Anonym (Que) skrev 2021-06-17 13:41:49 följande:
Att duscha en gång om dagen gör jag själv så tycker inte att det är så ovanligt. Men det jag ställer mig oerhört frågande till är att TS vill att dottern ska göra det pga mens men inte annars. Och TS skriver själv kräva. Att duscha varannan dag är väl heller inget konstigt om man inte är svettig? Blir också uppriktigt förvånad att ni aldrig vaskat av underlivet med vatten från handfatet eller våtservetter när ni är på toa?!
Kräva är kanske ett ordval som låter hårt i mångas öron. Men egentligen är det ju det man gör med många saker när det gäller barnen. Fast man lägger kanske fram det på ett snyggare sätt i kommunikationen med barnet.
Jag "kräver" att mina barn borstar tänderna dagligen. Inte med hårda ord och skäll, men jag framhåller att det är viktigt och låter dem inte strunta i det bara för att. Jag förmedlar inte heller att de är äckliga om de inte borstat, men att de tär viktigt att hålla munnen fräsch både för att lukta gott och inte få hål i tänderna eller andra tandproblem.
Varför skulle annan hygien vara så himla mycket känsligare?
Och jo, man blir lite mer smutsig i underlivet vid mens, särskilt om man har binda, vilket är det vanligaste för en ung tjej. Varför inte lära henne att hålla sig ren?
Och att duscha en gång per dag utesluter ju inte att man också använder våtservett eller sköljer av extra under dagen.