Anonvm skrev 2021-06-07 17:21:52 följande:
Att vara "hatisk" mot den andra föräldern och manipulera barnen psykiskt i syfte att barnet ska ta avstånd ifrån den andra föräldern.... DET om något är väl inte på något sätt det bästa för barnet ur något perspektiv?
Ett sådant beteende är rakt skadligt för barnet psykiskt, därför är man fullständigt olämplig att ha barnen boende hos sig, eller vara vårdnadshavare om man uppvisar liknande beteenden.
Detta borde helt klart i juridisk mening ses som psykisk misshandel av barnet, det borde därför även vara straffbart att ägna sig åt detta.
Jag anser att du ser på det hela ifrån helt fel perspektiv när du argumenterar att det vore att straffa barnen om de separerades ifrån en krånglande förälder som tydligt uppvisar detta beteende.
Men har familjerätten den befogenheten? Män som misshandlat sin kvinna får ju fortfarande träffa deras gemensamma barn, vilket jag tycker är tokigt. Och en förälder kan vara väldigt hatisk mot sitt ex men ändå kärleksfull mot barnen. Att då hindra barnet från att träffa hen är samma ska fast mot den andra personen.
Missförstå mig rätt, jag tycker som du att TS ex är totalt olämplig att ha barnen. Men alla fall är inte exakt lika och att rent juridiskt hindra barn från att träffa en förälder kräver i princip att det utövats våld mot barnet, med dagens regler alltså.