• mandelskrutten

Klarar man sig utan Bank-ID numer?

Vet ni någon som saknar Bank-ID i dagens samhälle med undantag för äldre osv?

Går det att leva utan ha Bank-ID?

• Svar på tråden Klarar man sig utan Bank-ID numer?
  • RodisDoris

Klart det går, hur tror du alla äldre som inte tillhör IT-generationen klarar sig?
    Du kan klara dig alldeles utmärkt, men kan bli svårt att uträtta ärenden utan fysisk kontakt, så glöm att logga in på baken på nätet eller ringa någon myndighet där du behöver legitimera dig via just Bank-id

• Överste Senap

Det är definitivt svårare i alla fall, och sannolikt näst intill omöjligt inom 10 år.

Bortsett från äldre, varför skulle någon inte skaffa BankID?

• Mortiscia80

Jag skulle svara nej på den frågan. Och även jag som har det kan inte alltid komma åt de tjänster jag behöver heller, senast idag skulle jag prata med kundtjänst på en bank där jag inte har konto men kom aldrig längre än deras automatiska val eftersom jag inte kunde identifiera mig med Bank-ID eller personlig kod.

Det är farligt att begränsa och villkora samhället på det sättet att så mycket står och faller med en enda tjänst. Det känns dessutom inte helt säkert eftersom många äldre tydligen blir lurade att använda sitt Bank-ID av bedragare och annat pack.

• mandelskrutten
    Mortiscia80 skrev 2021-05-27 15:43:54 följande:

Jag skulle svara nej på den frågan. Och även jag som har det kan inte alltid komma åt de tjänster jag behöver heller, senast idag skulle jag prata med kundtjänst på en bank där jag inte har konto men kom aldrig längre än deras automatiska val eftersom jag inte kunde identifiera mig med Bank-ID eller personlig kod.

Det är farligt att begränsa och villkora samhället på det sättet att så mycket står och faller med en enda tjänst. Det känns dessutom inte helt säkert eftersom många äldre tydligen blir lurade att använda sitt Bank-ID av bedragare och annat pack.

Utomlands finns de traditionella sätt en kvar.

Betala räkningar pappersform
  • mandelskrutten
    Mortiscia80 skrev 2021-05-27 15:43:54 följande:

Utomlands finns de traditionella sätt en kvar.

Betala räkningar pappersform
  • Hyllemor

Jag har en kompis som inte har Bank-ID. Han klarar sig hyfsat bra, men fick stora problem när han skulle boka ett covid-test, särskilt eftersom han heller inte var listad på någon vårdcentral. Jag försökte ringa runt för att hjälpa honom, men det slutade faktiskt med att han fick strunta i att ta testet. Ingen kunde hjälpa till eller berätta vart vi skulle vända oss.

• mandelskrutten
    Hyllemor skrev 2021-05-27 17:02:16 följande:

Jag har en kompis som inte har Bank-ID. Han klarar sig hyfsat bra, men fick stora problem när han skulle boka ett covid-test, särskilt eftersom han heller inte var listad på någon vårdcentral. Jag försökte ringa runt för att hjälpa honom, men det slutade faktiskt med att han fick strunta i att ta testet. Ingen kunde hjälpa till eller berätta vart vi skulle vända oss.

Hur klarar han sig med att betala räkningar?
  • Hyllemor
    mandelskrutten skrev 2021-05-27 17:12:16 följande:
    Hur klarar han sig med att betala räkningar?
    Han skickar inbetalningarna i speciella kuvert med posten, så som man gjorde innan internetbankernas tid.
  • mandelskrutten
    Hyllemor skrev 2021-05-27 17:27:48 följande:

Han skickar inbetalningarna i speciella kuvert med posten, så som man gjorde innan internetbankernas tid.

Gillar det sättet med.

Är han i medelåldern och normalt begåvad?
Svar på tråden Klarar man sig utan Bank-ID numer?