Jobbig situation, hjälp!
Issax93 skrev 2021-07-03 23:57:01 följande:
Jag accepterar det inte men vad jag än säger så når jag inte fram till min sambo. Han säger bara att min son har sin pappa och han kommer aldrig känna som för sin son. O det kan jag acceptera men jag vill ju att vi är en familj. Vet inte hur jag ska nå fram till honom..
Man har alltid ansvar för existerande barn innan man går in i en ny relation. Jag gissar att du tänkt och hoppats att saker skulle bli bättre med tiden men uppenbarligen har det snarare blivit värre när mannen nu blev pappa på riktigt? Nån slags konstigt revirtänkande kring tex detta med boken. Riktigt sjukt faktiskt.
Ditt äldsta barn kan inte ha det så här! Fatta hur jobbigt han måste ha det varje dag. Tassa på tå, inte irritera den här mannen som inte vill att han ska finnas.
Det finns en hel del trådar där mödrar i samma sits som din man, har skrivit på forumet. De gillar inte att pappan har barn sedan innan och när det egna barnet kom blev allt så mycket tydligare för dem. Det här är ett "fult" problem som man kan ha svårt att prata om. Viss personer kanske också är helt oförberedda på att de skulle känna så här när det egna barnet kommit.
Jag tänker att eftersom du är mamma till barnet i fråga är det din uppgift att se till att ditt barn mår bra och har en fungerande miljö. Just nu är det inte så.
Ni kan gå i parterapi tex, för att få mannen att förstå att hans beteende inte är ok mot ett litet barn.
Eller så går ni skilda vägar, bor inte ihop eftersom det inte blir bra för det äldre barnet, om inte mannen klarar av att förändra sig. Då blir det yngsta barnet varannan veckas-barn så småningom, men det kanske är det som får bli lösningen, om inte mannen förstår problemet.