Soff skrev 2021-08-18 18:48:06 följande:
Hade precis möte med Her Care. Det var bara ett 15 min möte så fick inte ut supermycket men det visste jag ju. Det som var av mest värde var att hon tyckte jag hade lite östrogendominans. Så det kan ju vara en ledtråd på vägen. Hon tyckte dock att vi skulle boka in ett längre samtal samt att jag skulle ta deras paket av prover. Känner att jag skulle vilja det men när jag går in och kollar vad det kostar så kostar det över 4000:- totalt och jag bara känner att jag blir så ledsen. Jag slänger pengar hit och dit för att få hjälp och jag är så trött på det. Det borde ju vara en självklarhet att få hjälp med detta, utan att man ska behöva slänga ut tusenlappar hit och dit.
Vet inte vad jag ska göra. Känns typ meningslöst att fortsätta försöka utan någon slags hjälp, exempelvis progesteronkräm, men är inget jag vågar laborera med själv. Så jag behöver hjälp av någon som kan detta.
Jag är helt övertygad om att det är min stress som sätter stopp för att jag blir gravid, jag är övertygad om att det gör att jag har en obalans, men hur fan ska man lära sig hantera denna stress, som bara blir värre och värre för varje månad det inte blir nåt? Då kommer det ju aldrig bli nåt, för jag vet inte hur jag ska släppa den stressen. Känns som att det är lika bra att bara invänta IVF, för det kommer inte gå på egen hand. En IVF som blir påtvingad en stressad kropp som inte vill bli gravid egentligen, men jag har inte all tid i världen så vad ska jag göra?!...
Det suger att behöva betala tusenlapp efter tusenlapp själv. Har själv varit så irriterad på vården efter att jag fått ta bort polypen och plussat, eftersom jag innan dess lagt ner tusenlapp på tusenlapp på en miljard ÄL-tester, vitaminer, egna provtagningar, medlemskap online kring hormonlära. Har inte skickat in min anmälan till IVO ännu, men är på G för såhär ska det inte få vara. Kvinnor ska inte behöva utreda sig själva och sedan presentera lösningen för vården. Det är vården vi betalar skatt för som ska hjälpa oss med den utredningen.
Jag tänker att om du har möjlighet (alltså har råd), så ge dig själv hjälpen från Her Care. Även om det suger att behöva lägga pengarna själv. Har som sagt en vän som mår mycket bättre hormonellt efter hjälp från de. Nu var hon inte ute efter att bli gravid, men har ändå fått stor hjälp. Känslan av att man faktiskt gör något som kan hjälpa en på vägen gör mycket tyckte jag själv <3
Men mest av allt tycker jag, även om det är svårt, att du INTE skuldbelägger dig själv och intalar dig att det beror på att du stressar. Den tanken har jag också haft och den är inte hjälpsam på något sätt <3 Jag försökte istället fokusera på det min akupunktör sa, att barn föds i krigsdrabbade länder osv och att forskning kring stress och fertilitet är väldigt tvetydig. Kan dessutom ta mig själv som exempel. Jag har både varit sjukskriven för stress tidigare och var inne i en riktigt dålig stress-spiral när vi plussade första gången eftersom det aldrig tog sig. För att inte tala om mina stressnivåer efter missfallet- och då blev det ändå ett plus igen. Så försök att ta bort skulden från dig, för dels tror jag inte att det stämmer och dels är det inte alls hjälpsamt för dig att tänka det <3
Massa kramar <3