Inlägg från: Karlington |Visa alla inlägg
  • Karlington

3åring är arg flera dagar

Meloon skrev 2021-06-06 21:22:31 följande:

Hej

Vår son är arg i perioder. Han är jättearg i runt en vecka om vi gjort något fel. Vi vet oftast inte vad som triggat det. Man ser i hans ögon att han är arg även när vi leker och skrattar. En gång höll jag fast honom och borstade hans tänder för att jag inte orkade annat. Han var sådär arg länge och det blev en flera veckors lång kamp varje tandborstning med lirkande och mutande. Ska barn vara så långsinta? Finns det någon med liknande erfarenhet som har tips? Mer än att inte hålla fast då såklart... finns det något personlighetsdrag eller diagnos man kan googla på för att läsa mer?

Nu är det ju svårt att sätta sig in i exakt din situation, men du nämnde att tandborstningarna blev en kamp med "lirkande och mutande."

Om sonen lärt sig att hans ilska leder till mutor så kanske det är åtminstone en del av anledningen till hans långvariga ilska?
  • Karlington
    Anonym (E) skrev 2021-06-06 22:13:09 följande:

Men ta och tänk efter lite... Om jag skulle tvångshålla dig och borsta dina tänder mot din vilja kanske du skulle vara sur några dagar också?

Jag skulle bli rätt sur om farsan dök upp på morgonen, körde mig till dagis, och de tvingade mig att stanna där hela dagen också. :)

Men ibland måste man ju behandla barn på ett sätt som vore oacceptabelt att behandla en vuxen på.
Svar på tråden 3åring är arg flera dagar