RH93 skrev 2021-08-04 11:18:35 följande:
Åh hoppas verkligen att det kanske visar på nåt som du kan få hjälp med som gör det lättare att bli gravid! Spännande med de andra proverna också, men makalöst ändå att dessa saker inte kollas när man gör en utredning.
Åh tack, ja hoppas! <3 Vore ju fantastiskt om man kan få reda på saker som man kan påverka. Verkligen..! Vore en självklarhet att dessa tester ska ingå i en utredning tycker jag.
Steeph skrev 2021-08-04 11:41:47 följande:
Härligt och bra med progesteron!! Då ser man lite hur väl man ägglossar
Ja alltså om du vill kolla progesteron och östrogen balansen så absolut, då är du helt rätt ute
. Men ta inte fsh då, utan köp isåfall till ett östrogentest och ta tillsammans med fsh på cykeldag 3 så kan du se lite mer om du har högt, normalt eller lågt östrogen i början. Fsh mäter lite hur mycket eller lite kroppen måste jobba för att få fram folliklar! Jag tycker att mina test har varit väldigt bra på att visa när jag varit i balans och inte. Mitt ena fsh värde var förhöjt medan 4 månader efter var det helt i det normala spannet.
Spännande med ditt kortisoltest. Jag låg inom referens när jag tog det på morgonen. Har inte tagit några under en hel dag som du har. Jag trodde också att det var bättre att ligga lågt än högt, men det är alltså tvärtom? hm. Vad man lär sig nya saker hela tiden
Ja precis! Blir spännande! Speciellt med tanke på mina kortisol-provsvar. Kortisolet påverkar ju bland annat progesteronet liksom. Aah okey! Man får lägga alla sina besparingar på detta alltså haha! Men ja, då tror jag nog att jag vill köpa till ett östrogentest utöver de andra. När jag ändå ska testa!.. Tack för att du uppmärksammade detta! Vilken tur att jag har dig/er på forumet! <3 Ahaa intressant!! :O ..
Vad jag förstår så är det inte bra att ligga högt, och inte heller lågt, helst lite mittemellan, utifrån den graf jag fick med i analysen av testet. Och tydligen så ska salivtest (som jag valde att ta) vara mest tillförlitligt. Dels för att man samlar in saliven under flera gånger på en dag (7 gånger) eftersom kortisol varierar under hela dagen, och sen för att blodprov kan vara ett stresspåslag i sig och påverka värdet (utifrån vad jag läst). På morgonen ska man ligga som högst, och sen sjunker det under dagen. Min kurva låg ganska jämnlågt under hela dagen, när den borde starta rätt högt och sedan ganska drastiskt gå nedåt.
apan95 skrev 2021-08-04 12:59:31 följande:
Gud va intressant!! hur/var tar man dessa proverna? Hade gärna velat veta hur man låg där. Får man någon information i hur man ska hantera detta och förbättra värdena också eller är det endast genom medicinering? :)
Eller hur!? :D Man får ju lite hopp ändå faktiskt. Jag beställde på gettested.se, så får man hem ett testkit. I analysen står det mest hur det kan påverka med höga resp. låga kortistolvärden, och förstås dina resultat. Sen om man vill ta det vidare så får man kontakta en läkare helt enkelt, så inget om vad man kan göra för att förbättra. Men har googlat mig till lite förstås haha. Mycket handlar ju om att stressa mindre, men även att äta regelbundet, bra sömn, inte träna för hårt och för länge etc. Sen läste jag lite om Ashwagandha-tillskott. Det ska ha en positiv effekt på stress och oro. Som vanligt så vet man förstås inte, men jag blev nyfiken och beställde :P haha herregud vad man håller på. Men vad gör man inte..
Ericky skrev 2021-08-04 13:05:09 följande:
SPÄNNANDE!!! Har en vän som varit SJUKT nöjd med deras vård. Hoppas, hoppas, hoppas detta kan vara en ledtråd till något som kan hjälpa dig u att bli gravid <3
:D!!! <3 jättespännande känns det! Åh, kul att höra! Har också hört positivt om dom! Tänkte att det kan vara bra att ha lite "kött på benen" också innan jag hör av mig, så väntar in mina testresultat, så får man se vad dom säger om dom, och vad man eventuellt kan göra. Åh tack <3 Kramar!