Meloon skrev 2021-06-07 06:27:43 följande:
Tack Hyllemor!
Vi har inte kopplat det till ilska riktigt innan. Utan trott att det var magproblem, eller inte vetat vad det var. Så vi har inte riktigt pratat om det eller själva analyserat situationen. Men exemplet om handtvätten, så hade de redan tidigare haft problem att tvätta hans händer på förskolan. Men det gick bra om rätt person var med. En dag hann de väl inte lirka med honom och det var fel person så de tvättade väl dem bara. De sa inte mer om det än så. Sen vägrade han gå nära handfatet. Vi slutade tvätta händerna hemma på honom och förskolan fick lägga långa stunder där de satt själva med honom och lirkade och visade innan de lyckades tvätta. En annan situation som skulle kunna trigga är om man är ute och leker och han hinner bli för hungrig efter förskolan. Då har jag burit in honom för att fortare kommit in till maten. Detta är bara om jag misslyckats leka in honom som vi alltid gör annars. Men ibland tar fantasin slut. Jag vet inte nu om det har triggat en argperiod, men jag märker ju på honom att han blir väldigt arg för stunden. Och ja, vi är medvetna om att han borde getts mat tidigare, men ibland vägrar han mellanmålet även om det är sånt han gillar och han är hungrig.
Haha - jag skulle precis fråga om han behövde bajsa.
Allvarligt talat att ha magtrubbel påverkar humöret väldigt mycket. Min äldste blev som ett åskmoln. Samma om han blev för hungrig.
Nu är han ju fortfarande väldigt liten, men jag hade satsat på en kampanj för gott och trevligt uppförande. Självklart ska man få känna alla sina känslor och uttrycka dem. Men att veta hur man uppför sig juste och trevligt hjälper i alla lägen. Poängtera att vi alla har dessa känslor och att vi väljer hur vi uppför oss även när vi känner så.
Testa att tillsammans leka med hans nallar och låt en vara arg och tjurig - se hur sonen reagerar. Prata om hur man är en god kompis och vad han gillar för attityder bland sina kompisar och vuxna. Ta upp hur det går till att be om ursäkt och att acceptera en ursäkt. Hur det är att vara arg, ledsen eller frustrerad och hur man går vidare. Nallar och dockor är bra för alla dessa scenarier, eller bilar och sandleksaker - vad som helst som fångar hans intresse funkar.
Ge honom också massor av ord för att kunna beskriva och förstå känslor - stora som små. Kanske kommer det att kunna göra sig förstådd att hjälpa honom. Jobba på att verkligen visa empati och spegla det han försöker kommunicera.
Prata om hur man kan välja inställning till livet. Hur vissa attityder är som gasen på en bil och vissa är som bromsen.