Inlägg från: Anonym (Störtförlossning) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Störtförlossning)

Skamkänslor efter planerat kejsarsnitt

Jag hade två störtfödslar. Första förlossningen var traumatisk. Jag var på sjukhuset på grund av att forstervattnet var missfärgat (hade inga värkar då utan de kom senare). Barnmorskorna hängde inte med. När krystvärkarna kom trodde barnmorskan jag bara var tramsig som hade så ont. När de ändå undersökte mig så blev det bråttom att få komma in i ett förlossningsrum.

Med andra var jag rädd för att det skulle gå fortare och att jag skulle behöva föda ensam hemma. Jag försökte få beviljat igångsättningen men jag fick nej. Det slutade med att vi fick köra bil 1 h med äldsta i bilen och mig vrålandes i passagerarsätet. Vi han precis fram innan hen kom ut. Jag hade fortfarande byxan hängandes runt benet. Det var ganska traumatisk för äldsta barnet som var 3 år i bilen och mamma vrålade? Äldsta har sedan dess varit helt bestämd på att inte skaffa egna barn i framtiden för det gör ont.

Vid båda förlossningarna förlorade jag kontrollen från start. Det är visst så vid snabba förlossningar. Kroppen hinner inte vänja sig vid smärtan så den ska vara intensivare än för de som har ett långsammare förlopp. Jag hade heller ingen vila mellan värkarna utan det var bara olika intensitet. Det var bara kaos och jag var liksom inte där riktigt.

Jag kommer aldrig föda igen. Hade jag vetat att jag kan få igångsättningen hade jag kanske tänkt annorlunda. Nu är jag tämligen säker på att jag skulle behöva föda i vägkanten med två barn som åskådare om vi skulle få ett tredje barn och det vill jag inte utsätta varken dem eller mig för. Jag vill absolut vara på sjukhus (det var min enda önskan de två första gångerna också).

Jag tycker inte du ska ha skuldkänslor eller skamkänslor. Du har ingen aning om hur förlossningen skulle blivit utan planerat kejsarsnitt. Den hade kanske slutat i kejsarsnitt, varit långdragen, varit en störtfödsel eller en normalhastighets födsel utan komplikationer. Det finns ingen poäng i att känna skam för du vet inte vad som hade skett om du valt annorlunda. Ingen vet. Det är ingen skam i att välja kejsarsnitt på grund av rädsla.

Svar på tråden Skamkänslor efter planerat kejsarsnitt