Försöker bli gravid men har hypotyreos
Nej, gör inget med dosen på egen hand, och speciellt inte en halvering (låter alldeles för radikalt).
Jag har ganska allvarlig hypotyreos och inför att vi skulle börja försöka pratade jag med min läkare som föreslog en liten doshöjning och nytt test för att jag låg i det högre spannet. Låg efter det på 0,3 i februari och då sa läkaren att det var riskfritt att börja prova och att jag skulle behålla den lite högre dosen (och alltså TSH 0,3). Blev gravid på andra/första försöket efter att jag slutat med p-piller och mensen kommit tillbaka (lite osäker på hur många cykler som var "riktiga", så det är därför jag inte vet om det var första eller andra försöket :)
Det första min läkare gjorde när jag berättade att jag plussat var att höja dosen med ytterligare ca 30% eftersom det är viktigt för den tidiga fosterutvecklingen att få tillräckligt med Levaxin så fort som möjligt, och behovet ökar vid graviditet.
Jag tror alltså problemet framförallt är om du ligger för högt i TSH (både för fertiliteten och för fostrets utveckling). Att ligga en smula lågt är nog ingen större fara, så länge du inte mår dåligt, så klart. Men självklart är det en bra idé att prata med läkaren och berätta att du vill bli gravid, så att du kan få en optimal dos utifrån förutsättningarna. Kanske är det värt att sänka något. Men jag gissar att du i så fall genast får höja till ännu högre nivå när du plussar.
Men ska säga att jag så klart inte har specialkunskap om ämnet, förutom egen erfarenhet som patient, så ta det jag skriver för vad det är.