• Anonym (Ola)

Skamkänslor efter planerat kejsarsnitt

Anonym (Kvinna) skrev 2021-06-26 11:51:27 följande:

Min stora skräck inför förlossningarna var att det skulle sluta med snitt.
    Jag kan för mitt liv inte begripa hur man kan välja en stor bukoperation när man kan slippa.

Mina barn är födda med endast lustgas som hjälp, klart att det gjorde ont. Men när barnen väl var ute var det liksom klart!

Jag vill inte vara elak men jag ser allt ner lite på kvinnor som väljer fegissnitt. Snitt om det verkligne behövs, absolut, men planerade utan egentlig anledning? Nix.

Sen så föder ni inte heller, ni blir förlösta.

Uppenbart att du bara vill provocera. 

Kan du förstå att samma känslor du har inför snitt, har andra inför VF? Jag ser i hemlighet lite ner på kvinnor som föder vaginalt, kan inte förstå varför man vill förnedra och självplåga sig så. Lite som att dom är för veka för att stå på sig, riskanalysera och kunna tänka själva. Men, jag låter alla göra som dom vill. Och jag säger ALDRIG detta till någon, absolut inte IRL, och inte på nätet heller om jag inte blir provocerad av okunnighet och 1800-tals-åsikter som just dina. 

Jag är för allas fria val, men har ingen som helst respekt för vaginala födslar. 
  • Anonym (Ola)
    Anonym (Kvinna) skrev 2021-06-26 16:14:34 följande:

Jaha, jätteintressant vad en man har för åsikt i frågan.

Antar att du helst inte vill att din kvinna "förstör" knullhålet för dig.

Du borde bara vara tyst.

Haha, jag är kvinna! Som vill behålla min kropp intakt utan läckande hål, jag vill kunna springa, bada och leka med mitt kommande barn. Jag vill inte trycka ut avföring med hjälp av tumtrycket. Jag vill inte ha slidan hängande ut från kroppen, eller ändtarmen hängande in i slidan. Jag vill inte pressa ut ett huvud ur min kropp medan främmande människor ska hjälpa mig medan jag slits itu, jag skulle äcklas och skämmas.

Jag vill bara förklara, att så som du ser ner på KS så ser jag ner på VF.
  • Anonym (Ola)
    Anonym (M) skrev 2021-06-26 20:27:08 följande:

Så fruktansvärt mycket okunskap. Pinsamt.

Tyvärr inte. Kan jag undvika att drabbas av ett av alla dessa skador och problem, så tänker jag undvika det.

50-50% drabbas av bristningar där muskler och vävnad går sönder: www.aftonbladet.se/ledare/a/mRpb5p/forlossningsskadade-far-inte-lida-i-tysthet

I artikeln står det: Det här är inte forskning som rör ett fåtal. 50?60 procent av alla kvinnor som föder barn vaginalt får bristningar av den lägre graden, då muskler och bindväv skadas. Förlossningar som går för fort, muskler som slits isär. Skador som i värsta fall kan resultera i framfall, urininkontinens, smärta och förlorad känsel vid samlag, svårigheter att tömma tarmen. Kvinnor som måste använda "tumtricket" (att hålla emot inne i slidan) för att kunna bajsa. Ett helvete som påverkar hela livet.

Från Allas.se: varannan kvinna drabbas av framfall:

www.allas.se/halsa/vanligare-an-du-tror-varannan-kvinna-drabbas-av-framfall/134713
Svar på tråden Skamkänslor efter planerat kejsarsnitt