• Lippi

Flaska eller börja med mat 4 månader

hej alla,

jag är mamma till en 3 månader flicka (dotter nummer 2) och jag ska börja att jobba igen när hon ska fylla 4 månader. Pappa ska vara pappaledig, men detta lyfter vissa frågor:

- flickan verkar verkligen en mamma gris och skriker till tårar även om jag är framför henne och hon är i pappas famn.

- jag har försökt att pumpa min mjölk och ge henne flaska, men hon vägrar ta flaska oavsett den personen som försöker ge den henne.

Pappa är därför verkligen orolig: med fötter nummer 1 var jag mammaledig under henne första år, men denna gången vill jag komma tillbaka till jobbet. Därför undrade vi hur man kan göra: är det någon som hade liknande problem? Tänker ni kan vi börja med att börja med mat när hon blir 4 månader så att när jag ska börja arbeta hon kommer att äta något och kanske jag kan amma henne på morgonen, på kvällen och på natten? Alla tips är välkomna!

Tack på förhand

• Svar på tråden Flaska eller börja med mat 4 månader
  • Anonym (Långsamt)

Hej,

När de blir 4 mån kan man börja med smaksensationer, dvs väldigt små smakprover. Det kan vara svårt för magen att ge mer i den åldern, så ni bör nog satsa på flaskan. Funkar inte det så får ni nog tänka om angående er plan att du ska börja jobba så tidigt.

• Lippi

Hej och tack för tipset. Vi ska försöka med flaskan igen. Vi fattar inte varför vi inte lyckas med flaskan, faktiskt. Vi hade samma problem med barnet nummer 1. Det verkar att hela världen kan ge flaskan till sina barn, förutom vi... Men tack för ditt svar!

• Kexsmula
    Lippi skrev 2021-06-08 00:27:18 följande:

Hej och tack för tipset. Vi ska försöka med flaskan igen. Vi fattar inte varför vi inte lyckas med flaskan, faktiskt. Vi hade samma problem med barnet nummer 1. Det verkar att hela världen kan ge flaskan till sina barn, förutom vi... Men tack för ditt svar!

Har ni testat flera olika flaskor? Jag flaskmatade bägge mina pojkar från start och särskilt pojke nr 2 var extremt kräsen med typ av flaska och napp som dög. Han ville hellre svälta än att äta från ?fel? kombo, det var några oroliga dygn innan vi lyckades pricka rätt. När han var supereliten föredrog han Herobility och som lite äldre kunde vi gå över till Mam som hans storebror alltid föredrog (även fortfarande dricker välling i).
  • Anonvm

Har ni gett flaskan en ärlig chans?

Försök se det hela ur barnets perspektiv, h*n har hittills fått all mjölk direkt från dig, h*n vet inget annat.
    Helt plötsligt försöker nån få mig att suga från nån jättekonstig gummitutte.... Nä, detta gillar jag inte....

Kanske behöver ni skjuta lite på nån matning så att barnet inser att det bjuds inget annat? H*n hinner även bli lite extra hungrig då också.
    Kanske hjälper det om du inte är hemma alls just när detta ska sker?

• Anonym (Q)

Tänk på att amning är så mycket mer än bara mat. Det är trygghet, tröst och närhet för barnet så därför kan man förstå att en flaska kan bemötas med gråt och sura miner.

Prova olika flaskor. Prata med BVC, de har kanske tips och trix.

• Anonym (Nej)

Absolut inte mat vi 4 månader. Det är inte barnets tarmar redo för.

Vid 4 månader pratar vi smaksensationer i form av ett krysddmårt. Vid 6 månader smakportioner i form av en tesked som sedan utökas.

Jag vill informera dig om att du har lagstadgad rätt till paus för amning på ditt arbete. Så om arbetsplatsen ligger nära så är det absolut möjligt att pappan kommer dit med barnet för att ammas.

Annars är det som andra sagt. Prova alla olika flaskor och nappar, mata i olika rum, testa att du åker iväg och pappan är själv och matar med flaska, testa olika temperatur på mjölken.

Jag tycker utifrån det du beskriver om barnet aty 4 månader känns på gränsen för dig att börja arbeta heltid.

Om ni inte lyckas med flaskan, kan det vara ett alternativ att du arbetar halvtid ett par månader?

• Mammassmå

Medela calma var den enda flaska mina tog när vi gick över till flaska.

• Anonym (Långsamt)
    Lippi skrev 2021-06-08 00:27:18 följande:

För oss funkade inte flaska heller förrän han var typ 8 mån och vi började med välling. Napp har heller aldrig funkat. Barn är olika. :)
  • Anonym (BT81)

Jag hade problem med amningen och ville därför övergå till flaska, men dottern hade konsekvent vägrat flaska från första början och fortsatte så. Vi fick rådet att börja ge lite gröt vid ca 4 mån för att prova om det gick. Det var för vårt barn för tidigt med mat men situationen var som den var så vi kämpade på och hon kunde äta en portion gröt när hon var ca 5 mån. Och hon fick äta lite annan mat också. Lilla magen hanterade det bra, men hon tyckte inte om det. Vi fick lura/locka i henne mat på alla tänkbara sätt och varje måltid tog låååång tid. Jag skulle aldrig ha gjort så om inte jag farit så illa av amningen som jag gjorde (hade väldigt ont).

I ert fall hade jag lagt om planen och väntat tills barnet var stort nog att äta mat när du jobbar. Jag delammade fortfarande när jag började jobba (blev bättre när jag inte behövde helamma), så första tiden jobbade jag halvtid så att jag hann hem till mellis.

En kompis till mig var som bebis hemma med sin pappa rätt tidigt och han tog vagnpromenader till mammans jobb för amning. Men då behöver man ju bo hyfsat nära.

• cosinus

När min ena son var 7,5 månader började jag jobba och han hade tills dess totalt vägrat allt annat än bröstmjölk från bröstet.

Så jag började med att jobba halvtid så det aldrig blev mer än 5 timmar (med restid) som pappan behövde klara själv. Sonen insåg relativt fort sin fars begränsningar men det var guld värt med de där 2 veckorna av halvtid för det tog ju lite tid för honom att ställa om och få i sig nog (han fick mat eftersom han var lite större)

Så det är mitt tips, börja med 2 veckor halvtid så att det blir en rimligt jobbig omställning för pappan och bebisen. Börja också med bröstmjölk i flaskan (om du kan pumpa) och sen när barnet tar flaskan så smyg i ersättning i bröstmjölken så ska det nog gå.

Min pappa barnvaktade den ovan nämnda sonen när han var 5 månader. När vi kom hem med natten sov sonen och morfadern var helt slut efter att ha matat bröstmjölk med tesked i flera timmar. Men det gick det också som en engångslösning :)

• Lippi

Hej och tack alla för tipsen. Jag ger ytterligare information:

1) jag kommer att arbeta 60% (jag vet inte ännu om det blir på tre dagar eller fyra)

2) jag kommer att arbeta 10 minuter med bil från hemmet

3) vi har försökt 3 veckor med flaskan men hon har ätit absolut ingenting

• Anonym (Nej)
    Lippi skrev 2021-06-08 17:51:54 följande:

Hej och tack alla för tipsen. Jag ger ytterligare information:

1) jag kommer att arbeta 60% (jag vet inte ännu om det blir på tre dagar eller fyra)

2) jag kommer att arbeta 10 minuter med bil från hemmet

3) vi har försökt 3 veckor med flaskan men hon har ätit absolut ingenting

Så skulle jag ta det lugnt. Är det så att ingenting fungerar så kan barnet och pappan i värsta fall komma till ditt arbete för amning.
  • nernu

Nej barnet kan inte äta mat istället.

Vissa barn tar helt enkelt ingen flaska. Der gjorde inte min dotter.

Fundera på hur viktigt det är för dig att jobba.

• Lippi

Det finns en anledning till att börja igen att jobba när barnet är sex månader i mitt fall.

I alla fall vill jag understryka att jag ska börja när barnet är sex månader, inte fyra. Vid fyra tänkte jag bara börja med smakprov.

• Anonym (Nej)
    Lippi skrev 2021-06-09 01:37:48 följande:

Det finns en anledning till att börja igen att jobba när barnet är sex månader i mitt fall.

I alla fall vill jag understryka att jag ska börja när barnet är sex månader, inte fyra. Vid fyra tänkte jag bara börja med smakprov.

Att du börjar vid 6 månader gör absolut detta lättare. Men du kan inte förvänta dig att barnet äter hela portioner då.

Vid 6 månader skall barnet börja med smakportioner. Det vill säga en tesked som sakta ökas
  • mammabitch

Tror att det underlättar om du går ut på en promenad eller så om pappan ska flaskmata så att alternativet inte finns mitt framför ögonen. Han kan ju också prova att smörja in nappen på flaskan med ersättning eller tom (shoot me) någon droppe sockerlösning.

Vad gäller smakportioner så kan du absolut börja vid fyra månaders ålder men då med små mängder lättsmälta pureer och det kommer inte att lösa matfrågan där och då, men kanske grunda för  större inslag av fast föda senare.

Bra om ni tillåter er en övergångsperiod dör pappan tar successivt större del av matningarna innan du börjar arbeta även om det försenar planeringen några veckor.

Svar på tråden Flaska eller börja med mat 4 månader