Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Klarar man sig utan Bank-ID numer?

mandelskrutten skrev 2021-05-27 17:12:16 följande:

Hur klarar han sig med att betala räkningar?

Mina svärmor betalar räkningar med pappersavi.

På Nordea kan man välja att gå in via kortläsare eller bankid

Så det går utmärkt
  • sextiotalist
    mandelskrutten skrev 2021-05-29 10:31:53 följande:

Hur bokar man vaccin tid utan bank-id?

De ska tillhandahålla lösningar som inte kräver bankid.
  • sextiotalist
    mandelskrutten skrev 2021-06-02 14:53:25 följande:

Ni som endast kan se era lönespecifikationer med mobilt Bank-ID, hur tar ni del av era lönespecifikationer ifall er arbetsgivare anlitar en företag för löneutbetalningar som kräver mobilt Bank-ID för att läsa lönespecifikationen?

Du verkar vara fixerad vid att det endast finns en lösning. Du kan inte tänka dig att man kan ta en diskussion med detta med sin AG och fråga om man kan få sin lönespec på något annat sätt. 

Hos ligger lönerna inne på intranetet, precis som sambons löner gjorde. På mitt förra arbete var det via Kivra, men de som inte ville ha Kivra, fick via den traditionella postgången

• sextiotalist
    Guldnovan skrev 2021-06-02 16:23:07 följande:
    Ja det finns lösningar. I min kommun får vi inte papperspec i lådan (miljöskäl,helt rätt) men som du sa så finns den på intranätet och jag drar ut min där. Att måsta ha bank-id för lönespec har jag inte stött på.
    Inte jag heller, såvida man inte fick den i Kivra. 
    Däremot har jag råkat ut för att behöva mitt mobila ID i arbetet. dels för att skapa en egen elektronisk signatur, men även för att aktivera en signeringstjänt på ett statligt verk. Eftersom jag har mobilt ID, så fungerade det utmärkt, men nu när jag tänker på det, hur fungerar det med dessa tjänster för inte de som har mobilt ID. Jag är rätt säker på att det finns lösningar (man kan ju ha elektroniskt ID i datorn t.ex)
  • sextiotalist
    mandelskrutten skrev 2021-06-02 18:00:05 följande:

Hur fungerar bank id?

Måste man ha sitt bankkonto knutet till det?

Vet att man ordnar bank id genom besök på bank kontor...

Nu var det ett tag sedan jag hade bank-id på datorn. Men ungefär detsamma, ofta är det banken som tillhandahåller den tjänsten, så man laddar ner den via en fil via banken. Minns att jag aktiverade den via de e-koder man fick från vår bank (Nordea). 
    Tror att jag var skaffade bank-id på datorn i samband med att jag fixade min första e-signatur.
    Hade inte mitt bankkonto knutet till mitt bandkid (har jag inte heller med mobilt bankid. däremot så är den aktiverad via min bank).
  • sextiotalist
    mandelskrutten skrev 2021-06-02 18:00:05 följande:

Hur fungerar bank id?

Måste man ha sitt bankkonto knutet till det?

Vet att man ordnar bank id genom besök på bank kontor...

Jag har alltid hämtat hem mitt bank-id via internet. Aldrig  varit på banken för detta
  • sextiotalist
    Guldnovan skrev 2021-06-02 21:47:12 följande:

Första ggn går man till banken eftersom man måste identifiera sig. Sen måste man göra om proceduren för varje gång man byter telefon men då går det via sin bank-app.

Har jag aldrig gjort. Det är nog olika förfarande beroende på bank.

Jag har bytt telefon ett par gånger och fixat bank-id via nätet (Nordea)
  • sextiotalist
    mandelskrutten skrev 2021-06-03 13:23:13 följande:

Vad händer när man har fått bank-id första gången?

Laddar man själv ner alla "appar " som man vill ha tillgång till som tex när man vill boka vaccinationstid online.

Laddar man ner en "upp" då genom bank-du får att kunna boka Online och se sina hälsojournaler?

Apparna, förutom själva bank-id-appen då, den är fristående från de andra.

Så du laddar ner de appar du vill ha.

Jag bokade via 1177 och olika regioner har olika sätt att boka tider.

Jag har flera appar där jag kan välja mellan lösenord och mobilt bank-id.

Jag föredrar mobilt bank-id, skönt att slippa alla lösenord
Svar på tråden Klarar man sig utan Bank-ID numer?