Inlägg från: Drottningen1970 |Visa alla inlägg
  • Drottningen1970

Skamkänslor efter planerat kejsarsnitt

Varför skulle du skämmas över att göra ett smart val?

Jag har skitnöjd med mitt planerade snitt.

Ännu nöjdare är jag med att jag fick sova mig igenom snittet.

• Drottningen1970

Om du nu måste rättfärdiga dina snitt inför dig själv kan du tänka på att riskerna för dig är lite högre med snitt men risken för allvarliga komplikationer för barnet så som allvarlig syrebrist, minskar. Så man kan säga att du uppoffrade dig för barnet.

• Drottningen1970
    Anonym (Kvinna) skrev 2021-06-26 11:51:27 följande:

Min stora skräck inför förlossningarna var att det skulle sluta med snitt.

Jag kan för mitt liv inte begripa hur man kan välja en stor bukoperation när man kan slippa.

Mina barn är födda med endast lustgas som hjälp, klart att det gjorde ont. Men när barnen väl var ute var det liksom klart!

Jag vill inte vara elak men jag ser allt ner lite på kvinnor som väljer fegissnitt. Snitt om det verkligne behövs, absolut, men planerade utan egentlig anledning? Nix.

Sen så föder ni inte heller, ni blir förlösta.

Det här att kvinnor dömer andra kvinnor när det gäller saker som barnafödande, sexualitet etc är en tragedi. Tyvärr är det så att kvinnor ofta driver sådana traditioner, vare sig det handlar om kejsarsnitt, omskärelse, aborter. Du är en del av den problematiken där kvinnor förtrycker andra kvinnor. Du borde ta en ordentligt funderare på vad det är som gör att du värderar andra kvinnor/mammor utifrån kriterier som har att göra med hur de väljer att föda sina barn. Jag vet vad det handlar om så jag kommer givetvis inte att diskutera saken vidare med dig. Vill bara uppmana dig att reflektera över dina egna värderingar och vad de speglar. Lycka till.
  • Drottningen1970
    Anonym (Kvinna) skrev 2021-06-26 12:38:51 följande:

Tack. Men min åsikt står fast och har gjort i ca 40 år, alltså sedan min fösta graviditet.

Såklart du gör
  • Drottningen1970
    Anonym (Kvinna) skrev 2021-06-26 17:33:41 följande:

Som du nog förstår så delar jag inte din åsikt.

* Det är bättre för barnet att födas vaginalt.

* Det är billigare för skattebetalarna med vaginala förlossningar.

Faktum är att risken för allvarliga komplikationer för barnet är större vid vaginal förlossning är vid planerat snitt. Däremot är riskerna större för modern. Så med det sagt skulle man kunna säga att du var lite egoistisk som valde vaginal förlossning, som minskade dina risker men ökade riskerna för barnet.

Däremot har du helt rätt i att snitt är betydligt dyrare.
Svar på tråden Skamkänslor efter planerat kejsarsnitt