• Anonym (Ts)

Sommarschema för vuxna bonusar?????

Karlington skrev 2021-05-25 22:34:47 följande:

Jag fattar inte riktigt. Är det bara att de ska bo där? Ja, det låter isf rimligt. Det är ganska svårt för de flesta att få jobb nu i coronatider, särskilt unga utan erfarenhet eller utbildning, så så länge de aktivt söker jobb eller utbildning låter det ju vettigt.

Fattar inte det där med att ni ska "barnpassa" eller ha dem med vart ni än åker. 20-åringar klarar väl att vara ensamma. Tror inte ens de vill vara med mamma eller pappa hela dygnet, heh. :)

De ska vara där vi är enligt mamman och dom själva. Inte ensamma! Vill vi åka till Småland får vi antingen ta med eller invänta barnfria veckan. Om det handlade om att de hade bott hemma hade jag inte sagt ett ljud, min yngsta är ju kanske hemma i perioder när vi är iväg.
  • Anonym (Ts)
    Karlington skrev 2021-05-25 22:42:37 följande:

Det låter lite löjligt. Så länge det finns mat i kylskåpet (eller pengar till det) o.s.v. så kan en 20-åring klara sig själv. Mina föräldrar reste bort över helgen ibland innan jag ens var myndig, men inte tusan brydde jag mig om det. Det vara bara lite kul att kunna spela dataspel hardcore hela helgen med polare. :)

Det låter som att mamman curlar ganska hårt här.

Sen kan det ju vara så i det här fallet att ungarna bara vill följa med till Småland. :) Det kan ju vara lite tråkigt för dem om ni har en "familjeresa" där de inte får följa med, och isf förstår jag dem.

Det är ju så jag jobbat med mina men här kan jag inte ens minnas att det hänt, är inte vi hemma en helg så åker båda till mamman som då surar för att hon inte blev barnfri.. Har aldrig hänt att dom är ensamma hemma här eller där om jag ska vara ärlig, inte ens ihop.

Familjeresa är det inte för det är bara för mig och sambon så då kallas det väl för parresa. Det tycker jag att vi är värda!
  • Anonym (Ts)
    Shakira88 skrev 2021-05-25 22:52:24 följande:

Jag har inte läst hela tråden så det kanske står nånstans. Men vad tycker din man om detta?

Det känns helt orimligt för mig...

Mina barn bor här på heltid nu , de är 16 och 18. Och ingen av dom vill i år följa med mig på semester. De är så stora och självständiga att jag kan sticka iväg egentligen hur jag vill. Ändå har min dotter diabetes.

Sonen ska sommarjobba så jag vet att någon är hemma och tar hand om vovven hela sommaren.

Låter som jag har haft det med mina egna barn.

Min sambo har väl någonstans nu sagt att han struntar helt i vad som sägs från ex och hans barn, att de måste försörja sig men det är nog för att jag har ställt ultimatum. Han vet att när jag är less så finns det ingen återvändo.
  • Anonym (Ts)
    Karlington skrev 2021-05-25 23:02:25 följande:

Där är problemet, de är söndercurlade. De måste ju för sjutton 20 år gamla kunna vara ensamma hemma en helg! Om det är maten som är problemet så frys ner åt dem och säg hur många minuter i mikron, alternativ ge Thai- eller pizzapengar, heh. :)

(Och lär dem laga mat om de inte kan.)

Helt okej med parresor. Blir mamman sur får hon väl vara det.

Herregud, jag var ganska bortskämd som liten, men att inte kunna vara själv en helg när man är 20 år gammal...

Jag tycker sönderdaltade är en bättre benämning för det är värre än curling i det här fallet, det är nåt annat mycket värre. Det är en sammanväxt symbios mor och vuxna barn emellan och jag kan säga att den känslomässiga utpressningen som speciellt hans ena ?unge? visar är daglig här.

Det är inte maten som är problemet heller. Båda visar gladeligen upp sina matkunskaper när pappa tittar på, värre när vi inte är hemma för då kan dom ingenting.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Teddy) skrev 2021-05-25 23:11:54 följande:

Men vad säger mannen då? Har du svarat på det?

Han säger inte så mycket mer än att det ska bli en radikal förändring här hemma. Jag sa ett och annat till honom igår och han är inte villig att förlora mig.
  • Anonym (Ts)
    Miss Skywalker skrev 2021-05-26 17:02:21 följande:

Jag fattar inte hur du står ut med ett sådant våp till pappa/man ärligt talat..

En pappa ser väl till att hans barn utvecklas till normala självständiga vuxna (eftersom de uppenbarligen inte vill det själva) och att de blir självständiga ekonomiskt. Vad sjutton har han tänkt sig? Att de ska såsa runt hemma och bli försörjda hela livet? Är de efterblivna? Hoppas inte du ställer upp på det där..

Jag står inte ut längre, nu får det vara bra! Jag har alltid resonerat precis som dig men jag har också insett att det är mycket mer komplicerat i det här fallet.

Den ena är väldigt manipulativ och pysslar med känslomässig utpressning, ingen diagnos där men hen är den drivande och väldigt beräknande. Även jag som är rak i min kommunikation kan se hur svåra båda är att hantera.
  • Anonym (Ts)
    Karlington skrev 2021-05-26 17:27:32 följande:

Då får du ta upp vad du skrev här med pappan och sen får ni gemensamt säga till ungarna och mamman att det blir inte som de vill.

Fast det är som jag sa igår till honom, båda är kontrollfreaks. Jag tror att det är bättre att säga, välkomna att bo här bäst ni vill men nu åker vi iväg och vi får se vart vi hamnar och när vi kommer hem.

Jag tycker inte att mamman eller hans barn har rätt att veta exakt vad vi gör och när, det föder bara deras kontrollbehov har jag märkt. Det är ju det dom vill också, veta exakt vad vi gör.
  • Anonym (Ts)
    Karlington skrev 2021-05-26 17:54:10 följande:

Det låter i mina öron något konstigt att åka iväg och vägra berätta vart, men det kvittar nog. Problemet är ju inte att de undrar vart ni ska åka utan att de inte klarar sig (eller väljer att inte klara sig) själva.

Fast dom klarar ju sig själva. Det är stor skillnad mot att välja att inte vilja klara sig själva.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Lova) skrev 2021-05-27 08:30:16 följande:

Tycker det är märkligt att ni ska behöva passa barnen och inte kunna åka iväg, de är så pass stora att de klarar sig själva hemma. Prata med dom om det. 

Däremot verkar ni tro att det är hur lätt som helst att skaffa ett jobb. Ni kanske tror att de borde ha ett toppjobb trots att de varken har utbildning eller erfarenhet och det är ABSOLUT inget ovanligt att barn bor hemma till de är över 20. Det är svårt att få jobb, speciellt nu under Corona och det är hög konkurrens om sommarjobben. Många äldre går ju också arbetslösa.

Det är inte arbetslösheten i sig som provocerar men att inte ens försöka söka ett jobb är det jag stör mig på. Ingen levererar ett jobb i knät på en.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Lova) skrev 2021-05-27 08:38:23 följande:

Fast du valde ju att flytta ihop med den här mannen och du visste att han har barn samt att en tredje part är med i leken och ska bestämma. Inte så mycket vits att komma och klaga i efterhand. 

Så du kan inte tänka dig att det är viss skillnad när barnen är omyndiga?
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Lova) skrev 2021-05-27 12:54:27 följande:

Om man har barn tillsammans så "klipper" man inte kontakten bara sådär, speciellt inte om problem med barnen uppstår. Föräldrar till sitt/sina barn är man hela livet. 

Fast här måste jag tillägga en sak. Man klipper aldrig kontakten med sina barn oavsett ålder men relationen och omvårdnaden förändras med åren. Du kan inte finnas där fysiskt hela tiden när de är 20 någonting men du finns där emotionellt.

Har du vuxna barn? Dom ringer mig och rådfrågar om alla problem som dyker upp med jobb, ekonomi och relationer etc och jag stöttar och hjälper till bäst jag kan men jag måste låta dom leva sina egna liv.

Jag har varit den största hönsmamman ska folk veta när mina barn växte upp och det är jag fortfarande men jag har extrem respekt för båda två och värnar om deras självständighet och integritet.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Lova) skrev 2021-05-27 19:26:59 följande:

Fast nu var det ju kontakten med den person som man har barnen tillsammans med som inlägget syftade på. 

Ja fast det är samma sak där. Jag sitter ju knappast och ringer mitt ex för att diskutera om vem som göra vad eftersom att vi har vuxna friska barn som vi kan kommunicera direkt med.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Lova) skrev 2021-05-27 19:35:20 följande:

Japp, men då har du i så fall 2 alternativ som jag ser det. Acceptera läget som det är eller så får du flytta till nåt eget. För jag antar att det inte hjälper med något mellanting som att sätta ner foten. 

Han har sagt att han blockerar exet helt nu och han har sagt åt sina barn att from nu så får dom kommunicera med honom direkt eftersom båda är vuxna.

Som jag skrev. Sitter inte och gnäller utan nu rann bägaren över för min del.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Ronja) skrev 2021-06-04 10:51:54 följande:

Låter inte normalt. Vanligtvis i tonåren har man väl ett fast boende trots separerade föräldrar. Sen får man väl utgå ifrån det, alltså hur de vuxna barnen vill göra. Och hur det passar in i föräldrarnas schema. Låter inte klokt med förbestämda veckor?! Haha . Låter som barnen är 10 år

Mamman åkte iväg 20 mil bort i helgen och då följde barnen med som jag förstod det.

Vill inte ha samma.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Moln) skrev 2021-06-29 16:29:29 följande:

Du TS verkar inte respektera att dina bonus är annorlunda än dina egna.

Tråkig ton du har.

Tror inte för en sekund att de vill att du ska passa upp på dem.

Som bonusfamilj har man stort ansvar att behandla alla med respekt. Barnen är genetiskt hekt olika och kommer från olika uppväxtmiljö.

Tonåringar? Finns enbart en sådan här och hon hon är min och självgående. Skärp dig, ska vi barnvakta 20 plussare tycker du?
Svar på tråden Sommarschema för vuxna bonusar?????