• FruBard

Försöker bli gravid men har hypotyreos

Hej

Vi har försökt att bli gravida i ett halvår nu (vet att det inte är länge egentligen, men vi har redan 2 barn som blev till på första & andra försöket) och jag har hypotyreos så kollade jag upp mina provsvar och jag har 0,24 i tsh och så kollade jag upp vad man bör ligga på när man vill bli gravid (0,4-2,0) ungefär så då har jag för lågt, kan man ha för lågt tsh när man vill bli gravid? Och jag har kontakt min hälsocentral men medan jag väntar på det, kan jag göra något själv? Just nu äter jag 125 mg per dag men om jag tar varannan dag, vad tror ni om det? Kommer såklart nämna det för min hälsocentral

• Svar på tråden Försöker bli gravid men har hypotyreos
  • Wave Mother

Nej, gör inget med dosen på egen hand, och speciellt inte en halvering (låter alldeles för radikalt). 

Jag har ganska allvarlig hypotyreos och inför att vi skulle börja försöka pratade jag med min läkare som föreslog en liten doshöjning och nytt test för att jag låg i det högre spannet. Låg efter det på 0,3 i februari och då sa läkaren att det var riskfritt att börja prova och att jag skulle behålla den lite högre dosen (och alltså TSH 0,3). Blev gravid på andra/första försöket efter att jag slutat med p-piller och mensen kommit tillbaka (lite osäker på hur många cykler som var "riktiga", så det är därför jag inte vet om det var första eller andra försöket :)  

Det första min läkare gjorde när jag berättade att jag plussat var att höja dosen med  ytterligare ca 30% eftersom det är viktigt för den tidiga fosterutvecklingen att få tillräckligt med Levaxin så fort som möjligt, och behovet ökar vid graviditet.

Jag tror alltså problemet framförallt är om du ligger för högt i TSH (både för fertiliteten och för fostrets utveckling). Att ligga en smula lågt är nog ingen större fara, så länge du inte mår dåligt, så klart. Men självklart är det en bra idé att prata med läkaren och berätta att du vill bli gravid, så att du kan få en optimal dos utifrån förutsättningarna. Kanske är det värt att sänka något. Men jag gissar att du i så fall genast får höja till ännu högre nivå när du plussar. 

Men ska säga att jag så klart inte har specialkunskap om ämnet, förutom egen erfarenhet som patient, så ta det jag skriver för vad det är.

• FruBard

Hej!

Fast blir det en halvering om jag tar levaxin varannan dag? Innan har jag alltid behövt höja dosen levaxin men eftersom att jag ligger så lågt nu och inte blir gravid så misstänker jag att jag ligger för lågt, jag ringde min hälsocentral idag men med erfarenhet av detta så vet jag att sånt tar tid och jag vill inte vänta längre, känner mig lite desperat ???????

• Wave Mother
    FruBard skrev 2021-06-10 18:49:07 följande:

Hej!

Fast blir det en halvering om jag tar levaxin varannan dag? Innan har jag alltid behövt höja dosen levaxin men eftersom att jag ligger så lågt nu och inte blir gravid så misstänker jag att jag ligger för lågt, jag ringde min hälsocentral idag men med erfarenhet av detta så vet jag att sånt tar tid och jag vill inte vänta längre, känner mig lite desperat ???????

Ja, om du tar varannan dag istället för varje dag så blir det ju en halvering, för i längden blir det så att du äter hälften så många tabletter då. 

Ingenting blir bättre av att mixtra med detta på egen hand (har erfarenhet av att vara felmedicinerad och det är inte kul).

Du kan väl ringa in och säga att du vill prova att sänka din dos och att du vill prata med din doktor om det? De borde ge dig en telefontid i alla fall, och speciellt om du säger att du inte känner dig helt 100 % bra på den dosen du har. Då kan doktorn kika på ditt tidigare provresultat och föreslå en lämplig sänkning av dosen (Gissningsvis kanske du kan få börja med 100 microgram istället för 125 då).

Sedan tar det åtminstone tre veckor innan du hamnar på en ny nivå stabilt, så då kommer du behöva ta prover för att se att du hamnat rätt och inte för högt i TSH istället.
Svar på tråden Försöker bli gravid men har hypotyreos