Inlägg från: Guldnovan |Visa alla inlägg
  • Guldnovan

Klarar man sig utan Bank-ID numer?

Det är problematiskt för de som inte har. De med förståndshandikapp är en grupp. Många saknar även ID-kort, kontokort, pass, mailadress, dator.. Det blir väldigt besvärligt ibland.

• Guldnovan

När jag kom hem efter en vecka hade mitt bredband dött. Samtidigt tog mitt surf på mobilen slut eftersom jag varit i stugan. Ringde men kunde inte få hjälp med felsökning utan mobilt bank-id. Lägga på. Köpa surf till mobben. Ringa igen...

• Guldnovan
    sextiotalist skrev 2021-06-02 15:27:32 följande:

Du verkar vara fixerad vid att det endast finns en lösning. Du kan inte tänka dig att man kan ta en diskussion med detta med sin AG och fråga om man kan få sin lönespec på något annat sätt. 

Hos ligger lönerna inne på intranetet, precis som sambons löner gjorde. På mitt förra arbete var det via Kivra, men de som inte ville ha Kivra, fick via den traditionella postgången

Ja det finns lösningar. I min kommun får vi inte papperspec i lådan (miljöskäl,helt rätt) men som du sa så finns den på intranätet och jag drar ut min där. Att måsta ha bank-id för lönespec har jag inte stött på.
  • Guldnovan
    sextiotalist skrev 2021-06-02 18:13:25 följande:

Jag har alltid hämtat hem mitt bank-id via internet. Aldrig  varit på banken för detta

Första ggn går man till banken eftersom man måste identifiera sig. Sen måste man göra om proceduren för varje gång man byter telefon men då går det via sin bank-app.
  • Guldnovan
    Limeblad skrev 2021-06-03 06:55:07 följande:

Vilken bank har så? Varken Handelsbanken eller Länsförsäkringar kräver det utan man loggar in på internetbanken (med dosan). Kommer inte ens ihåg när jag var på ett bankkontor sist (och då var det i ett annat ärende). Bodde i en annan stad då så minst sex år sen.

Första ggn. Dottern gjorde det i april efter att ha bott utomlands och hade inget bank-id. Det kunde hon inte fixa hemifrån.
Svar på tråden Klarar man sig utan Bank-ID numer?