Inlägg från: Finansen7 |Visa alla inlägg
  • Finansen7

Klarar man sig utan Bank-ID numer?

Vilka fördelar ger ett liv utan bank-id jämfört med ett med? Om man nu klarar av att hantera det.

Samtidigt kan inte vissa samhällstjänster krävs att en person har bank-id.

Om en normalt fungerande person i min omgivning skulle visa sig inte ha bank-id skulle jag kanske höja ett ögonbryn men aldrig ifrågasätta det. De använder uppenbarligen inte samma tjänster som mig och inte på samma sätt. Jag använder mitt bank-id flera gånger om dagen.

• Finansen7
    mandelskrutten skrev 2021-05-27 18:31:47 följande:

Är för ett liv utan Bank-ID jag med. Bara undrade.

Men varför? Vilka fördelar får du utan och vilka nackdelar slipper du? Eller är det bara jobbigt att skaffa för du inte vet hur man gör?
  • Finansen7
    mandelskrutten skrev 2021-06-03 13:23:13 följande:

Vad händer när man har fått bank-id första gången?

Laddar man själv ner alla "appar " som man vill ha tillgång till som tex när man vill boka vaccinationstid online.

Laddar man ner en "upp" då genom bank-du får att kunna boka Online och se sina hälsojournaler?

Du laddar inte ner appar via Mobilt Bank-ID. Mobilt bank-ID ligger separat på din telefon och du aktiverar den när det behövs.

Det behöver inte vara en app som kräver bank-id.

Jag gick via en vanlig websida för att boka vaccinering. Likaså för att logga in på 1177 för att se mina journaler.

Likaså för att köpa medicin online på t ex apoteket.se. Genom att legitimera mig med mobilt-bank ID ser jag vilka mediciner jag har på recept och vilka uttag jag har kvar.

Det är väldigt enkelt att använda när man kommer in i det och är supersmidigt. De webbsidor eller appar som kräver legitimering är tydliga med när man behöver legitimera sig.

Det enda man inte ska göra är att logga in om någon annan ber dig. Det finns bedragare där ute. Men det visste du säkert :)
  • Finansen7
    mandelskrutten skrev 2021-06-03 14:34:09 följande:

Kommer min bank Handelsbanken att fråga mig om jag vill ha mitt bankkonto knutet till bank-id?

Mobilt bank-ID har inget med dina bankkonton att göra.

Det kan låta lite ologiskt men så är det. Bankerna råkar vara utgivare av bank-id, jag vet faktiskt inte varför.

Du kan inte betala något via ditt bank-id.
Svar på tråden Klarar man sig utan Bank-ID numer?