• mandelskrutten

Klarar man sig utan Bank-ID numer?

Vet ni någon som saknar Bank-ID i dagens samhälle med undantag för äldre osv?

Går det att leva utan ha Bank-ID?

• Svar på tråden Klarar man sig utan Bank-ID numer?
  • sextiotalist
    mandelskrutten skrev 2021-06-02 18:00:05 följande:

Hur fungerar bank id?

Måste man ha sitt bankkonto knutet till det?

Vet att man ordnar bank id genom besök på bank kontor...

Nu var det ett tag sedan jag hade bank-id på datorn. Men ungefär detsamma, ofta är det banken som tillhandahåller den tjänsten, så man laddar ner den via en fil via banken. Minns att jag aktiverade den via de e-koder man fick från vår bank (Nordea). 
    Tror att jag var skaffade bank-id på datorn i samband med att jag fixade min första e-signatur.
    Hade inte mitt bankkonto knutet till mitt bandkid (har jag inte heller med mobilt bankid. däremot så är den aktiverad via min bank).
  • sextiotalist

Hur fungerar bank id?

Jag har alltid hämtat hem mitt bank-id via internet. Aldrig  varit på banken för detta
  • Guldnovan
    sextiotalist skrev 2021-06-02 18:13:25 följande:

Jag har alltid hämtat hem mitt bank-id via internet. Aldrig  varit på banken för detta

Första ggn går man till banken eftersom man måste identifiera sig. Sen måste man göra om proceduren för varje gång man byter telefon men då går det via sin bank-app.
  • sextiotalist
    Guldnovan skrev 2021-06-02 21:47:12 följande:

Första ggn går man till banken eftersom man måste identifiera sig. Sen måste man göra om proceduren för varje gång man byter telefon men då går det via sin bank-app.

Har jag aldrig gjort. Det är nog olika förfarande beroende på bank.

Jag har bytt telefon ett par gånger och fixat bank-id via nätet (Nordea)
  • Limeblad
    Guldnovan skrev 2021-06-02 21:47:12 följande:

Vilken bank har så? Varken Handelsbanken eller Länsförsäkringar kräver det utan man loggar in på internetbanken (med dosan). Kommer inte ens ihåg när jag var på ett bankkontor sist (och då var det i ett annat ärende). Bodde i en annan stad då så minst sex år sen.
  • Finansen7
    mandelskrutten skrev 2021-05-27 18:31:47 följande:

Är för ett liv utan Bank-ID jag med. Bara undrade.

Men varför? Vilka fördelar får du utan och vilka nackdelar slipper du? Eller är det bara jobbigt att skaffa för du inte vet hur man gör?
  • Guldnovan
    Limeblad skrev 2021-06-03 06:55:07 följande:

Vilken bank har så? Varken Handelsbanken eller Länsförsäkringar kräver det utan man loggar in på internetbanken (med dosan). Kommer inte ens ihåg när jag var på ett bankkontor sist (och då var det i ett annat ärende). Bodde i en annan stad då så minst sex år sen.

Första ggn. Dottern gjorde det i april efter att ha bott utomlands och hade inget bank-id. Det kunde hon inte fixa hemifrån.
  • Kermit1561

Hur fungerar bank id?

Bank id är inte knutet till nått bankkonto, däremot får man det via sin bank eftersom de ofta har andra sätt att identifiera sina kunder (via dosor t.ex) och dessutom äger lösningen (så vitt jag vet). 

Det finns en konkurrerande lösning som heter freja eID och de använder i stället ombud (ATG vill jag minas) och då får man gå till ombudet och identifiera sig med ett vanligt leg innan det fungerar. Det är inte lika vanligt som Bank-ID men myndigheter och landsting brukar erbjuda det som alternativ till Bank-ID. 
  • Kermit1561
    Guldnovan skrev 2021-06-03 09:40:26 följande:
    Första ggn. Dottern gjorde det i april efter att ha bott utomlands och hade inget bank-id. Det kunde hon inte fixa hemifrån.
    Har man en bankdosa att identifiera sig med så gör man det online, har man ingen dosa så får man gå till kontoret. 
  • Limeblad
    Kermit1561 skrev 2021-06-03 10:16:47 följande:

Har man en bankdosa att identifiera sig med så gör man det online, har man ingen dosa så får man gå till kontoret. 

Och vissa banker (iaf Länsförsäkringar som jag har nu) skickar bankdosan med REK så den behöver man inte heller hämta.

Möjligen att jag hämtade bankdosan hos Handelsbanken men det gjorde jag ju när jag fick internetbank för typ 15 år sen, har aldrig behövt byta ut den.
  • mandelskrutten
    Kermit1561 skrev 2021-06-03 10:14:29 följande:

Bank id är inte knutet till nått bankkonto, däremot får man det via sin bank eftersom de ofta har andra sätt att identifiera sina kunder (via dosor t.ex) och dessutom äger lösningen (så vitt jag vet). 

Det finns en konkurrerande lösning som heter freja eID och de använder i stället ombud (ATG vill jag minas) och då får man gå till ombudet och identifiera sig med ett vanligt leg innan det fungerar. Det är inte lika vanligt som Bank-ID men myndigheter och landsting brukar erbjuda det som alternativ till Bank-ID. 

Vad händer när man har fått bank-id första gången?

Laddar man själv ner alla "appar " som man vill ha tillgång till som tex när man vill boka vaccinationstid online.

Laddar man ner en "upp" då genom bank-du får att kunna boka Online och se sina hälsojournaler?
  • mandelskrutten
    mandelskrutten skrev 2021-06-03 13:23:13 följande:

Laddar man själv ner alla "appar " som man vill ha tillgång till som tex när man vill boka vaccinationstid online.

Laddar man ner en "upp" då genom bank-du får att kunna boka Online och se sina hälsojournaler?

Ska stå "app". :)
  • sextiotalist

Apparna, förutom själva bank-id-appen då, den är fristående från de andra.

Så du laddar ner de appar du vill ha.

Jag bokade via 1177 och olika regioner har olika sätt att boka tider.

Jag har flera appar där jag kan välja mellan lösenord och mobilt bank-id.

Jag föredrar mobilt bank-id, skönt att slippa alla lösenord
  • Finansen7

Du laddar inte ner appar via Mobilt Bank-ID. Mobilt bank-ID ligger separat på din telefon och du aktiverar den när det behövs.

Det behöver inte vara en app som kräver bank-id.

Jag gick via en vanlig websida för att boka vaccinering. Likaså för att logga in på 1177 för att se mina journaler.

Likaså för att köpa medicin online på t ex apoteket.se. Genom att legitimera mig med mobilt-bank ID ser jag vilka mediciner jag har på recept och vilka uttag jag har kvar.

Det är väldigt enkelt att använda när man kommer in i det och är supersmidigt. De webbsidor eller appar som kräver legitimering är tydliga med när man behöver legitimera sig.

Det enda man inte ska göra är att logga in om någon annan ber dig. Det finns bedragare där ute. Men det visste du säkert :)
  • Kermit1561

Som andra har svarat så är bank-id en helt fristående app så du laddar ned bank-id appen för att kunna använda bank id. 

Andra appar, websidor etc laddar du ned som vanligt separat, de behöver inte ens ligga på samma telefon som bank-id appen.
  • Kermit1561
    mandelskrutten skrev 2021-06-03 14:34:09 följande:

Kommer min bank Handelsbanken att fråga mig om jag vill ha mitt bankkonto knutet till bank-id?

Nej, bank id har inga konton knutet till sig, precis som att ditt vanliga id kort inte har det. 

Bank id talar bara om vem du är , precis som ett id kort. 

Du kanske tänker på Swish som används för att skicka pengar och de knyter man till ett konto. men det är nått helt annat. (när man använder swish så använder man bank id för att identifiera sig)
  • Finansen7
    mandelskrutten skrev 2021-06-03 14:34:09 följande:

Kommer min bank Handelsbanken att fråga mig om jag vill ha mitt bankkonto knutet till bank-id?

Mobilt bank-ID har inget med dina bankkonton att göra.

Det kan låta lite ologiskt men så är det. Bankerna råkar vara utgivare av bank-id, jag vet faktiskt inte varför.

Du kan inte betala något via ditt bank-id.
  • mandelskrutten
    Finansen7 skrev 2021-06-03 14:51:15 följande:

Mobilt bank-ID har inget med dina bankkonton att göra.

Det kan låta lite ologiskt men så är det. Bankerna råkar vara utgivare av bank-id, jag vet faktiskt inte varför.

Du kan inte betala något via ditt bank-id.

Aha, så bra att veta.
Svar på tråden Klarar man sig utan Bank-ID numer?