Cocachins skrev 2023-11-21 23:10:11 följande:
Tack jag följer verkligen detta med största intresse. Jag ska till gyn på mån och ska då försöka få remiss för progesteron och östrogen blodprov. Har inte varit helt lätt att hitta någon gyn som remitterar dessa prover så hoppas jag hittat ett ställe nu, får se på mån. Egentligen tror jag inte remissen för blodprov är problemet utan mera att inte klinikerna gör något med svaren dvs behandlar för progesteronbrist. Ringde en av sthlms största ivf kliniker idag och hon sa att förr testade man progesteron och behandlande med tex progesteronkräm men inte längre, nu ingår inte det blodprovet i deras fertilitetsutredning. Det verkar lite som om att provet mer tas i syfte att komma åt klimakterie besvär och man därför får hitta nån gym som riktar in sig på detta. Dessutom den behandling man skriver ut då om man har brist på progesteron verkar vara Utrogestan i form av nån kapsel/tablett man stoppar upp i slidan, dvs jag kan inte hitta nån läkare som skriver ut progesteronkräm i Sverige? Läste nått om att de måste ansöka om att få skriva ut det som typ ett undantag annars är det förbjudet? Så konstigt då att det säljs så mkt på nätet. Samtidigt läst så mkt om att bioidentisk progesteron kräm ska vara så bra och helt ofarligt osv men man måste ha koll på sin cykel och ta det rätt dvs efter äl (annars tror kroppen den är gravid hela tiden och man får inte äl pga det). Den första gyn ville inte säga rakt ut men mellan raderna till mig att jag kunde testa att köpa kräm på nätet då jag har koll på min cykel borde det inte kunna skada iaf. Men hur vet man vilken styrka man behöver känner jag? Hur vet du hur mkt av krämen du ska ta, tar du bara en klutt typ tsk eller msk och smörjer in var? För känner att jag ju inte vet om jag har brist utan blodprov och sen vet jag ju inte hur mycket brist. Jag kanske bara är övernoggrann här men jag vill bara förstå min kropp känner jag. Ska bli spännande om jag får nån mer klarhet i detta på måndag haha. Kmr gå dit för mina hormoniella besvär ska även sägas och inte pga infertilitet, de går ju då lite hand i hand kan tyckas då det ena skulle kunna påverka det andra. Har ju i så fall båda problemen. Men tydligen viktigt att påpeka om man går via landstinget och inte vill utreda dessa hormonnivåerna privat.
Intressanta tankar, hoppas du kan få svar på måndag. När jag var hos gyn och kollade mig så skulle ju han skriva ut progesteron om jag blev gravid och hade passerat v6 utan missfall men han skrev inte ut det innan, oklart varför.
jag vet ju inte ens om jag har en brist men utifrån ålder och andra symptom så misstänker jag det, i den krämen jag köpte så kom det med en liten sked och det stod att man skulle ta 1/4 el 1/2 beroende på ?besvär? så jag har tagit 1/2 sked.
Ja det gäller ju att man har koll på sin cykel och jag kommer ju oavsett behöva ta ett test på äl+13 då min mens brukar komma innan jag slutar smörja..