Inlägg från: Anonym (Missnöjd mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Missnöjd mamma)

Kan man polisanmäla skolan för bristande skolresultat?

Anonym (också lärare) skrev 2021-06-11 16:53:40 följande:
    Hon verkar inte vilja ha tips om allt man kan göra, bara att skylla ifrån sig. 
    Har inte sett att du kommit med några konkreta tips kring hur man ska förmå skolan att sköta sitt jobb. Men har du sådana så är jag förstås idel öra. 
    Anonym (också lärare) skrev 2021-06-11 19:18:06 följande:
    Eftersom du har helt felaktiga idéer om vad som är skolans uppgift, så kan jag ju inte det. Fast jag HAR också sagt att du kan anmäla om du verkligen inte har fått erbjudande om utvecklingssamtal på hela året. 
    Tack. Det har jag redan nämnt så det är inget du behöver tipsa om. Jag tycks inte vara ensam i tråden att ha den "felaktiga" iden att det är skolans ANSVAR att undervisa och se till att målen uppnås. Om inte behöver åtgärder sättas in, men det betyder också att man måste följa målen. Det här är skolans kärnuppdrag, men du är förstås fri att tycka annorlunda. 
    Anonym (också lärare) skrev 2021-06-11 22:21:24 följande:
    Vi har förklarat för dig många gånger och du bara fortsätter att påstå att du ska sköta undervisningen, vilket ingen har sagt. Du verkar ju inte vilja ta till dig. 
    Anonym (Mx) skrev 2021-06-11 22:28:06 följande:
    Att inte ta till sig diskussionen utan bara framhärda att man har rätt gagnar ingen. Samarbeta istället för att motarbeta - det är TS och hennes barn som har mest att vinna på ett samarbete.
    Har ni överhuvudtaget läst trådstarten??! Det känns inte så. Frågeställningen rör huruvida skolan brustit i sitt uppdrag eller inte. Ingenting annat. 

Karlington skrev 2021-06-12 02:43:21 följande:
    Det har du fått svar på flera gånger. Möjligen har de brustit i sin skyldighet att informera, men det är oklart.

Du vägrar svara på frågor om huruvida du skött din del av deras studier, t.ex. genom att se till att de gör läxor, hemarbeten, och annat som ska skötas utanför skoltid.
    Därför det inte är relevant för frågeställningen, huruvida det är och ska vara möjligt för en elev att gå ett helt läsår, utan att vi någon gång blir erbjudna ett utvecklingssamtal. Samt att eleven nu lämnar åttonde klass utan godkänt i några ämnen  däribland Engelska, utan att jag får veta någonting. Det är frågeställningen. Inte hur många timmar, minuter och sekunder jag ägnar åt att bistå min dotter i eventuella hemarbeten.  Förstår du nu?
    Anonym (Mx) skrev 2021-06-12 07:23:58 följande:

Det som diskuteras är ditt barns problem med skolgången. Vad är viktigast i den problematiken?

Att du får rätt i vems ansvar det är? Eller att ditt barn får hjälp av både hem och skola som båda strävar efter en god dialog för att ge ditt barn dom bästa förutsättningar?

Det verkar som att du har svårt att se det här och det kan vara en del av problematiken. Släpp tankar om anmälningar och kämpa istället för ditt barn och en bra dialog med skolan. Det kommer gynna ditt barn bäst.

Nej, det som diskuteras är skolans ansvar för utbildningen inom ramen för skolplikten. Vill du diskutera något annat kan du starta en egen tråd. Läs trådstarten - snälla!
    Anonym (också lärare) skrev 2021-06-12 10:02:04 följande:
    Skolplikt har barn, inte skolan. Du vill alltså diskutera något som inte finns. Intressant. 
    Skolan är ansvarig för att sköta skolpliktsrapporteringen. Det borde du känna till om du jobbar som lärare. Tror inte du jobbar som lärare. 
    Anonym (också lärare) skrev 2021-06-12 10:00:44 följande:
    Det är just pga sånt att jag tvivlar på att det här är på riktigt. Alla vettiga föräldrar skulle tänka på sitt barns bästa. Du verkar strunta i det! Du vill inte ens ta reda på VARFÖR ditt barn inte har uppnått målen i FLERA ämnen!!?? 

Då skulle jag genast boka tid på BUP för att kolla om mitt barn har en livskris! Ätstörning? Skär hon sig? Självmordstankar? Och det enda du tänker på är att sätta dit skolan? Det är det sjukaste jag har hört! 
    Det handlar om att skolan ska ta sitt ansvar. Barn har skolplikt och då förväntar sig alla att skolan ska ta det utbildningsmässiga utbildningsansvaret. Vad är så konstigt med det?
    Anonym (också lärare) skrev 2021-06-13 12:35:46 följande:
    Jag borde känna till sånt som inte finns? Det finns inget som heter "skolpliktsrapportering". Det finns närvarorapporting däremot. Och den har ju skolan skött, det har du ju själv berättat. 
    Klart det finns något som heter skolpliktsrapportering. Hur ska annars huvudmannen kunna förvissa sig om att eleverna är i skolan i enlighet med den skolplikt som finns i Sverige?

Läs sidan 8. http://docplayer.se/115352707-Vilka-krav-stalls-pa-huvudman-for-fristaende-och-kommunala-skolor-lund-oktober-2018-lars-werner.html

J
    ag tror inte du jobbar som lärare. 
    Anonym (också lärare) skrev 2021-06-13 12:39:06 följande:
    Att du inte verkar bry dig om hur ditt barn MÅR! Det är är det som är konstigt. 

Utöver det så ser jag inte heller att du tittar på dem punkterna där skolan kan ha missat något, utan försöker hittar på sånt som inte finns. Och då menar jag frågan om om skolan har erbjudit utvecklingssamtal t.ex. Men du kanske undviker det för att du hade kunnat få tid till utvecklingssamtal men har tackat nej? 
    Nej, jag har inte fått några erbjudanden om utvecklingssamtal. Läs trådstarten så framgår tydligt input till tråden och ämne för tråden. Jag vill diskutera skolans ansvar i den uppkomna situationen. Inte min dotters psykiska hälsa, hur många timmar andra föräldrar hjälper sin barn med läxor, vem som kan lasta mest skit på mig som förälder, varför jag inte ställt skolan mot väggen tidigare etc. Jag vill bara diskutera det jag lyfter i trådstarten. 
    Karlington skrev 2021-06-13 16:52:33 följande:
    Startar men en tråd om skolans ansvar för ens barn på ett diskussionsforum så får man nog tåla att ens eget ansvar lyfts fram och diskuteras också.

Oavsett vilket anser jag att både skolans ansvar och ditt ansvar som förälder har avhandlats i ganska bra detalj här i tråden. Är det något du fortfarande undrar över?
    Håller du med om att det är skolans ansvar att sköta utbildningen? Håller du med om att det är skolans ansvar att informera vårdnadshavare om det är något som inte fungerar? Håller du med om att det är skolan som ska ta initiativ till denna kontakt?
Svar på tråden Kan man polisanmäla skolan för bristande skolresultat?