• Myhanna

13 år och mensstration

Hej.

Jag ville bara höra lite hur ni andra tänker. Har ingen att fråga/bolla med.

Jag har alltid varit överdrivet noga med min hygien, jag har alltid duschat minst 1 gång per dag. Har jag mens blir jag ännu mer hygientokig och vill duscha och tvätta mig hela tiden.

Ännu har inte min 12-åring och 13-åring kommit dit, de kanske inte gör det heller.

Nu till 13-åringen, som snart blir 14. Kan jag kräva att hon ska duscha minst en gång om dagen när hon har mens åtminstone? Eller är det jag som är för nogrann?

Tack på förhand.

• Svar på tråden 13 år och mensstration
  • Anonym (Nej)
    Myhanna skrev 2021-06-16 00:04:53 följande:
    Du behöver inte svara otrevligt, jag har inte gjort dig något, ber bara om råd.

Jag pratar om när hon har menstration. Så tycker jag att hon bör tvätta av sig en gång på kvällen åtminstone
    Du får tycka vad du vill, men det är hennes kropp.
  • Anonym (Nej)
    Myhanna skrev 2021-06-16 00:10:49 följande:
    Men det luktar ju illa, intorkat blod
    Det är isf ett problem för just dig, det betyder inte att alla har det på samma sätt.
  • Anonym (viktigt)
    Myhanna skrev 2021-06-15 22:08:48 följande:

Hej.

Jag har alltid varit överdrivet noga med min hygien, jag har alltid duschat minst 1 gång per dag. Har jag mens blir jag ännu mer hygientokig och vill duscha och tvätta mig hela tiden.

Ännu har inte min 12-åring och 13-åring kommit dit, de kanske inte gör det heller.

Nu till 13-åringen, som snart blir 14. Kan jag kräva att hon ska duscha minst en gång om dagen när hon har mens åtminstone? Eller är det jag som är för nogrann?

Tack på förhand.

Lär din dotter normal hygien. Och ja, det kan vara vettigt att duscha varje dag när man kommit upp i puberteten, och särskilt vid mens. 

Men försök att inte överföra dina nojor om hygien på henne. 
  • Myhanna
    Räkan77 skrev 2021-06-16 00:30:35 följande:

Här har vi som regel att barnen ska duscha minst varannan dag och varje kväll efter att de har haft träning (yngste fuskar ibland).

I början av puberteten pratar vi med barnen om att det är viktigt att börja tvätta sig noga på vissa ställen för att inte börja lukta av svett och mens. Och vi håller lite koll om det blir gjort (alltså inte inspekterar). När man märker att det funkar så kan man släppa på kontrollen så länge det rullar på.

????????????
  • mammabitch
    Myhanna skrev 2021-06-16 00:13:08 följande:
    Jag tvättar aldrig underlivet när jag går på toa? Hur skulle jag göra det???
    Tvättlapp eller blött toalettpapper. Inte särskilt svårt.....
  • Anonym (llll)
    Myhanna skrev 2021-06-15 22:08:48 följande:

Hej.

Tack på förhand.

Men oj,  vadå kräva?
    Svar: ja du är för noggrann (även om det kanske är fel ord -men du skriver själv hygientokig så let's call it that). 
    Det viktiga är att tjejen känner sig fräsch. Skulle hon känna att det luktar mens om henne lär hon börja duscha mer alldeles självmant. 

Man behöver inte duscha hela kroppen om man enbart känner att man behöver tvätta underlivet, tex. Då gör man väl det. 

Jag ser bara för mig den hemska scenen där du är kontrollanten som vet exakt vilka dagar dina döttrar har mens och har en avbockningslista på att de verkligen, verkligen duschat minst en gång om dagen. 
  • Anonym

Nej, det kan du inte kräva. 
    Det behövs inte
    man blir inte oren av att menstruera

• Anonym (hygien)

Ja, absolut. 

Många tonåringar luktar lite illa, i puberteten behövs ofta extra tvättning. Att duscha en gång om dagen (oavsett dag i månaden) är absolut INTE ovanligt mycket för en tonåring eller vuxen. 

Lever man som man borde, enligt alla rekommendationer för hälsa och välmående, så är man också aktiv på dagarna. Minst 10 000 steg om dagen ska man ju helst gå, många blir lite svettiga då och behöver duscha för att inte lukta.

• Anonym (viktigt)
    Anonym (Que) skrev 2021-06-16 00:31:32 följande:
    Jag använder menskopp som töms morgon och sen på kvällen. Inget kladd och inget spill. Inte ofräscht. Tips till dig och din dotter!
    Det är lite tidigt att börja med menskopp redan vid så ung ålder. De flesta i den åldern har binda och då blir det mer blod i underlivet och större behov av att hålla sig ren. Att duscha/tvätta sig dagligen är inte överdriven hygien utan helt normalt i vårt samhälle.
Svar på tråden 13 år och mensstration