Inlägg från: Anonym (också lärare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (också lärare)

Kan man polisanmäla skolan för bristande skolresultat?

Anonym (Missnöjd mamma) skrev 2021-06-09 21:45:30 följande:
    https://www.skolinspektionen.se/beslut-rapporter-statistik/publikationer/ovriga-publikationer/2011/skolpliktsbevakning/

Huvudman för skolan har det yttersta ansvaret att se till att alla elever i kommunen får sin rätt till utbildning tillgodosedd. Detta innebär att varje elev ska ha en skolplacering, en skola att gå till.

Det innebär också att kommunen ska se till att alla skolplacerade elever faktiskt går i skolan och deltar i utbildningen. Granskningen är inriktad på om man på skol- och kommunnivå har fungerande rutiner inom området skolpliktsbevakning.
    Ja, och? Skolan har ju gjort det.
  • Anonym (också lärare)
    Anonym (Missnöjd mamma) skrev 2021-06-09 20:39:59 följande:
    De har ju inte meddelat mig någonting förrän nu. På ett helt år
    HUR kan man som förälder inte höra sig för under ett år? Kanske om ditt barn hade visat upp sina prov och och vad hon har gjort i skolan. Då hade man inte behövt höra efter. Men om jag inte hade fått någon information under mer än en halv termin, så hade jag ringt eller mailat läraren. Du har en mail-adress, uppenbarligen! 

Och du kan aldrig övertyga mig om att du varken har fått erbjudande om utvecklingssamtal eller åtminstone alternativa förslag på ett helt år. Inte ens under en pandemi, nej. Däremot är det min erfarenhet att föräldrar som du gärna avböjer eller ställer in eller inte dyker upp till utvecklingssamtal. 
  • Anonym (också lärare)
    Anonym (Missnöjd mamma) skrev 2021-06-09 22:46:37 följande:
    Du skrev här ovan att skolan inte hade något ansvar för det och att det inte var deras uppgift. Detta trots att lagen säger något helt annat. 
    Du citerade något och jag säger DETTA har ju skolan gjort. Vad är det du hävdar nu att de inte skulle ha gjort? 
  • Anonym (också lärare)
    Anonym (Missnöjd mamma) skrev 2021-06-09 22:35:28 följande:
    Det är just därför jag övervägar att anmäla skolan till Skolinspektionen om jag inte ser TYDLIGA förbättringar under höstterminen. 
    Bortkastad tid. Dessutom - hur skulle du kunna se tydliga förbättringar? Du har ju inte den blekaste aning om hur det har sett ut hittills. Så hur skulle du kunna avgöra om något har blivit bättre?  
  • Anonym (också lärare)
    Anonym (Missnöjd mamma) skrev 2021-06-09 22:45:11 följande:
    Menar du på fullaste allvar att du begår bidragsbrott, sjukskriver dig från ditt arbete, trots att du inte är sjuk, för att sedan ta på dig skolans uppdrag att undervisa ditt eget barn trots att det är skolans ansvar??!?!! 
    Jag hoppas för dig och ditt barns skull att du bara trollar. Jobbar du dessutom som lärare kan man förstå varför det ser ut som det gör i skolan. Du ordnar alltså så att 25 andra barn inte får tillgång till undervisning????
    Nej, det var ingen bidragsbrott, eftersom jag faktiskt inte hade orkat med båda delarna. Jag förklarade det också för läkaren som sjukskrev mig. Och  jag gjorde en deal med min rektor. Jag var på halvtid sjukskriven, gjorde alla mina lektioner ändå, men fick gå hem till lunch. Och jag satt och pluggade med sonen på eftermiddagarna. 

Men du skulle inte förstå om du inte ens orkar sätta dig en halvtimma eller så om dagen och ägna dig åt ditt barn. Undrar om du inte ens har gjort det för lästräning dem första åren? Det är verkligen något där man som förälder måste hjälpa till, det kan inte skolan sköta själv. 
  • Anonym (också lärare)
    Anonym (Missnöjd mamma) skrev 2021-06-09 22:53:27 följande:
    Du skrev att skolan inte har något ansvar för skolpliktsbevakningen. Men det är ju bra att du insett att det ansvarat åvilar dem. Kan inte tänka mig att du jobbar som lärare och inte känner till något så fundamentalt. Vad tror du annars att närvarorapporteringen syftar till? Rutor att fylla i saker i? Ja, det är inte konstigt att regeringen tvingas fuska med PISA-resultaten som det ser ut i svenska skolan idag. 
    Jag tror inte att det var jag som skrev det. Vet du vad? Jag tror att hela historien är påhittat. Hej då......
  • Anonym (också lärare)
    Dethärärmittnamn skrev 2021-06-09 23:31:20 följande:
    Du söker bara preliminärt. Det betyder inte att du är garanterad plats.

Har du för lågt meritvärde i slutbetyget kommer du ju inte in.

Höstterminens betyg är inga slutbetyg. Endast vårterminens.

Hur kan du inte veta detta om du är lärare?
    Det har jag inte heller sagt. Jag rekommenderar att du läser ordentligt.
  • Anonym (också lärare)
    Dethärärmittnamn skrev 2021-06-10 00:11:42 följande:
    Jag har läst och du skriver inte korrekt. Du skriver att man söker på hösten.
    Man söker ju innan man har fått vårens slutbetyg, eller hur? Så då har man ju bara höstens betyg. Och då får man ett PRELIMINÄRT beslut om man blir antagen. Sedan går det i andra rundan och i den slutliga antagningen - den som gäller - då är det vårens slutbetyg som gäller. 
  • Anonym (också lärare)
    Anonym (*) skrev 2021-06-10 17:56:58 följande:
    Det är precis det jag misstänker - att dotterns lärare har skickat ut F-varningar, men att TS inte har sett dem, möjligtvis för att hon inte har sett till att få e-postaviseringar till den digitala plattform som skolan nyligen börjat använda. Hon undviker ju att svara på alla inlägg som nämner F-varningar. Jag misstänker att hon nyligen sett dess F-varningar - som skickats ut för länge sedan - och inser att det delvis är hennes fel att dottern nu får F, men det är för jobbigt att erkänna, så hon skyller allt på skolan.
    Mycket sannolikt. Om inte hela historien är påhittat. Man hoppas ju nästan det. 
  • Anonym (också lärare)
    Anonym (Jöön) skrev 2021-06-10 19:38:46 följande:
    Jag läste ditt inlägg tidigare och då skrev du inte riktigt så

Jag blev som förälder tvingad att kolla upp det edminssonsskola
    Jag skrev väl i alla fall att det är slutbetyget som är avgörande? Mer behöver man väl inte veta. 
Svar på tråden Kan man polisanmäla skolan för bristande skolresultat?