Inlägg från: Anonym (också lärare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (också lärare)

Kan man polisanmäla skolan för bristande skolresultat?

Anonym (Missnöjd mamma) skrev 2021-06-09 17:04:03 följande:
    Jag tvivlar inte en sekund på att barn som erbjuds undervisning utanför skolan klarar sig bättre. Har ju också visat sig att skolresultaten för gymnasieelever som pluggat på distans ökat. Det är nästan så man kan undra vad de gör i skolan hela dagarna. Det är intressant att de elever som får hjälp av sina föräldrar, Elever som pluggar hemma istället för i skolan klarar sig bättre, men så är det garanterat. Det är märkligt att det tycks vara så svårt att förmedla kunskap i skolan. Något som ändå borde vara skolans kärnuppdrag. 
    Läser du överhuvudtaget vad folk skriver? Du ska INTE undervisa din dotter hemma, du ska bara visa intresse i hennes skolgång, uppmuntra henne, visa att du tycker att skolan viktig, göra tydligt att du förväntar dig av henne att hon gör sitt bästa.

Hjälp med skolarbetet kan hon få i skolan. 
  • Anonym (också lärare)
    Anonym (Missnöjd mamma) skrev 2021-06-09 17:07:33 följande:
    I höstas fick vi mail om att det var inställt pga pandemin. Nu under vårterminen har klassens huvudmentor varit sjukskriven, så jag misstänker att det fallit mellan stolarna. Jag har ingen aning om vad dottern presterat i de olika ämnena under senaste läsåret, men har antagit att det varit okej eftersom jag inte hört något annat. 
    Det brukar inte falla mellan stolarna. Det får inte göra det. Annars har du något som du kan anmäla. Dock kommer inte det att hjälpa din dotter. Om du vill hjälpa, fråga henne vad som är fel. Det brukar vara någon slags kris när tjejer i 8:an plötsligt får dåliga betyg. Kärlek, kompisar, ätstörning, eller annat? 
  • Anonym (också lärare)
    Anonym (Missnöjd mamma) skrev 2021-06-09 17:09:42 följande:
    Det finns ingenting som läggs upp någonstans. Vi får bara information på mail. 
    Då kan du ju maila till lärarna direkt och fråga varför hon inte har fått godkänt! Passa på, lärarna är kvar några dagar i skolan!  Istället för att tro på den högst osannolika versionen som din dotter gav dig. 
  • Anonym (också lärare)
    Anonym (Missnöjd mamma) skrev 2021-06-09 17:11:58 följande:
    Jag vet inte vad som har hänt. Det finns ingen rapporterad frånvaro att tala om. 
    Men du vet inte om den närvaron som finns, ligger just på engelskan? Man brukar ju inte kunna se enskilda ämnen (det kunde man visserligen på skolsoft och kanske på andra plattformer, men den skolan verkar inte vara på en sån?)
  • Anonym (också lärare)
    Anonym (Missnöjd mamma) skrev 2021-06-09 18:08:04 följande:
    Ja, det är ju precis det jag menar. Det har jag också uppfyllt eftersom hon inte haft frånvaro. Jag har uppfyllt min del av ansvaret. Frågan är om skolan uppfyllt sin del. 
    Nej, du har inte uppfyllt din del. Du verkar inte göra något med din dotter runt skolan, inte ens höra vad hon gör där. Om inte du har ett dussin fler barn, så tycker jag faktiskt att man kan ta sig den tiden. 
  • Anonym (också lärare)
    Anonym (Missnöjd mamma) skrev 2021-06-09 18:49:07 följande:
    Det är inte skolans uppgift att ha synpunkter på mitt föräldraskap som för övrigt är helt frikopplat hennes resultat i skolan. Makalöst hur du kan anse att skolan inte har något som helst ansvar i skolgången. 
    Man hoppas ju åtminstone att det här bara är trolleri. Annars tycker jag att det vore ytterst oroande för ungdomen att ha en förälder som inte vill ta ansvar för hennes framtid. 
  • Anonym (också lärare)
    Anonym (Missnöjd mamma) skrev 2021-06-09 18:49:07 följande:
    Det är inte skolans uppgift att ha synpunkter på mitt föräldraskap
    Förresten har du fel där. Om skolan ser brister i ditt föräldraskap så är den t.o.m. tvungen att göra en orosanmälan hos socialtjänsten.
  • Anonym (också lärare)
    Dethärärmittnamn skrev 2021-06-09 19:38:57 följande:

Nej.

Du kan inte ens systemet.

De söker inte till gymnasiet med höstens betyg. Det gör man med sitt slutbetyg.

Men du får ju gärna ta reda på vad det är man gör med höstens betyg.

Man säker med höstens betyg, men det är bara tills man får slutbetyg. Så du har rätt i att det är den som gäller. 
  • Anonym (också lärare)
    Anonym (Missnöjd mamma) skrev 2021-06-09 20:17:15 följande:
    Det måste ju ändå vara skolans uppgift att ansvara för undervisningen. 
    Och så länge du inte pratar med dem har du ingen aning om vad de har skött och inte skött. Du har ju ingen fakta! Gå och hör efter vad som har hänt! 

Om du verkligen är på riktig, så är det väldigt oansvarigt att bara göra planer hur du skulle kunna sätta dit skolan istället för att tänka på ditt barns bästa! Inget av det du har skrivit visar på minsta omtanke för ditt barn! 

Och jag vet vad jag pratar om, jag hade säkert kunnat anmäla sonens skola, men jag satte mig istället och pluggade med honom (sjukskrev mig i flera veckor!!), för att jag tänkte på hans bästa. Vad är du för förälder! (om du nu skulle vara på riktigt)
  • Anonym (också lärare)
    Anonym (Fy) skrev 2021-06-09 20:54:45 följande:

Man anmäler skolan till skolinspektionen.

Det kan hon göra. Men de kommer förstås också anse att hon inte har något att komma med. 
Svar på tråden Kan man polisanmäla skolan för bristande skolresultat?