Syskon med stor ålderskillnad
Min mans yngsta halvsyskon kom till världen 18 år efter min man. Min man har ingen kontakt med hen och aldrig direkt haft någon kontakt. Tror det dels beror på att min man inte är den bästa på att upprätthålla kontakter generellt och för att han inte har god kontakt med deras gemensamma förälder samt inte tyckte speciellt bra om syskonets andra biologiska förälder. Min man bodde dessutom enbart varannan helg hos dem fram till han flyttade hemifrån ett år senare.
Jag tror barnens eventuella band dels beror på personlighet men också mycket på hur föräldrarna uppfostrar barnen. Involverar man alla barn i aktiviteter och släktsammankomsterna så är nog sannolikheten högre att barnen trots åldersskillnad får ett starkare band än om man umgås med dem på var sin kant.
Man ska skaffa barn för sin egen skull som förälder och inte för syskonens. Din son är så stor att han troligtvis inte kommer känna sig åtsidors av sitt mindre syskon. Samtidigt som han (kanske) flyttar hemifrån när barnet är 6 mån-1 år så de kommer inte växa upp ihop i den bemärkelsen som syskon vanligtvis gör. Lillasyskonet kommer troligtvis inte minnas att de bott tillsammans.
Det kommer gå hur bra som helst oavsett. Du kommer (hoppas jag) få en fin relation till båda dina barn.