Flaska eller börja med mat 4 månader
Jag hade problem med amningen och ville därför övergå till flaska, men dottern hade konsekvent vägrat flaska från första början och fortsatte så. Vi fick rådet att börja ge lite gröt vid ca 4 mån för att prova om det gick. Det var för vårt barn för tidigt med mat men situationen var som den var så vi kämpade på och hon kunde äta en portion gröt när hon var ca 5 mån. Och hon fick äta lite annan mat också. Lilla magen hanterade det bra, men hon tyckte inte om det. Vi fick lura/locka i henne mat på alla tänkbara sätt och varje måltid tog låååång tid. Jag skulle aldrig ha gjort så om inte jag farit så illa av amningen som jag gjorde (hade väldigt ont).
I ert fall hade jag lagt om planen och väntat tills barnet var stort nog att äta mat när du jobbar. Jag delammade fortfarande när jag började jobba (blev bättre när jag inte behövde helamma), så första tiden jobbade jag halvtid så att jag hann hem till mellis.
En kompis till mig var som bebis hemma med sin pappa rätt tidigt och han tog vagnpromenader till mammans jobb för amning. Men då behöver man ju bo hyfsat nära.