärna vi vill ha syskon, så har jag inte slutat amma helt. Ammar ca 1 gång per dag. Vet inte hur mycket det påverkar när det ändå är så pass lite? Försökt goola mig fram, men tycker framför allt att man hittar info om helamning och att använda det som "preventivmedel". Har haft regelbunden cykel med utslag på ägglossningstest sedan mensen kom tillbaka.

Inväntar mens imorgon. Tog ett graviditetstest igår, eftersom jag förstås inbillat mig en massa symtom, men det var definitivt negativt, så det är bara att börja satsa på försök nr 6.

Hur länge har ni i som är aktiva i tråden nu försökt?

Ganska precis ett år nu, ett tidigt missfall i Februari och ett i Augusti i år, hoppas på "tredje gången gillt" snart. Han har ett barn sen tidigare, jag har inga.
  • Idaho1989
    Anonym (R) skrev 2024-10-12 11:44:38 följande:
    Åh, håller verkligen tummarna. Minns när vi gick över ett års försök med första utan en graviditet som stannat. Det var riktigt tufft. För oss blev det verkligen tredje gången gillt så hoppas det blir samma för er.
    Jo varit tufft senaste veckan, hade första graviditeten stannat hade jag varit höggravid nu, hade andra stannat hade vi gjort UL och förmodligen börjat berätta för folk osv...
  • Idaho1989

Har BIM på måndag men inte "vågat" testa än 🤦?♀️ Tror jag ska testa imorgon bitti dock. Meningen var ju att vi skulle vara bortresta nu och hade tänkt testa innan det, men det blev ändrade planer. Istället har det varit supermycket att göra så har inte "hunnit" tänka på att testa förrän idag när mannen frågade när jag ska ha mens 😅

• Idaho1989
    Anonym (M89) skrev 2024-10-20 09:29:19 följande:
    Tydligt streck!! grattis 😍
    Tack! Strecket är ju faktiskt starkare I verkligheten, tog ett digitalt också. Håller tummarna för tredje gången gillt nu 🤦?♀️
  • Idaho1989
    Anonym (M89) skrev 2024-10-20 10:08:06 följande:
    Jaa, bästa känslan! Håller tummarna ❤️ Och redan 2-3? Är mensen sen eller vilken dag är du på nu?
    BIM borde vara idag eller imorgon, vet inte exakt vilken dag jag hade ÄL.
  • Idaho1989
    Alvedon83 skrev 2024-10-26 12:47:32 följande:

Kunde visst inte låta bli att tempa😅 har köpt 60-pack testa tidigt stickor och har börjat testa idag. Har inga symptom men grafen ser i allafall hoppfull ut än så länge.

Håller tummarna 👌👌
  • Idaho1989
    Lojsan DN skrev 2024-10-30 05:32:30 följande:

Stressen blir ju inte mindre ju äldre man blir heller, så det förstår jag. 

Hur går det för dig? 

Jag börjar bli orolig över min graf här, den ser nästan lite för fin ut nu. 😱 
    Låter dumt men jag hoppas att det inte är något denna gången. 

Det vore ju typiskt om du blev gravid nu bara därför 😅
  • Idaho1989
    Elvaa11 skrev 2024-10-31 19:40:10 följande:

Är ÄL +6 gissar jag på, slutat tempa så har inte bekräftat ägglossningen som jag brukar göra. Men fick positivt ägglossningstest 23/10 och hade väldigt mycket känningar i magen. 
    Jag undrar lite vilka graviditetstest ni använder? Tänker vanliga stickor då. Har bara cb digitala hemma o man vill gärna inte testa med dem ?i onödan? när BIM närmar sig 😊

Jag brukar använda RFSUs stickor, billiga och tydliga 🙂
  • Idaho1989
    Minti skrev 2024-11-08 14:12:47 följande:

Är 35 och försöker på första barnet här. Hittade ingen aktiv tråd för första över 35, men den här tråden verkar så aktiv så hoppar gärna in här. Glad

Jag och sambon har varit tillsammans i fem år nu. (Har faktiskt årsdag idag!) Jag är 35 och han 34 (också 35 om en månad). Vi har försökt sen i februari. Lite börjar man väl fundera nu, men samtidigt har det inte gjort jättemycket att det inte tog sig direkt. Vi har mycket på olika håll med jobb, studier, resor och tidskrävande idrotter och fritidsintressen och jag har aktivt börjat leta nytt jobb då jag börjar bli uttråkad och tycka att lönen känns väl låg. Men det är förstås lite svår tajming om man försöker bli gravid. Tänker iaf som så att jag inte kan påverka utfallet helt och hållet så bäst att inte måla in sig på ett spår. Flört

Testade idag då mensen var en dag sen och fick ett negativt test. Nu några timmar senare känner jag mensvärken komma krypande...

Känner mig lite ensam i mina funderingar och känslor så hänger gärna här. Kanske är bra trots allt att hänga här istället för en tråd för förstagångsmammor, så jag också kan bli lugnad on allt vad att bli förälder innebär. Tro mig; jag vill verkligen ha barn, men den känslan blandas med oro för förändringar och vad det innebär för ekonomin, mina egna satsningar på karriär och idrott, resor, vänskapsrelationer samt hur relationen till sambon kan komma att förändras. Även oro att inte kunna ge barnet allt det jag vill. Vill så mycket för ett barn som inte finns ännu... Oskyldig

Jag är 35 och försöker med mitt första (mannen har ett sen tidigare), blivit gravid 3ggr men tyvärr slutat i missfall. Var på gyn i början av veckan och fick senaste mf konstaterat samt ta massa prover för en utredning, så nu väntar jag mest på provsvaren och att kroppen ska komma igång igen.
  • Idaho1989
    Fjellmyran skrev 2024-11-22 11:45:07 följande:

Ja först ska man oroa sig över att man inte blir gravid, sen blir man gravid och ska oroa sig över missfall och annat? Efter mitt missfall känner jag betydligt mer oro än tidigare då jag varit skonad från sånt tidigare i livet, var orolig nog ändå? kan inte föreställa mig oron hos de som haft mer hinder och behövt gå igenom missfall och annat. Orättvist är det. 

Grattis till bebis i magen EFW 😍

Jag har ju haft tre missfall på raken nu, vill så gärna ha en unge med min man men samtidigt är jag rädd för att bli gravid och få ännu ett missfall, eller att något ska gå fel senare osv.... 
  • Idaho1989
    Fjellmyran skrev 2024-11-23 10:18:44 följande:

Nä vad orättvist 😔 Men nu har de börjar kolla upp vad missfallen beror på va? Kan förstå rädslan över att bli gravid och få missfall IGEN, vilken tortyr. Jag har ju bara haft ett och tycker det är jobbigt. Hoppas du kan få hjälp så du får behålla nästa 🙏🏻💕

Jo, fick lämna en massa blodprover sist, inte hört något ännu, och har börjat om att blöda igen, så just nu känns det aningens frustrerande men försöker hålla huvudet kallt och blicka framåt.
Svar på tråden För oss 35+ som försöker bli gravida