Ess skrev 2021-06-05 08:08:02 följande:
Tyvärr är det nog så att ts får anmäla till Soc att hon from nu kommer avsäga sig allt ansvar för pojken, sen får hon verkligen göra det också. Låta korthuset falla så att han kommer smutsig och illaluktande till skolan så att de också anmäler till Soc.
Ja. Det bästa vore förmodligen om hon sa ifrån i rimlig tid i förväg så att soc hinner hitta lämpliga stödåtgärder innan pojken lämnas ensam med sin så kallade pappa.
Minns inte nu, men fanns pojkens farföräldrar med i bilden? Intrycket man får är att familjen är väldigt isolerad. Jag känner familjer med barn med liknande problem. Där orkar föräldrarna tack vare en kombination av insatser från samhället och ett socialt nätverk av som hjälper till. Jag förstår att situationen är TS fullkomligt övermäktig.
Jag funderar på om det finns gymnasieskolor med internatboende för ungdomar med pojkens problematik. Pappan kanske skulle klara av den känslomässiga delen av föräldraskapet om han helt slapp den dagliga praktiska omsorgen.
Kanske vore det bästa ett tryggt familjehem eller stödfamilj. Men såna växer ju inte på trän.