• Noslrac

Nytt jobb - när okej att skaffa barn?

Hej! När anses det okej att bli gravid när man fått ett nytt jobb? Hur länge bör man jobba innan? Förstår att det finns olika åsikter kring detta så vill gärna höra hur olika människor tänker. Vi vill nämligen skaffa barn snart men jag har precis fått en ny anställning och oroar mig jätte mycket över att berätta tidigt i den nya anställningen liksom. Så hur tänker ni?

• Svar på tråden Nytt jobb - när okej att skaffa barn?
  • Noslrac

Jobba ett år innan man blir gravid eller innan man går hem?

planen är att börja försöka vid årsskiftet, när vi börjar försöka kommer jag då ha jobbat i 5 månader redan och sedan vet man ju inte när det tar sig, och därifrån kan man ju forthoppningsvis jobba minst ett halvår. Jag har inte en provanställning heller vad jag vet, det ska väl stå i kontraktet?

Tack för ett ni delar era tankar!

• Noslrac
    Karlington skrev 2021-05-30 16:23:24 följande:

Det borde stå i anställningsavtalet. Om du vill vara säker så fråga din lokala fackförening.

En provanställning kan aldrig vara längre än sex månader, så efter att man jobbat sex månader övergår en provanställning till en tillsvidareanställning. :)

Tack! Det står i mitt avtal att det är tillsvidare :)
  • Noslrac
    Karlington skrev 2021-05-30 16:26:18 följande:

Inga problem! Isf är det bara att bli gravid när du vill. :)

Ja rent förutsättningsvis kan jag väl det, men är så rädd för att göra dem besvikna eller att det ska uppstå problem. Samtidigt så vet man ju inte ens om man kan bli gravid och vi har väntat många år nu på att skapa de rätta förutsättningarna, så de har varit en lång och svår längtan redan nu. Vi får väl se helt enkelt! Vi kommer ju börja när det känns bra antar jag och jag får helt enkelt acceptera att folk kommer ha olika åsikter och reaktioner och fokusera på det positiva den dagen det kommer. :)
  • Noslrac
    Anonym (Nono) skrev 2021-05-30 16:58:49 följande:

För att få ut föräldralön behöver du oftast ha haft en fast tjänst på arbetsplatsen innan du går på föräldraledighet. Kolla ditt kollektivavtal.

Tack! Jag har fast jobb, bara att tjänsten inte börjat ännu.

Mitt tips är att inte vänta för länge. Ni vet aldrig hur lätt eller svårt ni kommer att ha att skaffa barn.

• Noslrac
    Karlington skrev 2021-05-30 17:11:09 följande:

Sjyst av dig att tänka på dem också! :)

Det finns alltid någon som blir besviken på vad man gör, men om folk blir besvikna för att man blir med barn får de nog tänka en gång till, heh. Vi har ett utvecklat system för mammaledighet o.s.v. och det är ju staten som betalar både mammaledighet och graviditetspenning (om man behöver det).

Oroa dig inte, din arbetsgivare klarar sig galant. :)

Tack! Detta får mig att må lite bättre iaf. I slutändan vet man ju som sagt inte närandet blir heller, kan ju ta flera år om man har otur och jag tar verkligen inte för givet att det kommer gå alls. Så lite måste man väl få tänka på sig själv också och som du säger, inse att det alltid kommer vara någon som blir besviken. Man kan ju tyvärr inte göra alla nöjda även om man önska det :)
  • Noslrac
    Anonym (J) skrev 2021-05-30 19:00:03 följande:

Två år efter anställningsstart.

Vill du utveckla?
  • Noslrac
    Anonym (vänta inte) skrev 2021-05-30 21:54:04 följande:

När jag bytte jobb bestämde vi oss att vänta tills jag jobbat där ett år innan vi börja försöka skaffa barn. När ett år hade gått så slutade vi skydda oss. Nu har det gått två år och jag är varken gravid eller har barn. Vill inte skrämma dig. Men det kan gå fort eller gå långsamt att få barn. Om ni är redo och ni har barnlängtan så finns det ingen anledning att vänta. Finns viktigare saker än jobbet i livet. Det finns även gott om tid att visa vad du går för innan ni får barn och efter föräldraledighet. 

Åh va tråkigt att höra! Hoppas verkligen det löser sig för dig/er och tack för att du dela med dig samt gav råd. Det är ett värdefullt perspektiv att ha med sig!
Svar på tråden Nytt jobb - när okej att skaffa barn?